• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sommarens tur: Fiske och guldvaskning i fjällen

Planerna har börjat för denna sommarens äventyr!
tänkte åka upp till ett område nordöst om funäsdalen på en 2-3 veckors
expedition, (sverige på längden får vänta) detta året med fiske och guld i siktet (och självklart friheten i det vilda)
Känner till ett område med hög guldhalt i morän sedimenten där uppe så chansen för guld är stor. "haha vadå guld?" kanske en del säger, men har du kunskapen och vet var du ska leta så hittar du

tänkte dra upp själv men den som tycker det låter som en kul ide är välkommen att hänga på, förutsatt att du är trevlig och går att lita på :)

frihet

när tänkte du att detta skulle ske. Har familj så detta skall planeras. Jag kan tänka mig 7dgr.
mvh
jörgen

Måste man inte söka tillstånd för gudvaskning i området??

Har stuga i karesuvando trakten och där är de tre gubbar som haft ett område i säkert 10år där dom vaskat guld.. prata med dom för några år sen och dom sa att man va tvungen och söka tillstånd..

De gäller väl samma för tryffelsvamp som knapt finns i sverige..

Intreserad

Hej Jag tycker det låter som en kul tur.
Har egen vaskpanna och viss erfarenhet från vaskningen hos guldström utanför Vetlanda.
ägnar mig mest åt flugfiske.
Jag har faktiskt funderat på fjällvandring i det området till sommaren men kanske bara 7-10 dagar.
men om du vill stanna längre så är det ju inga problem.

jo det stämmer gunvalld, ett undersökningstillstånd behöver du om du vill tjäna pengar på malmen men vaskning går under allemansrätten

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg