sony z1 som gps i fjällområden.

Jag undrar om det är så att man kan lita på telefonens gps i fjällområden. Ska iväg och fiska och vill ha lite back -up till karta och kompass då vi kommer att vandra lite kors och tvärs mellan sjöar och älvar i Kirunaområdet.
Jag menar då med funktionen att plocka upp signaler och inte om batterier eller tålighet.

/Hasse
 
Ladda hem MapApp och köp dom kartor du behöver. Sätt telefonen i flygplansläge och använd som en gps-plotter.
Funkar fint! Ersätter givetvis inte karta och kompass, men är kanon som komplement. Jag har en Z1 Compact. Har sällan haft problem med satellitmottagning.
 
Finns förstås massor av appar för ändamålet. Och även gratiskartor speciellt OSM som är OK att använda även om de köpta fortfarande kan var lite bättre. Men när lantmäteriet släpper sina topografiska kartor vid årsskiftet 2015-2016 lät det bli klara förbättringar av OSM-kartorna.

Thure
 
Min gamla HTC Hero var kanon som GPS, min Xperia Sola verkade ha lite sämre antenn, nu har jag en Z1 Compact och dess mottagare verkar vara bättre än den gamla Herons.

Normalt sitter det samma GPS-chip i telefonerna som i en "köpe-GPS" (HTC Hero hade t.ex. SIRF Star III), har man mobiltäckning så kan telefonerna dock nyttja A-GPS vilket ger snabbare fix. Så det är normalt antennen som är osäkerhetsfaktorn. Men det går ju att prova lite genom att sätta mobilen i flygplansläge och se hur det funkar.

(Sen är ju batteriförbrukningen oftast högre på en mobil på grund av skärmen, men det är ju en annan femma.)
 
GPS mottagningen blir bättre ju mindre skit (läs hus, träd, etc) i vägen, yenkarna har släppt på störsignalen för systemet för några år sedan, så om du har utrustningen till det kan du får ca 3dm.

Jag har som bäst haft 0,6 meters noggrannhet i min Sony Z1 vid Geocashing på Malta och aktiverat medelvärde, annars ligger den på ca 2 meter.
Dock suger min batteri vid GPS plottning och eller navigering.

Vad det gäller låsning har jag en app som heter GPS-status (både gratis och köpe version finns) den talar om tid till "Lock" och förra gången tyckte jag det gick segt, det tog 26 sekunder. ;) Annars som oftast går det på under 10.
 
Köpte en Sony z3 compact i våras.

För mig ersätter den både kamera och GPS och det har funkat bra på två vandringar nu.
Batteriet håller lätt 5-6 dagar om man kör flightmode på dagarna och stänger av på natten. GPS:en ihop med viewranger är precis lika exakt som min Garmin ( i alla fall i fjällmiljö).
Dessutom är den vattentät...
 
För kontinuerlig spårregistrering under en veckas fjälltur så är batterikapaciteten bättre på t ex Garmins Etrexmodeller eller en GPS-puck.

Ett alternativ är att använda en Smartphone med utbytbart batteri eller lös batterimatning.

Efter att ha testat med min Samsung Galaxy S5 under en veckas vandring i alperna har jag märkt att den har dålig mottagning vid förvaring i benficka.

Bröstficka eller överst i ryggsäcken är bättre. Aldrig märkt det problemet med min Garmin Etrex 30 eller Etrex HcX.

Thure
 
Senast ändrad:
Har en Z3 Compact och en Etrex 30 som varit med 10 dagar i Sarek och jag tycker nog att kartmaterial samt drifttid gör en stor skillnad till Etrex fördel. Visst, skärmen är kass men med den uppdaterade nya modellen tror jag man kommit tillrätta med detta. Ett extra lithium AA-batteri ger 25 timmar (minst) men jag klarade mig utan byte.

Men visst kan du använda din Z1 på fjället som komplement till karta och kompass (som alltid)
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg