Solisterna

Som vill pröva på det minimalistiska friluftlivet, säkert inspirerade av alla fakirerna i tv-serierna. (Där ingen av er ser de bakom kameran samt avbrotten för torra kläder, lunch och förfriskningar.) Skall numera utan kunskap och erfarenhet pröva på att bli än dummare ute i skogen ensamma.

När man gått några överlevnadsutbildningar i olika system och naturområden, finner man snabbt den minsta gemensamma nämnaren. Folk och ibland t o m undertecknad blir dummare av kolhydratbrist bl a.

De här dumheterna tar sig olika uttryck men i relativt plan skogsterräng har jag varit med om att folk druttat i vattendrag, sent på hösten. Simmat ut i kalla sjöär, utan att ha värme och torkeld förberedd före. Blött ner alla sina kläder helt i onödan. Vägrat att äta näringsrik föda med motiveringen att sånt äter inte jag. Brutit handleder vid omotiverade snubblingar samt en gök som klarade av att bryta benet. Blyförgiftnig från konservurken som brukades som matkärl. Huvudvärk så att de tvingades avbryta.
Vid avslutning och hemmarsch har jag sett grupper som ville gå i180° mot hem. Individer som var så dåliga att de behövde bäras, stödjas ut.

Ni som nu envisas med att gå ut och överleva solo. Skaffa inte friluftsliv ett dåligt ryckte genom att bli en permanent del av naturen därute. Var snälla mot er själva och ta med ätande kamrater som håller koll på er, regelbundet. En olycka händer snabbt och att bli liggande med våta kläder och ett brutit ben behöver om oturen är framme inte ens behöva en natt för att ända den utflyckten och resten med.

I grupp lär man sig mer och kan ha koll på fler situationer, dessutom blir både planering, genomförande och utvärdering roligare och meningsfullare i grupp. All bra planering börjar med förstudier. Mål för övningen och efter genomförandet en utvärdering. Nästa övning kan då bli bättre underbyggt och genomförd.

go tur
 
Trots att jag inte gått nån överlevnadskurs (och inte heller planerar att gå nån) så vet jag med all säkerhet att skulle någon av parametrarna varm-torr-mätt fallera så kommer jag att ganska omgående ligga jävligt risigt till. Då jag till 99% är ute själv i terränglådan utsätter jag mig inte för några risker, har gott om mat med i händelse av dåligt väder och kan om det fordras göra upp eld och torka kläder, samt krypa in i tältet eller puppan och övernatta precis var som helst. Att leka Bear Grylls m.fl. är bara larvigt och dessutom korkat, är man ensam så finns det ingen som bär hem resterna ifall det fordras.
 
Sluta leka pajaser!!!

Trots att jag inte gått nån överlevnadskurs (och inte heller planerar att gå nån) så vet jag med all säkerhet att skulle någon av parametrarna varm-torr-mätt fallera så kommer jag att ganska omgående ligga jävligt risigt till. Då jag till 99% är ute själv i terränglådan utsätter jag mig inte för några risker, har gott om mat med i händelse av dåligt väder och kan om det fordras göra upp eld och torka kläder, samt krypa in i tältet eller puppan och övernatta precis var som helst. Att leka Bear Grylls m.fl. är bara larvigt och dessutom korkat, är man ensam så finns det ingen som bär hem resterna ifall det fordras.

Håller helt med, sluta tro på allt på TV. Dessutom heter programmet med Bear Grylls, Extrem överlevnad. Om det handlar om överlevnad så är det väl alltid extremt. Varför beter då denna Bear sig så jädra korkat åt emellanåt? Nä fy.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg