Solotält

Hejsan
Mitt första inlägg här på utsidan, även om jag läst här under en längre tid och hittat svar på många frågor.
Nu har jag lite funderingar kring ett mindre tält för solovandring eller max 2 pers. Vi har i familjen sedan tidigare ett Helsport Nordmarka dome 2 och ett Helsport Fjellheimen 3 tunnel som vi båda är mycket nöjda med när vi är ute tillsammans.
Nu tänker vi skaffa ett litet och lätt tält för solovandring om nån skulle vilja ge sig ut i ensamhet ett tag. Naturligaste valet i sammanhanget borde ju då bli ett Helsport Ringstind, men vi tycker prislappen blir lite hög för ett så litet tält.
Har därför kollat in ett par alternativ och önskar fråga om någon här på utsidan har erfarenheter och råd kring dessa tält eller andra alternativ.

Alternativen är Tatonka Kyrkja som finns hos bl a CDON för 2499:- https://cdon.se/outdoor/tatonka/tatonka-kyrkja-p22795595
eller Quickhiker ultralight 2 hos Decathlon för 1399:- http://www.decathlon.se/quickhiker-ultralight-ii-id_8245650.html

Det finns ju en uppsjö av solotält i olika utföranden, priser och kvalitéer på marknaden, men tycker bl a det verkar bekvämast att ha tältöppningen på långsidan som på de föreslagna tälten.

Har någon andra tips och funderingar att dela med sig av så vore det mycket tacksamt.

Mvh Sovsäck

Jag vet inte din sitthöjd men 5 cm är mycket av knappa metern. Därför skulle jag välja det högre innertältsalternativet.
Sen finns ju alternativet och strunta i nytt tält och lägga pengarna på en veckoslutsresa till värmen istället, flygstol till Grekland, Mallis eller Kanarieöarna?
go tur

Vad har ni för krav på maxvikt, pris och var har ni tänkt använda tältet.

Quechua tältet på Decatlon saknar information om material och behandling på yttertältet. Själv blir jag lite tveksam till att köpa av handlare som inte ens granskar vad google translate skapar i deras annonser:
"anodiserade bågar för minsta stöt"...men "Möjlighet till skadestånd" är inte alla butiker som erbjuder;)

Inte heller cdon ger någon utförligare beskrivning av tältet på sin hemsida. Tatonka är ett varumärke som såldes av Coop för många år sedan om jag inte minns fel?

Måtten på båda dessa tält indikerar mer renodlade enmanstält. Då du anger att ni även vill kunna sova två i tältet bör ni satsa på ett lite rymligare tält. Vill ni dessutom kunna vänta ut perioder av dåligt väder krävs ett tält där ni har lite mer plats än att bara ligga ner om ni är två personer.
En ingång på långsidan blir opraktiskt när man är två, då man måste kravla över varandra för att komma ut och ta på och av sig våta kläder och kängor. Ett tunneltält med gavelingång (en eller två) blir mer praktiskt för två personer, eller fristående med dubbla ingångar, en på varje långsida.

Har generellt oväntat goda erfarenheter av Quechua som märke, men inte provat några av deras tält (däremot ryggsäckar, vindjackor och lite andra småsaker). De är stora i Spanien och Frankriker i egenskap av Decathlons premiumalternativ men har egna butiker i bland annat Chamonix.

När de träffar rätt med en produkt, eller de råkat göra just den prylen du tycker dig behöva - är det ofta ett extremt prisvärt alternativ som inte visar på nämnvärt sämre kvalitet för det.

Men när det gäller tältet skulle jag säga att det nog är rimligt att kolla på lite lättare alternativ. Två kg känns ganska tungt för en person. Om det nu inte ska palla stenhårt väder på vinterfjället eller liknande.

Vad har ni för krav på maxvikt, pris och var har ni tänkt använda tältet.

Quechua tältet på Decatlon saknar information om material och behandling på yttertältet. Själv blir jag lite tveksam till att köpa av handlare som inte ens granskar vad google translate skapar i deras annonser:
"anodiserade bågar för minsta stöt"...men "Möjlighet till skadestånd" är inte alla butiker som erbjuder;)

Inte heller cdon ger någon utförligare beskrivning av tältet på sin hemsida. Tatonka är ett varumärke som såldes av Coop för många år sedan om jag inte minns fel?

Måtten på båda dessa tält indikerar mer renodlade enmanstält. Då du anger att ni även vill kunna sova två i tältet bör ni satsa på ett lite rymligare tält. Vill ni dessutom kunna vänta ut perioder av dåligt väder krävs ett tält där ni har lite mer plats än att bara ligga ner om ni är två personer.
En ingång på långsidan blir opraktiskt när man är två, då man måste kravla över varandra för att komma ut och ta på och av sig våta kläder och kängor. Ett tunneltält med gavelingång (en eller två) blir mer praktiskt för två personer, eller fristående med dubbla ingångar, en på varje långsida.

Info fanns längre ner. Siliconbelagd ribstoppolyester 2000mm. Testat i vindtunnel och ska klara 70km/h (~19 m/s). Det är så jag själv blir lite sugen. Dock lite väl tungt som solotält.

//Askel

Jag noterar att "tvåmanstältet" från Decathlon inte är bredare än 80 cm i fotändan - det gör att ni troligen inte kan ha uppblåsbara liggunderlag om ni skulle vilja det. I texten sägs faktiskt att det har två ingångar, men trots det skulle jag klassa det som ett rymligt enmanstält.

Tältet från Northstar har bättre bredd i fotändan och bättre höjd, men där är ju nackdelen, vilket smux redan påtalat, att det bara har en ingång. Sympatisk vikt annars...

Det bästa är om du kan bestämma dig för om du vill ha ett tält för en eller två personer - kompromisser blir sällan (aldrig) optimala. Kan du förresten tänka dig att köpa utomlands? Jag har handlat en del av campsaver.com och aldrig blivit besviken. I så fall finns det flera tält i den prisklassen som skulle kunna vara alternativ. Ta till exempel det här:

http://www.campsaver.com/wildcountry-hoolie

Men allt handlar förstås om vad man är beredd att betala för och vad man prioriterar.

Veloce är ett fantastiskt tält. Jag brukade vara rädd för att botten var svag, men inte längre. Jag la en hel del granris under tältet en dag och råkade lägga mig rakt emot en tjock, vass gren som stack rakt upp men det hände ingenting. Finns inget att klaga på. Jag har legat i det i kraftig vind och det kändes knappt när man låg i tälet. En riktig bunker!

Skön film!

Rip Tom.

Jag fick tag i ett Rocktrail på Lidl till det facila priset av 159:- för 2 år sedan och jag har nog legat 50 nätter i det utan att klaga. Visst det är singelduk och befarar man skyfall så får man komplettera med tarp men lättare regnfall klarar det utan problem. Väger 1440 gram så jag bryr mig helt enkelt inte om att köpa något annat rätt att finanser är på plats, finns helt enkelt ingen anledning att byta ut det.

Har man låg budget/student så slå till på våren på Lidl då de brukar lägga fram dem i April och de försvinner på ett ögonblick!
Mitt enda aber är att jag hellre haft ett grönt. 😁

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    45 KB · Visningar: 1,211
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg