Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sopor
- Trådstartare andersmossing
- Start datum
Om varje kvadratkilometer hav innehöll 100.000 flytande plastföremål skulle det väl vara lönsamt att bygga ett segelskepp som samlade upp föremålen och sålde dem till ett fjärrvärmeverk. För den vanligaste plasten polyeten har nästan lika högt förbränningsvärme som råolja.
Har seglat till Gotland mer än tio gånger. I genomsnitt har jag väl sett ett plastföremål och ett bananskal varje gång - inte 100.000.
Har seglat till Gotland mer än tio gånger. I genomsnitt har jag väl sett ett plastföremål och ett bananskal varje gång - inte 100.000.
Haha, det påminner om frågan hur lång en kuststräcka är. Ju mindre måttstock man har desto längre sträcka.
Hur stort är "ett plastföremål"? 1 mm?
Om man har ett plastföremål i havet, som bryts itu, är havet då dubbelt så förorenat?
Jag tycker naturligtvis illa om nedskräpningen, men den där citerade kalkylen säger ju i princip ingenting.
Hur stort är "ett plastföremål"? 1 mm?
Om man har ett plastföremål i havet, som bryts itu, är havet då dubbelt så förorenat?
Jag tycker naturligtvis illa om nedskräpningen, men den där citerade kalkylen säger ju i princip ingenting.
nej det där med x antal föremål per kvadratenhet ger ingen information om hur mycket sopor det rör sig om. Det gör heller inte observationer från ens 100.000 seglatser till Gotland...
Nått som däremot är intressant är jämförelsen: "ytan [med sopor] är lika stor som två gånger USA:s hela landyta"
Det säger sig självt att det blir mycket sopor om allt samlas på ett ställe, vilket det verkar göra här. Titta på vilken strand som helst dit strömmarna spolar upp sopor.
Nått som däremot är intressant är jämförelsen: "ytan [med sopor] är lika stor som två gånger USA:s hela landyta"
Det säger sig självt att det blir mycket sopor om allt samlas på ett ställe, vilket det verkar göra här. Titta på vilken strand som helst dit strömmarna spolar upp sopor.
100.000 plastföremål säger inget om föremålens storlek. Låter som en skrämmande siffra. Inte helt förvånande med tanke på hur mycket man såg kastas överbord på nordatlantiska rutten. Har man druckit upp sin cola eller rökt klart sin cigg är det väl det mest naturliga att kasta den i havet? Då försvinner den ju! En sak som jag hade velat veta är hur våra sopberg i en mycket avlägsen framtid kommer att se ut i fossil form.
/J
/J
"FN:s miljöexperter beräknade 2006 att varje kvadratkilometer hav innehöll i genomsnitt över 100.000 flytande plastföremål."
Visst kan man bli ledsen - över korkade journalister och FN:s så kallade miljöexperter.
Korkade journalister håller jag med om, rapporten säger 46000 flytande plastföremål per "square mile". Hur aftonbladet fått det till över 100 000 per km2 har jag svårt att förstå...
http://www.iucn.org/en/news/archive/2006/06/16_unep_high_seas_lr.pdf
Greenpeace rapport som sammanställer forskning med tydliga källhänvisningar är också intressant. Den visar på 0-20 synliga föremål per km2 med det högre värdet när man närmar sig ekvatorn. Det är väl det som man kan jämföra med vad man själv ser från en båt:
http://www.greenpeace.org/raw/content/international/press/reports/plastic_ocean_report.pdf
"It is estimated that over 46.000 pieces of litter are on the surface of every square mile of ocean today"
"in central Pacific areas the mass of floating plastic is six times greater than that of plankton"
Är Greenpeace källa här också? Varför ska skattebetalarna stå för tryckning och spridning av sådana uppenbart orimliga "fakta"?
"in central Pacific areas the mass of floating plastic is six times greater than that of plankton"
Är Greenpeace källa här också? Varför ska skattebetalarna stå för tryckning och spridning av sådana uppenbart orimliga "fakta"?
"It is estimated that over 46.000 pieces of litter are on the surface of every square mile of ocean today"
Greenpeace är väl inte källa någonstans? Var får du det ifrån?
De är däremot skeptiska till UNEP:s uttalanden:
"2005).Whilst another UNEP study
reporting estimates of 46,000 pieces per square mile (18,000 per square kilometre) has
also been produced (UNEP 2006). However, it must be noted that neither of these
estimates are accredited to any particular source and must be treated with caution."
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg