Sommarfix av glasfiberpulka

Finns det någon här på utsidan som har erfarenhet av att fixa till en Segebaden-Berg glasfiberpulka? Tänkte att jag skulle gå igenom hela pulkan ordentligt den här gången innan jag ställer in den för sommarförvaringen.

Skrovets repor borde väl bara vara att fixa till på samma sätt som en glasfiberkajak, men sen har vi det där med kapellet... Anledninegen till min kanske lite ambitiösa ide är den att den främre trälattan har gått sönder och lossnat från nitarna och det finns en glipa mellan pulka och kapell (förvisso provisoriskt lagat med universalfixet silvertejp), och jag tänkte att man skulle kunna ta loss kapellet och gå igenom det också. Så är det någon som nitat tillbaka kapellet och kan ge något tips så här på förhand?

/Jesper

Jag har också en Segebadenpulka (Glasfiber G4) och är lite besviken på kvalité och finnish. Det känns som den är allmänt slarvigt byggd och nitad. Om man ska byta/laga nitar tycker jag det är bättre att sätta dit rostfri genomgående skruv och låsmutter. Det håller bättre och är lättare att ta bort vid behov.

/Per

Luffarn; sa:
Jag har också en Segebadenpulka (Glasfiber G4) och är lite besviken på kvalité och finnish. Det känns som den är allmänt slarvigt byggd och nitad. Om man ska byta/laga nitar tycker jag det är bättre att sätta dit rostfri genomgående skruv och låsmutter. Det håller bättre och är lättare att ta bort vid behov.

/Per

Kan inte göra annat än att hålla med om att nitningen känns lite halvdan. Alla nitarna är rostiga, men å andra sidan så har den hållit fram tills nu och den tillverkades en gång till det statliga verk som skulle ge oss telekomunikationer över hela landet dvs Televerket. Så den synliga rosten på nithuvudena matchar pulkans televerksoranga färg ganska väl :)

Tanken på skruv o mutter hade jag först men den avförde jag efter att tänkt på att då kommer det så att säga sticka in skruv innanför lattorna. Personligen så tror jag att man har mycket att vinna på att det är så slätt som möjligt på insidan för att slippa trassel vid i och urpackning. Men du kanske själv testat skruvlösningen och kan rekomendera den? Kanske man kan göra någon typ av försänkning i lattorna?

/Jesper

Givetvis vill man ha de så slätt som möjligt på insidan av pulkan. Som det ser ut i min sticker nitknopparna ut en bit men jag har inte upplevt det som störande.

Har inte haft behov att byta nitarna till kapellet men om man kapar skruvarna så att det precis går igenom muttrarna blir det ju ingen större skillnad mot för nitarna.

Skandal är att skakelfästena är nitade. De tog jag direkt bort och SKRUVADE dit Fjellpulkens fästen.

Fjellpulken har f.ö. ovanan att nita sina grejer. Har använt deras expeditionsskakel som väl ska vara state of the art men nitarna i denna gick sönder och fick ersättas med genomgående skruv. Ska man ha nåt som håller måste man fan göra det själv.

/Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
McFee Försvarets glasfiberpulka Turskidåkning 17
bojen Glasfiberpulka Turskidåkning 0
fjelltur Segebaden glasfiberpulka Turskidåkning 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg