Sova utan tält

Hej!

Jag och mina kompisar har funderat lite på om vi ska skippa tältet i år och istället sova under bar himmel.
Men vad bör vi tänka på? Vi har sovsäckar med komforttemperatur +5, funderar på att använda en sorts presenning som tak och förmodligen behöver vi väl överdrag till sovsäckarna?

Följdfråga: Vad säger ni om att göra det uppe vid Keb-området? (syftar på området från fjällstationen i riktning mot Nikka)

// Johan

wiz; sa:
Hej!

Jag och mina kompisar har funderat lite på om vi ska skippa tältet i år och istället sova under bar himmel.
Men vad bör vi tänka på? Vi har sovsäckar med komforttemperatur +5, funderar på att använda en sorts presenning som tak och förmodligen behöver vi väl överdrag till sovsäckarna?

Följdfråga: Vad säger ni om att göra det uppe vid Keb-området? (syftar på området från fjällstationen i riktning mot Nikka)

// Johan

Funkar säkert. Min egen erfa av presenning/tarp på fjället är nedslående, jag tycker inte viktminskningen är värd den stora skillnad i komfort som kan bli följden (främst flygande insekter men också hårt väder med regn).

Å andra sidan, slipper ni insekter och har bra väder så är det alltid oslagbart att bo under tarp.

//J

wiz; sa:
Hej!

// Johan

Jag är övertygad om att människor reagerar
VÄLDIGT olika på kyla och det verkar som
de har helt olika behov av värme i tältet.
Jag har en sovsäck med påstådd komftemperatur
+2, och rejält tvåväggarstält (Hillebergs Akto);
då kan jag räkna med 7-10 graders temperaturskillnad mot omgivningen på morgonen, och det känns
emellanåt som jag verkligen behöver det.

När jag sätter mig upp och tar på mig kläderna
är jag inte medveten om att jag senare kanske
kommer att skrapa frost från yttertältets
insida. Men jag kan också vara frusen om överkroppen,
och den kylan kommer nog från marken - en indikation
kanske på att jag skulle behöva aningen bättre
madrass, eller lägga kläder, e.d., mellan
madrassen och tältgolvet.

Regninga nätter tycker jag också det är skönt
att innertält och golv; en gång i
Norge glömde jag kvar kameran i absiden
och under dagen fastnade
den fuktsakade filmen mitt i en bild -
detta har aldrig hänt annars.

Vad man själv tål och trivs med kan man nog bara prova
ut på egen hand, kanske under en låglandsvandring tidigt på våren.

mygg och knott

Det är alltid mygg och knott sommartid i norrbottensfjällen,mer eller mindre.Garanterat irriterande framåt kvällen.Jag skulle inte sova utan tält här på sommaren.
På hösten i skogen under en gran,så brukade min pappa göra ofta när han jagade fågel.Aldrig i fjällen.
Dåligt väder med kraftig vind måste man ju ha med i beräkningen i fjällen.Välj inte bort tältet i Nikkaluokta-Kebnekaise.

I lumpen hade vi alltid bara knäppetält i fjällen vilket ju påminner om en tarp. Det funkar ju men man får ju vara mer noga med var man slår upp "tältet" med tanke på eventuell hård vind och nederbörd. Blir det busväder så är det lätt hänt att det snabbt blir blött och fuktigt. Sovsäckarna tycker jag nog är i klenaste laget om ni inte har tält. Nu varierar ju den angivna komforttemperaturen mellan olika sovsäckar så om ni vet hur mycket de presterar så må det vara en sak men jag hade nog velat ha något varmare säckar i alla fall.
Mygg och knott kan ju vara ett aber men det beror ju mycket på höjd. Uppe på kalfjället är det i regel lugnt medan det nere bland björksnåren kan vara ett helvete.

Det är väl inte helt riskfritt med tanke på de oväder som kan förekomma i fjällen. Mitt i sommaren kan det vara väldigt mycket insekter och längre fram mot september kan det komma snö.

/mattias

Som påpekats tidigare så passar det det bättre i utan tält i skogen. Där kan också hängmatta vara ett alternativ till tält och liggunderlag, det kan kompletteras med både myggnät och regnskydd.

avslutad210712

Gäst
Som tidigare påpekats så skall man nog tänka på mygg, mygg, mygg och senare på säsongen knott, knott, knott.

Fast j*vligt många fler *L*.

Tält och tält

Jag gick från Hemavan till Nikka, via Keb, förra sommaren och sov i den här skapelsen.
http://www.nui.se/Tarptent_av_silnylon.htm

Bilderna är lite murriga, men det är alltså en slags tarp eller tält. Tarptent. I praktiken en kopia på ett yttertält till Fjällrävens gamla G66. Dvs ett ryggåstält med lägre fotända än huvudända. På bilderna hänger det uppspänt från träd. Det funkar bra i skogen. På fjället använde jag teleskopstavar som tältstänger. Vitsen är att man kan förlänga dessa och låta nederkanten på tyget sväva 1-3 dm ovan mark för bra ventilation.
Insekter måste man skydda sig mot, och som framgår av länken använde jag en hemsydd variant av bivackpåse med myggnät. Det funkade alldeles utmärkt.
Anledningen till att jag konstruerade enligt den här modellen var att jag anser/inser att på kalfjället måste man även sommartid vara beredd på riktigt skitigt väder. En tarp måste i sådana lägen kunna fästas med väven kloss intill marken runt om. Detta är inte alltid så enkelt med vanliga rektangulära konstruktioner med "beaks" i ändarna. I dåligt väder tenderar de till att bli väldigt låga i taket då.

Läs den här tråden för ytterligare diskussion kring just min lösning:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30925

Jag rekommenderar en tarplösning, därför att den är mycket skönare att bo i än tält under de 80% av tiden då det inte är drivsnö och regnstorm. Men jag kan också säga att det har tagit mig många år att frigöra mig från den känsla av trygghet som en total inkapsling i ett tyghus ger.

Jag tycker min lösning ger mig det bästa av båda världarna; luftigt när det passar och heltätt när det behövs.

Hälsningar
Jörgen

Re: Tält och tält

NUI; sa:
... I praktiken en kopia på ett yttertält till Fjällrävens gamla G66. Dvs ett ryggåstält med lägre fotända än huvudända...
Jag tycker min lösning ger mig det bästa av båda världarna; luftigt när det passar och heltätt när det behövs.

Hälsningar
Jörgen

Hej Jörgen,

Du planerar inte att släppa en ritning på din tartptent :) Jag är lite sugen att prova idén.

Har även en fundering på att använda ett gammalt yttertält till ett REC ryggåstält som jag tror finns på landet, funderade på att sy in två nya dragkedjor mellan tak och absid en på varje sida precis som HB Muddus. Det skulle ju ge en del luft åt det hela.
Med bättre matlagningsmöjligheter etc.

Re: Re: Tält och tält

mattiasj; sa:
Hej Jörgen,

Du planerar inte att släppa en ritning på din tartptent :) Jag är lite sugen att prova idén.

Har även en fundering på att använda ett gammalt yttertält till ett REC ryggåstält som jag tror finns på landet, funderade på att sy in två nya dragkedjor mellan tak och absid en på varje sida precis som HB Muddus. Det skulle ju ge en del luft åt det hela.
Med bättre matlagningsmöjligheter etc.

Jag kan säkert plocka ihop någon liten ritning, men kan inte lova exakt när :)
Det du föreslår är absolut enklaste sättet att testa den här tanken. Nämligen att man tar ett ryggåstält utan innertält och provar hur det känns och funkar. Man lär väl närmast halvera vikten bara genom detta. Muddus är ju samma tanke som min lösning, fast i en större version. Vill man ha den absoluta snikvarianten skall man titta på http://www.gossamergear.com och deras Spinshelter.

Insektsproblemen kan man sedan hantera genom en lätt näthuv över skallen/överkroppen när man sover.

Använder man marknadens lättaste silnylonvävar så kan man halvera vikten på ett normalt yttertält (mitt ursprungliga yttertält G66 väger 800 g). De kommersiella tillverkarna använder inte de lättaste vävarna. Varför vet jag inte, men misstänker hållfasthetskäl. Det kunde vara intressant att höra något proffs beskriva skillnaderna.

Man bör dock tänka på att kommersiella leverantörer inte har råd att göra för klena grejor. Får man för mycket reklamationer, även om det är på grund av felaktig hantering, så kostar detta för mycket i hantering och "brand depreciation".

Hälsningar
Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-05-16 kl 14:00]

Jag som definitivt är frusen av mig - om överkroppen -
har faktiskt aldrig tyckt att mitt tält är för varmt, utom på Korsika 2002. Då slog jag ofta läger vid 12-13-tiden (man börjar tidigt, p g a hettan)
och då gick tältet inte att vara i, det var minst 40
grader varmt. På natten hade jag öppet mellan ytter-
och innertält, och det var alldeles lagom.

Nu är jag förstås nyfiken på ungefär vilken temperaturskillnad den här tarplösningen ger
mellan omgivningen och insidan, vidare vad du har
för madrass och sovsäck. Under frostnätter
har det känts som jag borde haft tjockare under mig
(vilket jag helst inte vill, min madrass är
skrymmande nog).

Strax ska jag (kanske) till Pyreneerna, det enda område
där jag verkligen upplevt vinterväder i juli,
föregånget av mycket kraftig blåst (men i Aigues
Tortes, där man ändå är hänvisad till stugor)
och det ska jag vara beredd på, även om det bara är två, tre dar av 20-28.

Och, hur är det att sätta upp i vind?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
love.nilsson3 sova under barhimmel på vintern Fjällvandring 27
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
d.a.n.i.e.l Sova på Åreskutans topp Fjällvandring 1
Kommer jag sova skönare framöver..? Fjällvandring 4
Olaa Att sova under bar himmel Fjällvandring 8
mibbe Sova gott Fjällvandring 8
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Karolina P Syltraversen utan klättring? Fjällvandring 9
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Sondergaard Mysig liten promenad i Sarek utan för säsong Fjällvandring 5
HannaLilja Fjällvandring utan körkort Fjällvandring 19
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
Vindskydd Sarek utan vad Fjällvandring 12
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
LindaF Vandring utan vad Fjällvandring 12
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
bjonil Toppturer utan klätterutrustning? Fjällvandring 5
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
motumba Till Spiterstulen fjällstation utan bil? Fjällvandring 2
Jokk Östra Kebnekaiseleden utan guide? Fjällvandring 6
Hedman Jojoleden utan stegjärn Fjällvandring 4
fem padjelanta utan helikopter Fjällvandring 1
P.G. Akka utan glaciärvandring? Fjällvandring 2
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg