Sova i kajak?

Hej!

Jag tänker bygga en kajak, och har då funderat på en Baidarka, alltså den typ som Aleuterna hade. Lite olik en "vanlig" grönlandskajak, och lite andra egenskaper.

De jag har hört om Aleuterna är att de handlade med minkpälsar med ryssarna, och i takt med att minkarna blev färre och färre paddlade de längre och längre söderut tills de till slut paddlade hela vägen ner till Kalifornien. (Det är en ganska lång sträcka, för Aleuterna är, för de som inte vet, ögruppen mellan Alaska och asien.) Vid behov sov de även i kajakerna ibland.

I en tvåmanskajak är det ju "inga problem": en paddlar/håller koll på kajaken, och den andra sover. I en enmanskajak blir det ju mer spännande, men de kröp helt enkelt ner i kajaken och sov på öppet hav. "Kräver dock ett starkt psyke" var kommentaren jag fick av en duktig paddlare.. :)

Nu till min fråga: har någon här sovit i en kajak? Är det möjligt/bekvämt, eller ska jag betrakta historier som dessa litegrann som en myt?

Om man sover i kajaken öppnas ju nya perspektiv upp: man kan paddla längre.. Är det till exempel någon som någonsin paddlat sträckan Skottland-Orkney-Shetlands-Island? Eller liknande över-öppet-hav-sträckor?

Mest bara nyfiken.. :)
/Erik
 
sumpa; sa:
Nu till min fråga: har någon här sovit i en kajak? Är det möjligt/bekvämt, eller ska jag betrakta historier som dessa litegrann som en myt?
Det har jag också funderat på.

Jag kommer ihåg när Jesper Wennerholm och Antonio Puertas paddlade runt Kap Horn 1997. Då var det en del skriverier i tidningar om hur de sov i sina pontonförsedda kajaker, SeaGull Ocean tror jag det var. Stämmer det, sov de i kajakerna? Eller var det bara en grej för media tro? Kan det vara bättre att i vissa fall sova i kajaken än att gå iland?

Visst, om man korsar Atlanten, som Hannes Lindemann i sin jätte-Klepper, har man inget annat alternativ. Men annars?

Men om man nu sover i en SeaGull, får man inte ont om plats för utrustning? Det kanske går om man är ute någon natt, men en flera veckors tur?

Man kanske kan sova i kajaken på land, så har man en stormsäker sovplats?

Också bara lite nyfiken.
/Anders

[Ändrat av Anders M 2006-06-22 kl 23:00]
 
Vad gäller Kap Horn-paddlingen så har jag för mig att de sov i kajakerna men förtöjda i land. De låg helt enkelt i ett yttre väntläge och försökte passa en lucka i vädret för överfarten. Derek Huchinson svarade i en intervju att han aldrig varit i Sverige men att han brukade paddla till Norge ibland, från Skottland, nonstop...
Att rigga utriggare med flottörer och lägga sig att sova på öppet vatten som ett stycke drivved är väl möjligt men frågan är hur lämpligt det är?
Långfärdseglare i trafikerade farvatten sätter ofta väckarklockan på var 20:e minut för det lär vara ungefär den tid det tar för ett fartyg att komma från horisonten till att köra över dig. Möjligen att man ankrar och sover längs kuster där det är svårt att komma iland och tälta, typ hela sydvästra skåne!
Jag börjar mer och mer inse fördelen med det hela...
 
Det finns beskrivet övernattningar i baidarkor på flera ställen, så det är nog inte omöjligt att man gjorde så när det behövdes. Även kanadensiska (east arctic) kajaker finns beskrivet att man band ihop flera kajaker i bredd för att kunna sova ute till havs. Nu i modern tid verkar VKV ha kajaker som ska kunna användas till detta... Seagull Ocean är en variant som dessutom har ett speciellt övernattningskapell anpassat till det. Om jag förstått det rätt så ska även deras Yo-A-Kim kunna gå att övernatta i till havs. Lindemanns Klepper var efter vad jag förstått inte mycket annorlunda i storlek jämfört med nutida K2:eek:r (även om även de i förhållande till andra kajaker är rejält stora). Slutsats är att kajaker finns i stort sett obegränsat antal storlekar och varianter av design beroende på önskemål av användningsområde. En kajak som verkar helt fel för någon kan helt klart vara helt rätt för någon annan!
 
I den norska tidningen paddling fanns en bild på en VKV kajak med ett tält runt sittbrunnen. Det var VKV som visade det på någon tysk mässa. Har även sett custom kajaker från USA eller om det var England som är groteskt stora. Där är väl tanken att man paddlar på väl skyddade åar eller älvar, för de hade nästan en koj. Fast kajak känslan är nog inte riktigt där
:)
 
Övernattningskapell? Hur funkar det? Som ett litet "tält" över sittbrunnen? Hur får man in luft utan att få in en del hav samtidigt?

Ingen som har en bild att visa?

Jag kollade VKVs hemsida, men såg inget om det.. Stod bara att Seagull Ocean var anpassat för att sova i..
 
sumpa; sa:
Övernattningskapell? Hur funkar det? Som ett litet "tält" över sittbrunnen? Hur får man in luft utan att få in en del hav samtidigt?

Ingen som har en bild att visa?

Jag kollade VKVs hemsida, men såg inget om det.. Stod bara att Seagull Ocean var anpassat för att sova i..

Vi får gå tillbaka till 1996 för att hitta detta i VKV’s broschyer och läsa om Jan Fasting.

Här är det enda jag numera hittar om honom på VKS web-sida.

http://www.vitudden.com/fasting_1_uk.htm


Ev kan det stå något om detta i Utemagasinet nr 6 1995. Inga bilder som visar hur kapellet ser ut och jag ids inte läsa.

Per
 
Hittade artiken i nr 1 2006 i den norska tidningen paddling. Det ska tydligen vara från en mässa i Nurnberg i tyskland. Monterat på en VKV seagul ocean.
 
Brune; sa:
Här är det enda jag numera hittar om honom på VKS web-sida.

http://www.vitudden.com/fasting_1_uk.htm

Per


http://www.vitudden.com/cape_horn14_uk.htm

finns en bild av kanot med liggande kanotist.

Har för mig att förskottet monterades längre fram för att ge plats för en liggande kanotist.

Jag har sett bilder av kapellet monterat. Ser ut som en liten kupol. Fönstret syns liggande på däcket av kanoten på bilden.

Ocean är en ganska häftig pjäs i jämförelse med Offshore.

Tror dock inte att så många kanotister är lockade av att sova i sin kanot.
 
Ang sova i kajak

Janne Fasting skulle ut på långtur i kajak och skulle paddla Offshore. Tyvärr så var han tvungen att kunna sova i kajaken eftersom han inte skulle kunna hinna in till land. Denna bredaxlade norrman lyckades vi inte pressa ned i en Offshore så volá Oceanen och pontonsystemet föddes. Denna kajak uppskattades även av andra som hadde samma behov som Jan samt även de som är välväxta, så produktionen rullar på. Nu mera bygger vi bara den liggbara med tält endast på beställning.

Ett arrg som man ofta missar ang sova i kajak är att de fina paddelstunderna i gryning och skymmning är lite lättare att utnyttja, då man slipper att fäppla med tältpinnar i mörkret. Bara att dyka in i en vass rugge eller släpa upp kajaken på en plan yta.

Jag har även sovit gott i en YooAKim känndes som att ligga i en vagga men det är inte att rekommendera för en klaustrofobiker.

Mvh Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tror ni jag kommer att sova bättre framöver..? Paddling allmänt 6
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar