sommaråkning i jotunheimen?

vi är några stycken som har funderat över att göra en kombinerad paddlings-/skidåkningssemester i norska jotunheimen i början av juli. jag undrar därför om det är någon som har vistats i området under den här tiden, och som kan tipsa om var man hittar bra åk, vilken svårighetsgrad?, snöförhållanden?, lavinfara?, lämpliga paddlingsvägar, hyra av kanoter, etc.
alla tips är bra tips...

Topptur?

Okey var det toppturer ni hade tänkt Er? Har varit och toppturat i Jotunheimen ett par ggr. Jag har aldrig varit där senare än midsommar.

Jag har utgått från Toppar som nås från Sognefjordsvägen (Norra Jotunheimen) och det har varit helt sagoligt. Snöförhållandena har varit underbara.

Snöförhållandena kan ju variera mycket år från år, men är ni bara beredda på att knata lite så kan ni nog finna bra åkning. Det skall tydligen finnas en del schyssta korridorer och grytor som ligger länge på säsongen.

Den största faran för åkning torde vara glaciärerna, de är många och i Juli/Augusti kan det finnas lömska sprickor.. Men Jotunheimen är väl värt besöket. Annars så finns ju Stryn ett längre stenkast från Jotunheimen.

Ang paddlingen så kan jag ej rekomendera ngt, Forsar finns det ju och Sognefjorden är ca 20 mil djup så det är säkert vackert att paddla havskajak där. Vänd er till Den Norska Turistföreningen eller nån Norsk turistinformation. Lycka till

/erik

kajaktopptur?

Jodå det går, men du kan få bättre skidturer direkt från bilvägen eller runt skidanlegget i Stryn.
Förra året lät vi oss inspireras av rubriken "Pudersnö i juli" (Utemagasinet 5/2000) och genomförde en kajaktopptur i Gjendasjön syd Jotunheimen.
Bäst från slutet av juni... Vi var där direkt efter midsommar - och varje förslag till topptur bestod av mycket brant, svart klippa eller små vattenfall. Ett äkta "kartrek" som med en nypa journalistisk entusiasm framförs som fakta i en ledande svensk friluftstidning. Vi fann dock bra och blöt åkning längre bort längs sjön vid glaciärerna norr Knuthålstind och hade ett par trevliga dagar där.

Enda egentliga poängen är att med kanot kommer du in till ett eget område med omfattande baslägerutrustning utan ansträgning.
Val av område blir däremot mer begränsat.

Johan

tack för tipsen erik och johan!

med tanke på era råd så kanske man lika gärna kan skippa kanoterna och ta sig dit med bil. jag har också läst artikeln i utemagasinet, trist att en sådan seriös tidning går på såna enkla missar...
hur har ni bott när ni har varit där?
är det smidigast att ta tältet, eller finns det möjlighet att övernatta billigt i någon stuga eller dyl?
vilken svårighetsgrad är det på toppturerna? åka skidor kan jag i och för sig, men jag kan knappast titulera mig som alpinklättrare!
jag är med andra ord ute efter bra åkning (m.h.t.årstiden), där det finns möjlighet att ta sig upp med stighudar/till fots utan att behöva ta fram isyxor och såna grejor!
mer tips är ännu bättre tips...

Boende

Jag har bott i både tält och hytta(för billig penning under lågsäsongen) mestadels på campingar 1-2mil från LOM. Staden med sin kända stavkyrka...

Lom är knutpunkt för vidare transport till Stryn.

Det borde finnas bra skidåkning i Juli om ni orkar gå lite. Annars finns ju alltid klättring av fin klass i alpin miljö.

Lycka till/erik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonik kartor över jotunheimen Telemark 2
Jotunheimen Telemark 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg