Solotur i Sarek, tips önskas!

I den trevliga tråden "Vart går färden i år?" av Chris Hellström avslöjade jag mina sommarplaner. att jag tänkte beta av den dal jag planerat att vandra men aldrig kom fram till förra vandringen: Guohpervágge. (avbröt p.g.a. för mycket vatten)

I början av Augusti tänker jag gå in via Rijtsem - Badjelánndaleden från Vaisaluokta eller Änonjalme till något lämpligt ställe att gå in mot Guohpervágge västerifrån - Guohpervágge - Mikkastugan - Ruohtesvágge - förhoppningsvis upp på Niják - mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis - Badjelánndaleden - Änonjalme - Rijtsem. (c:a 10 mil)

:) Jag fick några bra tips i den tråden men vill gärna ha fler tips på lämpliga insteg mot Guohpervágge västerifrån, kul avstickare, saker att se, men även andra tips med avseende på den planerade turen också, förståss.

(funderar på att vara lat och ta helikoptern till Kutjaure på vägen in för att få en extra dag inne i Sarek)

default.asp')
Tack på förhand ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

ps. Den som vill diskutera farorna med solovandring eller helikoptrars vara eller inte vara i fjällvärden får starta egna trådar!!!! den här tråden handlar om min vandring och tips om den.

Hej,

Jag vet inte om jag kan bidraga med så mycket, du har ju redan fått en hel del tips. Jag vet inte hur många dagar du har på dig, men har du tid skulle jag rekomendera att runda Sarek-massivet. Så här gick jag:
Start från Änonjalme, Padjelantaleden till tre-parksgränsen, SO några km mot Gisuris som jag passerade på västsidan söderut mot Skuollavaldda. Gott om tältplatser. Jag låg c:a 25m från Lijggebuoldajågåsj
Uppe på Låvdakvarddo ser man hur Guohpervagge öppnar sig. Vackra meandrar i den breda dalsänkan. Sedan smalnar dalen av betydligt. Jag låg mitt emot Vattendelarglaciären, på norra sidan av Guohperjåhkå.
Från Mikkastugan gick jag mot Bielavarasj där jag i två dygn förgäves väntade på tillräckligt bra väder för att uppleva utsikten från Låddebakte. Gick vidare mot NO till bron över Guhkesvagge. Mellan norra änden av Bierikjavrre och Vuojnesvarasj finns tältplatser med fin utsikt mot Ähparmassivet. Jag följde sedan
Guohkesvakkjåhkå på NO-sidan upp till Oarjep Tjievrajavrre som jag rundade på norrsidan och gick mot V för att få fin utsikt från kullarna Alep- och Lulep Gassavarasj. Det finns en fin tältplats under norra delen av Skanabakte, i närheten av Tjievrajågåsj. Sedan rundade jag Suottasjjavrre och följde i stort sett 900m-kurvan söder om Vårdotjåhkå
och fortsatte under Rakkasbuolda och Västtopparna tillbaka till Padjelantaleden.
Vill du göra toppbestigningar, vilket jag inte gjorde, finns goda möjligheter både ifrån Guohpervagge och ifrån Guhkesvagge. Då är det nog bättre att inte gå över bron, utan gå på SV-sidan av Guhkesvakkjåhkå.
Där har jag inte gått men det har andra här på forumet.

(Själv "överger" jag troligen Sarek i år. Har planer på Kebnekajse och västra Abiskoalperna)

/ Bertil

OBD; sa:
... men har du tid skulle jag rekomendera att runda Sarek-massivet.
Tack för tipset Bertil. Låter som en fin vandring. Ett annat år kanske. I år är det just Guohpervágge som är huvudmålet eftersom jag missade den förra vandringen.
Guhkesvagge är dock en av de dalgångar jag inte vandrat än (bara passerat på bron) så den ska jag beta av vid tillfälle.

MVH ///Claes

hej!
Gick den dalen -05 fast i andra riktningen.
Vi startade i Salto och gick upp och passerade längs med Pietsaure, sneddade upp och passerade strax söder om Käppu och vidare mot Niento. Därifrån till bron över Kukkesjokken som vi gick över. Sen bara vandra efter södra sidan upp till Suottasjaure. Passerade över Suottasjokken alldeles vid utloppet ur sjön.
Sen höll vi höjden och rundade vartotjåkkå och vidare in i den smala men mysiga dalen vid Sjnuftjtisjauratj.
Vidare mot Padjelantaleden och Akka. Fanns inga besvärligheter på hela sträckan.......Tältplatser fanns det överallt, bara stanna och packa upp tälten var man stod.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42342

I tråden ovan efterlyser jag lite udda tältplatser i Sarek. Många tips fick jag och dessutom svar på nästan samtliga frågor. Dock inte en: Hur ser det ut runt sjön 1127 i Guophervakkasj? Finns det acceptabla tältplatser där och går det att ta sig ner i Guophervagge öster om 1686?
Även sjöarna Bårajavrre och Nasajavrre - som jag frågade om - ligger ju i närheten. Dessa platser skulle jag söka upp om jag hade gått din väg.

;) Men det är klart - det här handlar om MIN NYFIKENHET - inte mina kunskaper.

Ser fram emot att få läsa om dina vägval så småningom.

HåkanF

Nu är planerna klara

... Även sjöarna Bårajavrre och Nasajavrre - som jag frågade om - ligger ju i närheten. Dessa platser skulle jag söka upp om jag hade gått din väg.
;) Men det är klart - det här handlar om MIN NYFIKENHET - inte mina kunskaper.
Ser fram emot att få läsa om dina vägval så småningom.
HåkanF

Så här blir det (hoppas jag... man vet ju aldrig) Tar tåget upp måndag 30/7.
Jag är lat och tar helikoptern från Rijtsem till STF vid Kutjaure. Sover där första natten. Badjelánndaleden till Låddejåkkstugan där jag sover andra natten. Sedan över bron och in mot Guohpervágge västerifrån följande Låddejåkken - förbi Nasajavrre och ner i Guohpervágge - Guohpervágge - Mikkastugan - Ruohtesvágge - förhoppningsvis upp på Niják - mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis - upp på Sjnjuvtjudis? - Badjelánndaleden - Änonjalme - Rijtsem.

se även bifogad karta:
färdväg.jpg

Någon som följt Låddejåkkens sydsida kan kanske kommentera hur de ganska många vattendragen som ansluter till jåkken är. Är dom lätta att passera (vid normala förhållanden)

Även andra tips är naturligtvis fortfarande välkomna!

Om du också tänker befinna dig i området mellan 31/7 till 11/8 så hör gärna av dig. Kul att veta vilka andra "utsidare" man kanske stöter på IRL. :)

Tack på förhand ///Claes

[Någon som följt Låddejåkkens sydsida kan kanske kommentera hur de ganska många vattendragen som ansluter till jåkken är. Är dom lätta att passera (vid normala förhållanden)

Jag gick ungefär där i början av augusti 2005 och höll då höjd på Mahttoajvve. En bit upp var inga vattendrag svåra att passera, däremot var marken rejält blöt här och där. Men aldrig så att det va några större problem... Dessutom hade det regnat i ett par dagar. Det såg ut att finnas mycket vide längre ner, närmare Låddejåhkå. Vi siktade på den lilla toppen Unna Baravarasj (842 möh) och följde sedan Alep Nasasjågåsj upp i Nasasvagge.

Hela turen finns på http://www.folder.nu/sarek/

Så här blir det (hoppas jag... man vet ju aldrig) Tar tåget upp måndag 30/7.
Om du också tänker befinna dig i området mellan 31/7 till 11/8 så hör gärna av dig. Kul att veta vilka andra "utsidare" man kanske stöter på IRL. :)

Tack på förhand ///Claes

Fredag 3/8 - 3 km S Änonjalme
Lördag 4/8 - Niak
Söndag 5/8, måndag 6/8 - Skarja

Reser med ett Nammatj 3GT (grönt) och en stockholmare. Håll utkik!

Hej, jo jag tar sena tåget 30/7. Rutten blir Salto-rinim-pastavagge-smaila-ruotesvagge-ritsem (med reservation för väder, vatten och vilja)

Jag har faktiskt inte varit i sarek på 18 år, (dvs halva livet) så förväntningarna är höga.

(Får sällskap med en göteborgska i ett north face-tält)

Senast ändrad:
Jag gick ungefär där i början av augusti 2005 och höll då höjd på Mahttoajvve. En bit upp var inga vattendrag svåra att passera, däremot var marken rejält blöt här och där. Men aldrig så att det va några större problem... Dessutom hade det regnat i ett par dagar. Det såg ut att finnas mycket vide längre ner, närmare Låddejåhkå. Vi siktade på den lilla toppen Unna Baravarasj (842 möh) och följde sedan Alep Nasasjågåsj upp i Nasasvagge.
Hela turen finns på http://www.folder.nu/sarek/
TACK! Kanonbra tips om hur man bäst går längs med Máhttoajvves nordsluttning till Nasasvagge. Jag har besökt eran hemsida många gånger men jag kom inte ihåg att ni hade gått in denna vägen. Ska försöka undvika missarna ni gjorde vid östar änden av Máhttoajvve.

Åter igen, Tack! ///Claes

Med start runt 30 juli rör vi oss öderut från Akka ner mot Rapadalen mot Aktse och avslutar i Salto. En lång gråhårig snaggad man och en ljushårig normallång kvinna. Grönt Nammatj 3GT - regniga luncher under en tarp. Kaffe erbjudes i utbyte mot nåt gott :)

Hej, jo jag tar sena tåget 30/7. Rutten blir Salto-rinim-pastavagge-smaila-ruotesvagge-ritsem (med reservation för väder, vatten och vilja) Jag har faktiskt inte varit i sarek på 18 år, (dvs halva livet) så förväntningarna är höga. (Får sällskap med en göteborgska i ett north face-tält)
Menar du 16:58 tåget från Stockhom? isåfall kanske vi ses redan på tåget. Annars så har jag ett grönt Akto-tält och känns igen på vandringsstaven Orvar, helskägg och en stor gammal fjällräven ram-ryggsäck.

Vi ses! ///Claes

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
flindra 3-dagars solotur i Abisko Fjällvandring 4
annex sevärda vyer på solotur? Fjällvandring 3
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg