Sitter o förbereder en vandring genom Padjelanta o Sarek i sommar. Har endel frågor även om jag läst Grudstens "På fjälltur Sarek" o sökt i forumet. Planen som den ser ut just nu är att starta i Vaisaluokta o vandra Padjelantaleden ner till Arasluokta. Därifrån följa restängslet i SO riktning. Gå utmed Alajaures norra strand. Sedan fortsätta mot Alkavare kapell o vandra Alkavagge in till Smaila. Tanken är sedan att vandra Pastavagge till Rinim o båt till Sitojaurestugan för att kunna vandra upp till Saltoluoka.
Nu till frågorna jag har:
- Hur är vegetationen SO om Arasluokta. Ser på kartan att det ser lite snårigt o sankt ut precis vid renstängslet, men tycker att man borde kunna slippa det om går lite högre upp bara. Stämmer det?
- Passagen av Miellätno. Grundsten säger att man vadar precis vid utloppet från Alkajaure. Grundsten säger också att det kan finnas båtar som vandrare kan nyttja. Har även läst här på forumet att det ev finns en bro någon km NV Alkajaure. Någon som kan reda ut vad som är aktuellt idag.
- Planen är ju att gå Alkavagge, men även funderat endel på Nasavagge/Kuopervagge för att komma in till Smaila. Vad ska man välja o varför?
- Grundsten varnar lite för att det kan vara ett krävande vad vid jokken från Vattendelarglaciären om man går Alkavagge. Har även läst här på utsidan att vadet över Tjågnårisjågåsj kan vara problematiskt. Vad är era erfarenheter?
- Vad kostar båten från Rinim till Sitojaurestugan?
- Går det att handla rökt fist någonstans på vägen? Arasluokta kanske?
- Var finns lämpliga toppar att göra en dagstur till? Låddebakte har jag tänkt iom utsikten över Rapaselet.
Tacksam för svar o är det nåt jag inte tänkt på så säg gärna det med!
Nu till frågorna jag har:
- Hur är vegetationen SO om Arasluokta. Ser på kartan att det ser lite snårigt o sankt ut precis vid renstängslet, men tycker att man borde kunna slippa det om går lite högre upp bara. Stämmer det?
- Passagen av Miellätno. Grundsten säger att man vadar precis vid utloppet från Alkajaure. Grundsten säger också att det kan finnas båtar som vandrare kan nyttja. Har även läst här på forumet att det ev finns en bro någon km NV Alkajaure. Någon som kan reda ut vad som är aktuellt idag.
- Planen är ju att gå Alkavagge, men även funderat endel på Nasavagge/Kuopervagge för att komma in till Smaila. Vad ska man välja o varför?
- Grundsten varnar lite för att det kan vara ett krävande vad vid jokken från Vattendelarglaciären om man går Alkavagge. Har även läst här på utsidan att vadet över Tjågnårisjågåsj kan vara problematiskt. Vad är era erfarenheter?
- Vad kostar båten från Rinim till Sitojaurestugan?
- Går det att handla rökt fist någonstans på vägen? Arasluokta kanske?
- Var finns lämpliga toppar att göra en dagstur till? Låddebakte har jag tänkt iom utsikten över Rapaselet.
Tacksam för svar o är det nåt jag inte tänkt på så säg gärna det med!