Hej,
Tror att det absolut viktigaste parametern förhur varm en säck kan bli är vad som kallas loft.
dvs tjockleken på isoleringen.
Använde tidigare på sommaren innersäcken från en gammal Caravan Carry combi som med dubbla säckar orkar rätt långt ner i temperatur, med en säck blir det dock helt annat då den är quiltad, dvs genomsydd. Vid dessa punkter är det inte mycket isolering.
Jag har kikat på många av de lättviktssovsäckar som säljs och det är inte mycket tjocklek på den isoleringen och jag tvivlar att man kan sova bekvämt i dem då tempen kryper ner lite.
Min lösning (inte testas i praktiken ännu) :
Jag har sytt själv, köpte ett isoleringsmaterial som heter Primaloft och grönt lätt ripstop nylon (1,1 oz/sqYd) från USA.
Min sovsäck väger ca 850 gram och tjockleken på isoleringen är knappt 4 cm. Jag har en stängning på undersidan mot liggunderlaget med snörning ála sko (reserband). Detta gör att det går att använda med öppen undersida och få svalare när så önskas.
Har inte provat ännu, men ska ut v35 i Jämtlandsfjällen för ett första test under en veckotur.
Det finns för övrigt en del info om detta på en del amerikanska siter, även där man kan beställa kompletta materialsatser till att sy själv ($45-$55 + frakter + tull,
http://www.ray-way.com)
Kanske kan vara ett alternativ för någon, lätt blir det iallafall. (De har ännu lättare nylonväv än jag använt)
MVH
/Mattias