Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sonfjället
- Trådstartare URB65
- Start datum
Hej. Jag och brorsan funderar på att vandra med tält runt Sonfjället i sommar. Är det någon som har erfarenhet av detta område, eller på annat sätt vet något matnyttigt som är värt att känna till. mvh Ubbe
Trevligt område, bra chans att se björn. Det är väl bara att köra på. Rätt lättilgängligt område. Det går väg runt hela så det är bara att välja vilken sida man vill gå in i massivet från.
Vill man relativt sätt vara ifred är rakt söderifrån antagligen bäst.
Undertecknad var och vandrade i Sonfjällsområdet för ganska många år sedan. Det är ett vackert område.
Det som bland annat lockade mig dit den gången var ett envetet rykte om att det fanns stora chanser att få se björn där. Tyvärr, så fick vi aldrig någon björnkontakt den gången. Såg i alla fall en riven ren. Dock osäkert om det var björn som tagit den.
Stenigt, ibland storblockig terräng, speciellt området närmast toppen.
God tur!
Det som bland annat lockade mig dit den gången var ett envetet rykte om att det fanns stora chanser att få se björn där. Tyvärr, så fick vi aldrig någon björnkontakt den gången. Såg i alla fall en riven ren. Dock osäkert om det var björn som tagit den.
God tur!
Jag hyrde hus på Nyvallen i början av juni för ett par år sedan. Trevligt och lättillgängligt område.
Fick se örn och lodjur. Området är lättillgängligt men det kan bitvis vara stenigt.
Kan förövrigt rekomendera att bo på Nyvallen. På sommaren är det verksamhet där men jag var där i början av juni och då var vi 2 par totalt som bodde där och bara enstaka besökare.
http://www.nyvallen.com/Svenska/bo_pa_nyvallen.htm
Fick se örn och lodjur. Området är lättillgängligt men det kan bitvis vara stenigt.
Kan förövrigt rekomendera att bo på Nyvallen. På sommaren är det verksamhet där men jag var där i början av juni och då var vi 2 par totalt som bodde där och bara enstaka besökare.
http://www.nyvallen.com/Svenska/bo_pa_nyvallen.htm
Undertecknad var och vandrade i Sonfjällsområdet för ganska många år sedan. Det är ett vackert område.
God tur!
Tydligen skall det enligt välunderättad källa vara störst chans att se björn i södra delarna av massivet runt toppen Korpflyet. Helst försommar eller september. (Har själv inte fått se björn vid Sånfjället, men hade förra året den stora turen att se två ggr i Strömsunds kommun.)
Stenigt som f-n på sina ställen men tar man det lugnt så slipper man stuka fötterna. Sista gången jag var där så var det i mitten av juli tror jag. Då var det hur som helst rätt dåligt med vatten jämfört med första gången jag var där som skedde under september tror jag.
I övrigt är det lättillgängligt att ett bra prova-på-fjäll tycker jag. Jag släpade med mig tjejen som aldrig gått i fjällen och hon tyckte det var trevligt trots att hon är rätt otränad. Funderar på att ta mig dit igen eftersom jag faktiskt aldrig tagit mig upp till toppen. Ingen märkvärdig topp alls, men jag har stått och titta på den så många gånger så det börjar bli en principsak av det.
Jag har inte gått runt det någon gång men kolla upp det där med vattnet, för det är inte säkert att det är så gott om det.
I dalen bakom finns det utedass om det skulle behövas.
Mvh
Fredrik
I övrigt är det lättillgängligt att ett bra prova-på-fjäll tycker jag. Jag släpade med mig tjejen som aldrig gått i fjällen och hon tyckte det var trevligt trots att hon är rätt otränad. Funderar på att ta mig dit igen eftersom jag faktiskt aldrig tagit mig upp till toppen. Ingen märkvärdig topp alls, men jag har stått och titta på den så många gånger så det börjar bli en principsak av det.
Jag har inte gått runt det någon gång men kolla upp det där med vattnet, för det är inte säkert att det är så gott om det.
I dalen bakom finns det utedass om det skulle behövas.
Mvh
Fredrik
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg