Sova högt högt uppe ?

En enkelupphängd hängmatta, kombinerad med någon slags talja som klättrarna använder för att hissa sig själv uppåt en bit, kanske skulle kunna få detta här att funka ?

Är det någon som vet om det här kan fungera ?, eller orkar man inte hissa upp sig själv ?

Materialet till Swinging in te-rain kan köpas på Bau Haus, de har ett himla stort sortiment av rep, linor, band, etc för att vara ett byggvaruhus.

En sån här ska jag sy vartefter.
Viktigt är ju att den är streckt på rätt sätt så att bädden blir någorlunda plan, de mittersta får nog spännas först, därefter huvud-fotdel.
Vad fördelarna är med den vet jag inte riktigt, men jag tänkte från början att skissen skulle bli en plattform för spaning på djur en bit upp i luften, men så bidde det en hängmatta istället.
Fördelen är kanske att det behövs bara en fästpunkt, men desto svårare kanske att hitta just en stark gren i ett träd ?

Hoppas någon klättrare kan beskriva med bild o ord hur en sån där upphissningstalja funkar, kan ju vara bra o ha om man blir jagad av någon tokig människa...;)

Hur som helst så tycker jag namnet blev kanon, iallafall, även om påhittet inte funkar.:)

Bilagor

• hängmattaenkel.jpg
    hängmattaenkel.jpg
    49.1 KB · Visningar: 2,575
Ett par frågor först......i all stillsamhet.
Vi bor i ett grönt land med nederbörd, hur avser du tackla det?
Uppspänningen gör att ligga rakt, eller någorlunda plant åtminstone, hur skall den ske?
(Med sidostänger och A-frame i ändarna blir det någorlunda på backen.)
Hur nära uppängningspunkten tror du man måste hänga för att inte bli spinnare, samt hur avser du förhindra sidorotation?
Teckningen är i alla fall av bästa och skönaste kvalitet......
Lycka till och berätta gärna om du blev sjösjuk oxså.....för en del swinging lär det ju bli som du ritat....

Hm. Det verkar misstänkt likt upphängningsanordningen vi har för takboxen i garaget... Jag skulle då inte orka hissa upp mig själv, men det är ju jag det. Kul idé var det i alla fall. Ska man nödvändigtvis sova hängandes med en fästpunkt tror jag att man får ge avkall på bekvämligheten och kanske hellre sova halvsittandes, i något som liknar IKEA:s hängstol Ekorre.

Bilagor

• ekorre.jpg
    ekorre.jpg
    3 KB · Visningar: 1,989
Att bara hänga i en punkt

ger en massa pendling och du blir antagligen illamående av detta. Men konceptet kan funka om du drar sidolinor från hängmattan-hyllan åt alla sidor och spänner dessa rejält.

En variant är då att ha taljor med rejäl utväxling typ 8 skuret i upphängningen så kan du få allt sträckt på en gång.

Thure

Härligt!

Ett fantastiskt bra namn på din "uppfinning" och en kul idé!
Men precis som andra redan påpekat, och "namnet" redan antyder så kommer det nog att swinga en hel del om man inte säkrar det hela med ett par linor till.
För övrigt måste jag få ge dig ett stort plus för dina trevliga illustrationer!

Keep up the good work!

Bra idé!

Låter kul tycker jag, som är klättrare och jobbar med höghöjdsmontage.

Petzl.com har fina illustrationer på system för att hissa och fira sig själv. För att med armkraft orka dra dig själv uppåt behöver du ett så kallat Z-spel som delar upp vikten. Helst ska det vara ett slags hjul (taljor) där repet vänder som minskar friktionen. Sen behöver man nån slags låsning som håller repet automatiskt medan man tar nytt tag och drar (progress capturer). Vidare en repbroms för kontrollerad nedfirning. Kolla själv!

Bilagor

• Petzl.Com - Hauling.jpg
    Petzl.Com - Hauling.jpg
    31.3 KB · Visningar: 3,706
Senast ändrad:
Den där är nog bekvämare då den har en metallram, men den kan man ju inte släpa på.

Det där taljfirningsmojängerna, är dom tunga ?

Ett fantastiskt bra namn på din "uppfinning" och en kul idé!
Men precis som andra redan påpekat, och "namnet" redan antyder så kommer det nog att swinga en hel del om man inte säkrar det hela med ett par linor till.
För övrigt måste jag få ge dig ett stort plus för dina trevliga illustrationer!

Keep up the good work!

Tack Bulingen, du har en mycket bra smak...fölåt, jag mena, du...hrmmm tack för att du berömmer mitt kludder !:)

Men det där är ju å andra sidan lite avancerat. Smidigt och välfungerande men kanske inte ett måste. Några taljor kan man säkert få tag på billigare från t.ex. seglingsbranchen. Det som sen behövs är egentligen bara en låsande repbroms. Måste inte vara en dyr "Progress Capture Pulley", Petzl GriGri, eller ID. Det skulle kunna funka med en Reverso eller ATC Guide, som man använder i "reverso mode". Den låser det du dragit upp och kan, om än ryckigt och osmidigt, även ta dig ner igen.

Så några taljor till Z-spelet, ett bra rep och en repbroms med reverso-funktion skulle kunna räcka.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg