Sommarsäck

Jag har en bra syntetsäck som fungerar utmärkt från tidig vårvinter fram till sen höst. Känner dock att den blir lite väl varm vid paddelturer eller låglandsvandringar sommartid. Jag har därför börjat fundera på att skaffa en ren sommarsäck.
Mina krav på säcken är:
· Syntet
· Inte för högt pris (ca 500 – 900kr)
· Liten packvolym (viktigare än vikten då jag främst ska användas vid längre och kortare turer med kajaken)

Ytterligare ett användningsområde som jag ännu inte har behov av än men som jag hoppas att få ”på köpet” är att använda den tillsamman med min nuvarande säck vid vintertältning.

Jag har sneglat på Snugpack Travelpac 650 hos Addnature. Är det någon som har erfarenheter, synpunkter eller andra omdömen om den säcken. Jag är också tacksam för andra tips som uppfyller ovanstående krav/önskemål.

McKinley X-treme Lite

En liten och lätt sovsäck som finns i tre tjocklekar med komforttemperaturer +8, +2 och -1. Jag har den tunnaste modellen (tror den heter 700) som uppges väga 700 g. Packvolymen är runt en liter. Köpt på Intersport för 600 kr.

/Klas

Haglöfs Outback zero, kanske inte den mest kompakta men tycker att den funkar bra, kostar 745 kr på http://www.getout.se den finns i olika storlekar samt när jag köpte den fanns den i höger- och vänster model så man kunde koppla ihop två säckar till en...

LIM

Jag äger själv en Haglöfs LIM #PLUS 5.

Den kostar 900:- och väger endast 490g.

Temperaturgräns: +5°C
Komforttemp: +12°C

Fyllning: Ultrafine Denier polyesterhålfiber.

//Andreas

Re: LIM

bergholm; sa:

//Andreas

Hur upplever du den säcken??
I vilka temperaturer har du använt den?
I vilka situationer har du använt den? fjällvandringar? kajak? osv?

/Andreas, Upsala

Snugpak

Travelpak 650 är en ganska enkel säck men den är tillverkad i bra material och är mycket välsydd. Packningsvolymen är löjligt liten. Det enda minuset är att dragkedjan har en tendens att fastna i innertyget när man stänger den men det är inget stort problem.

Kan rekomendera snugpaken

Jag har en snugpak 500 som jag använder som sommarsäck. Jag har varit riktigt nöjd med den. Den går dock bara att använda när det är runt 5-10 grader och varmare (har provat den i minusgrader, inget att rekomendera) så jag tror att det är en god ide att köra på 650 modelen för att få ett lite större användningsområde. Den fungerar utmärkt som innersäck på vintern också. Riktigt trevlig packvolym. Tror att det är dom minsta säckarna på marknaden.

Re: Re: LIM

darkhippo; sa:
bergholm; sa:

//Andreas

Hur upplever du den säcken??
I vilka temperaturer har du använt den?
I vilka situationer har du använt den? fjällvandringar? kajak? osv?

/Andreas, Upsala

Har också en LIM 5 plus.

Anser att den är helt okey, dock var det kanske lite kallt när vi var uppe i Sarek sist då temperaturen kröp ner till 0C.

/Johnny

Darkhippo:

Jaadu...nu tog du mig på bar gärning!

Jag har faktist aldrig använt säcken då den är väldigt nyinköpt. :)

Dock kommer den att användas flitigt under somaren då vi ska ut på en 2v lång cykeltur i fjällen.

Men jag tycker att dess egenskaper (på papperet) stämmer bra in på Tiddelipom's krav.

;)//Andreas

bergholm; sa:
Darkhippo:

Jaadu...nu tog du mig på bar gärning!

Jag har faktist aldrig använt säcken då den är väldigt nyinköpt. :)

Dock kommer den att användas flitigt under somaren då vi ska ut på en 2v lång cykeltur i fjällen.

Men jag tycker att dess egenskaper (på papperet) stämmer bra in på Tiddelipom's krav.

;)//Andreas

He He He...

Ok... på det viset... :)

Då får vi väl hoppas att den funkar. Kanske kan du slänga in en recension här på utsidan när du har provat den en del?

/Andreas, Uppsala

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg