Sommarsportklättring

Medelhavsländernas trevliga och välsäkrade kalkklippor är ju tyvärr i min smak i varmaste laget under den svenska semesterperioden, åtminstone de många soliga sydväggarna.

Jag vore tacksam för tips på lämpliga klippor, gärna trots allt i sydeuropa, som passar för
sommarsportklättring (nordväggar t.ex)

Seon

Jag favorit sportklätterparadis är Sardinien. Själv var jag där en november och höll till på soliga klippor men den ön har allt man kan tänkas vilja ha i klätterväg, från bouldering till alpina leder, så nog kan det vara värt att kolla upp.

Områden kring Briancon kan vara ett litet tips och erbjuder allt från sportklättring till längre turer i bergen (både sport och trad stil på turerna). Beroende på temperaturen, väder och vind samt vilken period du är sugen på att åka så hittar man nog alltid någon vägg att klättra på?

Länk med info: http://www.escalade-oisans.com/

Några nyttiga guider:
  • ISANS NOUVEAU OISANS SAUVAGE Livre Ouest
  • OISANS NOUVEAU OISANS SAUVAGE Livre Est
  • GRIMPER DANS LE HAUT VAL DURANCE

Några smakprov:

tete03.jpg

uscita11.jpg

uscita18.jpg

Sporta lugnt!

Tyskland!

Är ett till stor del bortglömt land men som funkar himla bra under svensk sommar! Närmare bestämt så tänker jag på Frankenjura, massvis med klättring mestadels på pelare eller mindre väggar i skogs miljö.

Att de sedan oxå finns MASSOR med microbryggerier som gör världens bästa öl gör inte saken sämre!!!

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg