Sonfjället

jag har varje gång jag åkte förbi eller åkt i björnrike med utsikt över sonfjället, funderat över en topptur upp dit. någon som har erfarenhet av denna tur och kan ge lite tips. det lättaste vägvalet verkar vara att ta sig till nyvallen och sen gå upp längs kammen till toppen och sen ta valfri väg ner.
låter det som en dum idé??

//bengt

Låter tråkigt att ta närmaste vägen upp till toppen. Mitt tips är följ leden medsols från Nyvallen fram till Sododalsstugan och angrip toppen från det hållet. Blir inte lika brant på det sättet, dessutom ökar ju chansen att komma i kontakt med nån av områdets "små nallar" om du går en längre sträcka.

Staffan, fr. Sundsvall.

Japp. Jag var där i påskas. Det är en lång historia... Men kort sagt är inte vägen till Nyvallen öppen vid påsk! (årets största skidhelg?)

Länsstyrelsen i Jämtland tycker väl inte att det är så viktigt att medborgarna har tillgång till länets enda nationalpark(?)...

Nåja, man kan ju alltid hyra en skoter med tvåtaktsmotor utan avgas eller bullerkrav och åka in till parken! (Obs: Helt lagligt, längs leden.)

Vi gjorde det och stannade längs vägen rakt norr om toppen. Vi gick som du föreslår längs "kammen" (det är eg. ingen kam utan bara en bred fjällsluttning) rakt upp mot toppen. Sen åkte vi ner samma väg, vi höll lite vänster/väster där det är flackare men jag tror säkert att det går att åka höger om platån om man vill ha brantare åkning. Från toppen rakt ner mot Nyvallen är det däremot stupbrant.

Helt klart värt besväret att ta sig dit. Ingen anmarsch, bara börja plocka höjdmeter från första steget. Det är ju så man vill ha det:)

Det lär väl inte vara så vanligt med fina snöförhållanden där pga det vindpinade läget men vi hade i alla fall klart åkbar snö.

ok, då har jag hört både det ena och det andra. har hört av andra att vägen till nyvallen brukar vara plogad, men jag antar att man får höra sig för innan man sticker iväg. eller låna en skoter.

själv atanken är att ta lättaste vägen till toppen för att sen kasta sig utför, tanken var att rännan som går snett åt höger i fallinjen nerifrån sett skulle åkas från topp till botten....

b_luthman; sa:
ok, då har jag hört både det ena och det andra. har hört av andra att vägen till nyvallen brukar vara plogad, men jag antar att man får höra sig för innan man sticker iväg. eller låna en skoter.

själv atanken är att ta lättaste vägen till toppen för att sen kasta sig utför, tanken var att rännan som går snett åt höger i fallinjen nerifrån sett skulle åkas från topp till botten....

Jag tror det är så att vägen i princip är plogad under vintern men fram mot vårvintern slutar dom för att dom inte vi att den ska bli sönderkörd under tjällossningen.

Osäker på vad du menar för ränna men den går säkert att åka, det är bara att stå mitt på skidorna och böja knäna.:)

om du tittar på den här bilden
http://www.geocities.com/akeke2008/Sanfjallet2.jpg
så ser man en ränna som går från vänster under toppen( till höger om toppen) till höger. tanken var väl att försöka harva sig ner där. sen får man väl se hur snön ligger, men just där ser det ut som det kan blåsa in bra med snö...men man får väl se när man komemr dit....
det ser dock lite äckligt brant ut i insteget=)

Mitt förslag:
Ta vägen till Hede, därefter Råndalsvägen fram till Skärsjövålen, vänster till Nysätern. Därifrån utgår nog de flesta. Därifrån blir det turåkning (4km) upp till kanten på Sododalen, du får då också se fjällets "insida".

Men det är klart, hyra en skoter hos Svenne är väl heller inte så dumt.

/BAX

det får bli en annan gång, med tanke på att turen ska göras runt nyår så har jag nog inte så mkt ljus att leka med. därför går vi den snabbaste vägen till toppen med så lite plattlandshasning som möjligt. därför blir det nog nyvallen som blir utgångspunkt. har funderat på att tälta i sododalen lite senare på våren och gå upp på de olika topparna runt omkring.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg