Sovsäck för små tjejer

Jag skulle behöva lite tips på en bra 3-4 säsongs-sovsäck. Jag är bara 160 cm lång och då är det inte allt för lätt att hitta den utrustning man vill ha. De flesta varmare sovsäckarna är för personer som är 180 cm långa och det blir för mycket för mig både att värma upp och att bära på.. Är det någon som har ett bra tips? Dun eller syntet spelar inte så stor roll, bara säcken inte är allt för stor.

Tacksam för tips.

Cecilia
 
Haglöfs Outback Zero finns i 175cm-modell.
Annars finns det sovsäckar för barn/små vuxna ;) att köpa. Ett exempel är Haglöfs Outback Junior på 150 cm ligglängd (lite kort för dig dock).

Om man kollar runt på <a href="http://www.addnature.com/dept.asp?dept%5Fid=32&mscssid=PKQHCGWSJB1C9P32020LR8233FFMAX6F">Addnatures</a> säckar ser man att de flesta är 180 cm i ligglängd eller längre.

Men jag tycker att du ska kolla vidare lite på junior-säckar (vanligtvis 150 cm ligglängd).

Hälsningar
Erik
 
The North Face.

Frugan köpte en Blue Kazoo (tror att den hette så) dunsäck från The North Face. Den är dammodellen av Blue Igloo. Antar att den är lite för kall för vinterbruk, men borde peka på att TNF gör damsäckar. De är lite bredare över höfterna och smalare över axlarna. Jag har för mig att de är mer stoppade över halsen/bröstet för att göra dem extra varma.
 
Extra längd

Lite extra längd är inte fel. Jag är 180 (nästan exakt) och tycker att 180 sovpåsar är för korta för mig. Dessutom har olika tillverkare olika uppfattning om hur lång säcken ska vara. Min vintersäck är 195 och jag skulle absolut inte vilja ha mindre.
 
Haglöfs sovsäckar

Haglöfs har flera modeller som tillverkas i olika längder.

Några klipp från http://195.149.159.74/haglofs/index2.asp

Alla UltraPro finns nu även i Small, med 175 cm ligglängd.

Outback-sovsäckarna finns i tre storlekar, Small, Medium och Large. Ligglängd: 175 cm, 190 cm resp. 205 cm.

Grand Säckarna finns med vänstersydd dragkedja, i två storlekar: small och medium. Ligglängd: 175 resp. 190 cm.

Per Brune / 167 cm
 
Juniormodeller

Åtminstone Haglöfs har juniormodeller av sina sovsäckar. Min flickvän (158 cm) köpte en Ultra Pro Junior och är nöjd med sitt val. Visserligen är hon ovan med att den är "trång", med andra ord sitter som en sovsäck ska... Den är både varmare och bekvämare än den stora nollgraders sovsäck hon hade tidigare.

Nu rekommenderar Haglöfs att man inte är längre än 150 cm i Junior-säcken, men faktum är att både Junior-säcken och storlek Small är 175 cm långa. Junior-varianten är dock lite smalare.
 
Varmt och skönt

Hej
Jag är 160 cm och ordentligt frusen av mig, men jag klarar mig fint i alla väder med min Haglöfs Ultradown #30. Den är "normallång" (har inte mätt den), men antingen har jag nedändan full av kläder, eller om jag måste ha dem på mig så snörper jag av säcken längst ned. Säcken är mycket varm, en riktig expeditionssäck, men det finns ju blixlås för sommarbruk...

När den var ny för sådär sex år sedan kostade den cirka 3500. Jag tror den väger tre kilo (det är dock värt att slippa frysa). Den komprimerar bra och funkar i min 55-liters rygga.

Den här sovsäcken är guld!

/Anna
 
Alla har sina egna mått!

Ville bara kommentera angående att tillverkarna har egna mått att mäta längden.
Jobbar själv i butik och om man inte hade egen erfarenhet vad säckarna kräver skulle man ljuga när det gäller både längd och vikt. Man vill gärna försköna siffror. Detta gäller ingen specifik tillverkare utan är generellt för "alla" tillverkare.
 
Att anpassa

Flera bättre sovsäckstillverkare gör fortfarande expeditionsmodeller på beställning. Givetvis blir priset därefter! Vet du om du är med eller ivändare? Det är den viktigaste komfortprincipen! En 4 säsongers blir för varm även som täcke sommartid! Bättre då en 3 säsongers plus en sommarsäck, tillsammans en varm 4 säsongers!
Att själv flytta uppe en botten i en sovsäck samt att kapa ett blixtlås brukar de flesta normalt händiga klara.
Tips för att få plats med dunet i sugslangen är det ibland fördelaktigt att skarva med en extra damsugarslang, täta med silvertejp! Lycka till det är billigare och roligt att knåpa själv!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-02-14 kl 11:09]
 
Flera har redan rekommenderat Haglöfs som nu har olika längder på sina säckar, jag fyller på med mina egna åsikter.

Jag är också 160 lång (eller ok då, 159, har aldrig nått upp till den "drömgränsen";)) och har en Haglöfs Ultrapro #12 i storlek small. Jag tycker den är perfekt i längd för mig, inte alls för kort. Jag har hellre en säck som passar bra i storlek än släpar på onödig vikt + (framförallt) får kalluft längst ner. (Om jag skulle vilja värma/torka kläder i säcken lägger jag dem längs med kroppen, tycker inte de värms/torkas nästan alls längst ner i en lång säck - ända värmekällan är ju kroppen, säcken isolerar ju bara.)

Sen har ju fler märken börjat med olika längder, du får väl välja den säck du tycker verkar bäst. Men jag tycker iaf längden på Haglöfs small-säckar är alldeles lagom för 160-kroppar :)


[Ändrat av boel 2003-03-31 kl 21:55]
 
Provligg

Hos K-G Jonsson fick jag provligga och testa säckar. Jag är kort (165) och tjock(säger inget mer) och behöver en säck som är bred upptill eftersom jag lätt får panik om jag "fastnar".
K-G beställde hem en kortare säck till mig än den som jag provade. Om man har för stor säck fryser man lättare. Min är av märket Marmot, Cloud 9, Regular. Det är syntet, men skulle vara likvärdig med dun. Den är i alla fall otroligt varm. Jag ligger dock inte ute på vintern! K-G verkade ha god koll på säckarnas egenskaper i förhållande till beskrivningar om komfort temperatur, lägsta temperatur etc, som för mig verkade ytterst snårigt!
\C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar