Solglasögon för skidalpinism!

Hej

Funderar på att köpa ett par nya "seriösa" solglasögon
för fjällen och glaciär på vintern. Undrar dock lite över UV och framförallt IR. Givetvis ska jag ha 100% UV men hur är det med IR...vilken effekt har IR på ögonen? Fabrikanterna brukar ju ange UV, IR och synligt ljus för sina solglasögon! Brukar fabrikanterna hålla vad de lovar...?
Ville gärna veta lite mer...

Tack på förhand!
Micke
 
100% UV-safe

Även de billigaste, enklaste glasögonen du kan hitta på bensinstationen ger nästan 100% UV skydd. Tom ett vanligt fönsterglas skyddar kraftigt mot UV, men det är ju inte fullt så behagligt för ögonen. Så UV tror jag inte är något problem på ett par seriösa brillor. Viktigare är sidoskydd på ett par glaciärbrillor, men det antar jag att du har tittat på. IR har jag aldrig hört talas om som ett problem, men någon annan kanske vet något om det?
 
IR...

kan man bortse ifrån nån man snackar solbrillor. Och UV skyddar alla solglasögon mot, som Micke skriver. Problemet på snö är ju de stora reflekterande ytorna (=snö) som gör att ljusintensiteten blir ganska hög. Därför är solglasögon med polariserande glas ett bra alternativ. Inga glasögon är dålig alternativ (just pga dem stora mängden UV-ljus). Så köp ett par lagom dyra glasögon (gärna polariserande), som du har råd att tappa/krascha.

/Håkan
 
Det ska finnas en fyrgradig EU-standard där fyra är det högsta skyddet. När jag var inne på friluftsbutik sist för att köpa solglasögon rekomenderade expediten nivå fyra för glaciärvandring.

Han varnade dessutom för att köra bil med såna glasögon - kör man in i en tunnel blir det svart!

Mvh
Micke
 
det som jag glomde och saga ar att cebe har många olika glas. dom flesta ar av plast (upp till 2000 glas) men cebe 4000 ar mineralglas.

jag skall ut på tur nu i maj och då behøvde jag klara glas(jag har linser)så jag kjøpte mig cebe athlon med utbyttbara glas. glasen mørkhet (hur mycket ljus de inte slipper in) var på 500(orange), 1500(mørkgrå) och 2000(valdigt mørk grå). klara glas ar ir och uv sackra men jag tror att dom ar typ noll i hur mycket ljus dom slipper in.
pris nok 1200 for båge och fyra sett med glas.
det ar det vart nar man vet att det ar kvalitet som håller.
robert
 
gmg; sa:
pris nok 1200 for båge och fyra sett med glas.
det ar det vart nar man vet att det ar kvalitet som håller.
robert

oj.. det var väl du som skrev om VE25-tältet också?

allvarligt talat, hur mycket pengar har du? du skriver ungefär: "det kostar skjortan, men det får man räkna med", lycka till om du är student :)

mvh
 
Vilken marknad

Man blir lätt bedövad när man tittar på utbudet av solglasögon i olika prisklasser. Somliga fabrikanter och detaljister samt mellanhänder gör uppenbarligen grymma vinster.

Vad man bör tänka på när man väljer modell är skydd för sidoljus, hur bågarna passar runt öronen, risk för imma, skydd mot tårande ögon till följd av fartvind och blåst mm. Utseendet har viss betydelse men man bör naturligtvis satsa på funktion före hipfaktor.

När man som jag har glasögon till vardags blir det betydligt svårare att hitta något som både är funktionellt och snyggt.

Jag har valt fotokromatiska och slipade glas i mina friluftsglasögon därför att dubbla glasögon ger mycket problem med imma och att det känns klumpigt.
Nackdelen är att det blir dyrt med slipade glas.

Sist jag skaffade nya glasögon visade det sig dessutom att optikern varit slarvig och gett mig fel rotation på den cylindriska komponenten på ena sidan varför glasögonen fick göras om. Det upptäckte jag inte själv men upptäcktes av en annan optiker som gjorde en synundersökning för terminalglas som jobbet betalade.

Vi stackars glasögonberoende individer får punga ut med mycket pengar för våra synhjälpmedel speciellt om vi skall hänga med i modets växlingar.

Thure
 
millimeter; sa:
gmg; sa:
pris nok 1200 for båge och fyra sett med glas.
det ar det vart nar man vet att det ar kvalitet som håller.
robert

oj.. det var väl du som skrev om VE25-tältet också?

allvarligt talat, hur mycket pengar har du? du skriver ungefär: "det kostar skjortan, men det får man räkna med", lycka till om du är student :)

mvh

Snubben rensar ju torsk i Norge alternativt jobbar pa en oljeplattform i Nordsjon - det ger stalar pa fickan ;-)
 

avslutad210712

Gäst
Har ett par Cebe Athlon som jag är helt nöjd med när jag åker skidor på platten både hemmavid på isen och uppe i fjällen. Om jag jämför dem med mina gamla Cebe med skinnlappar runt ögonen så släpper de in mera ljus vid kanterna och vid näsan. Skall man vara där det är väldigt mycket ljus eller om man har väldigt känsliga ögon så kanske man skall välja solglasögon med skinnlappar runt ögonen med tanke på ströljuset. Kan också nämna att jag har känsliga ögon och jag klarar mig bra med Ahtlon så jag kanske är onödigt försiktig i min rekommendation. Har man råkat ut för att bli snöblind kan jag lova att man inte vill chansa för det är inte roligt om man säger så.
 
nææ, rensa torsk gjør jag inte men jobbar på hotell och det blir man inte fet av. det kan jag lova.
min stora hobby ar mountaineering så jag lagger mycket pengar på detta. varfør kjopa det nast basta nar man kan få det basta? prisskillnaden ar oftast inte så stor som man kan tro. inte minst så håller det besta langre an det nast basta. eller?
jag bor i norge for det ar ganska dåligt med snø och fjell i skåne.
foressten idag: massa snø i backarna, ca 10 grader varmt och strålande sol. kan det bli battre???

robert
 

Liknande trådar