Sovsäck 0C -> +5C

sovsäck

Jag köpte en oregon trail low weight på Sport Inn för 250 kr. Väger 1350 g och går att komprimera väldans bra. Temperaturintervallet anges som ner till 0 grader. Ska dock erkänna att den inte räckte för mig, jag frös redan vid fem grader i den. Vilket kan bero på att jag har lätt för att frysa, inte på att inte säcken duger... Fick bytt den till en annan av samma "märke" som skall kunna gå ner till minus fem grader, den väger 1550 g och kostade 199 kr. "Low weight" är lite missvisande, för det finns en "vanlig" säck i samma temperaturområde som väger lika mycket. Det som menas med "low" är komprimerbarheten som är bättre hos "low"

Jaja, jag vet, ni prylfetischister tycker det är inget att satsa på. Frågan är ju alltid hur mycket man utnyttjar prylarna. För två veckors vandring per år köper jag ingen säck för 2000 kr...

Förresten så har min (redan bristfälliga) respekt för märkesvaror fått sig en rejäl knäck efter läsning av förra numret från råd och rön då det testades sovsäckar. En säck från Jysk bedömdes t o m vara bättre än en från Haglöfs. Annars fick alla de testade säckarna godkänt och det är inte alltid så att dyrare säckar är bättre än billiga.
 
Re: sovsäck


Förresten så har min (redan bristfälliga) respekt för märkesvaror fått sig en rejäl knäck efter läsning av förra numret från råd och rön då det testades sovsäckar. En säck från Jysk bedömdes t o m vara bättre än en från Haglöfs. Annars fick alla de testade säckarna godkänt och det är inte alltid så att dyrare säckar är bättre än billiga.


Dekaltrimning har det ju varit tal om när det gäller cyklar, varför inte "dekaltrimma" en sovsäck från jysk med en logga från en värsting säck...
 
Re: Re: sovsäck

greendanger; sa:

Förresten så har min (redan bristfälliga) respekt för märkesvaror fått sig en rejäl knäck efter läsning av förra numret från råd och rön då det testades sovsäckar. En säck från Jysk bedömdes t o m vara bättre än en från Haglöfs. Annars fick alla de testade säckarna godkänt och det är inte alltid så att dyrare säckar är bättre än billiga.


Dekaltrimning har det ju varit tal om när det gäller cyklar, varför inte "dekaltrimma" en sovsäck från jysk med en logga från en värsting säck...


*skrattar* det lär vara svårt med Haglöfs, eftersom det är broderat på säcken...kanske en lämplig sysselsättning för vissa (herrar) inför jul...
 
Re: sovsäck

Tranan; sa:
Förresten så har min (redan bristfälliga) respekt för märkesvaror fått sig en rejäl knäck efter läsning av förra numret från råd och rön då det testades sovsäckar. En säck från Jysk bedömdes t o m vara bättre än en från Haglöfs. Annars fick alla de testade säckarna godkänt och det är inte alltid så att dyrare säckar är bättre än billiga.

Var det inte i det testet dom knappt tog hänsyn till vikten:)?
"den här 3 kg tunga säcken med komforttemperatur på +10 var ju jätteskön, den får bra betyg"
 
andersgunnare; sa:
[/i]
Hej,

Vilken sovsäck (EJ DUN) är den lättaste med en komforttemperatur omkring 0C - +5C ???

Ska du inte ha dun blir det inte så jättelätt.
Kolla till exempel på Mountain Equipments säckar serierna Firewalker UL (880 g), Sleepwalker UL (850 g) och Skywalker UL (790 g, om den finns kvar)
Hyfsade priser.

Haglöfs Lim Zero väger 790 g, och Mckinley X-treme Lite kan också vara ett alternativ på typ 900 g.

Tranan; sa:
En säck från Jysk bedömdes t o m vara bättre än en från Haglöfs.

Förutom den pyttelilla detaljen att säcken gick sönder när man drog i innertyget?
Jysk var den enda säcken som fick underkänt på nån punkt.

Det är inte ett dugg svårt att göra en sovsäck som håller att sova i en viss temperatur. Det svåra är att göra den lätt och liten, något som i alla fall jag kräver. Annars kan man ju bära med sig duntäcket hemifrån.

Men testen är intressant, för jag har för mig att den visade att ME:s temperaturangivelse var lögnaktig. Och de har ju ett rykte om sig att ha "korrekta" temperaturangivelser.

[Ändrat av Nordesjö 2004-08-05 kl 13:11]
 
Förutom den pyttelilla detaljen att säcken gick sönder när man drog i innertyget?
Jysk var den enda säcken som fick underkänt på nån punkt.

- Nä, det stod det inget om (att tyget gick sönder). Inte i det testet tydligen.

Det är inte ett dugg svårt att göra en sovsäck som håller att sova i en viss temperatur. Det svåra är att göra den lätt och liten, något som i alla fall jag kräver. Annars kan man ju bära med sig duntäcket hemifrån.

- R&R nämner vikten som en viktig faktor, men vägs inte in i slutresultatet. Vikten är angiven för samtliga testade säckar

Men testen är intressant, för jag har för mig att den visade att ME:s temperaturangivelse var lögnaktig. Och de har ju ett rykte om sig att ha "korrekta" temperaturangivelser.

Temperaturangivelserna är ju en historie för sig. Någonstans här hittade jag en länk till en rapport där det beskrivs hur sådana uppgifter tas fram. Någonting med att utgångspunkten är män i ålderna för lumpen och vältränad dessutom. Dvs de som ändå har hög ämnesomsättning och motsvarande värmeproduktion. Kommer då en liten, lätt och ej vältränad tjej och kryper in i en säck då nämnda ynglingar får värmeslag - så blir resultatet att hon fryser. (Inga kommentarer nu om att hon bör ta killen med sig in, tack!)

Nä, antagligen kan man testa och jämföra sovsäckar till dödsdatumet utan att hitta den perfekta. Vi kan väl säga så här: det man bör väga in när man bestämmer sig är (utan inbördes ordning):

Vikt
Isoleringsförmåga (med det tillägget att man bör veta om man är frusen eller ej och ta uppgifterna med en stor nypa salt)
Pris
Komprimerbarhet
Hållbarhet (för användning och tvätt)
Bekvämlighet
Färg (kanske för vissa, vad vet jag)

Sen är det upp till var och en att vikta. För den ena är det ena viktigt, för en annan det andra.
 
Hej,

Tror att det absolut viktigaste parametern förhur varm en säck kan bli är vad som kallas loft.
dvs tjockleken på isoleringen.

Använde tidigare på sommaren innersäcken från en gammal Caravan Carry combi som med dubbla säckar orkar rätt långt ner i temperatur, med en säck blir det dock helt annat då den är quiltad, dvs genomsydd. Vid dessa punkter är det inte mycket isolering.

Jag har kikat på många av de lättviktssovsäckar som säljs och det är inte mycket tjocklek på den isoleringen och jag tvivlar att man kan sova bekvämt i dem då tempen kryper ner lite.

Min lösning (inte testas i praktiken ännu) :
Jag har sytt själv, köpte ett isoleringsmaterial som heter Primaloft och grönt lätt ripstop nylon (1,1 oz/sqYd) från USA.
Min sovsäck väger ca 850 gram och tjockleken på isoleringen är knappt 4 cm. Jag har en stängning på undersidan mot liggunderlaget med snörning ála sko (reserband). Detta gör att det går att använda med öppen undersida och få svalare när så önskas.
Har inte provat ännu, men ska ut v35 i Jämtlandsfjällen för ett första test under en veckotur.

Det finns för övrigt en del info om detta på en del amerikanska siter, även där man kan beställa kompletta materialsatser till att sy själv ($45-$55 + frakter + tull, http://www.ray-way.com)
Kanske kan vara ett alternativ för någon, lätt blir det iallafall. (De har ännu lättare nylonväv än jag använt)

MVH

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg