Soldriven batteriladdare

Hej.

Vi är några som gör ett arbete på Chalmers i Göteborg ang. soldrivna batteriladdare, med betoning på bärbara. Jag undrar om det finns ett stort eller litet intresse för denna metod bland frilufsmänniskor. Om det är litet, vad skulle det i så fall kunna bero på? Fel pris, design, användarvänlighet, effekt. Kanske är det t.o.m. några som har en och som kan berätta lite om vad de tycker om den. Inga jättelånga utlägg är nödvändig(om man inte vill). Det räcker med: Dyr, Ful, Ineffektiv m.m.

Tack på förhand

Klas Hallberg

Adaptrar

Det enda jag har reflekterat över är att jag gärna skulle vilja se ett flertal adaptrar.
Jag äger inte alltför många apparater vilka drivs av AA- eller AAA-batterier.
Det skulle vara smidigt att kunna koppla in solcellsladdaren direkt i mobiltelefonen, iPodden, GPSen osv osv.
Vet dock inte om man får ut tillräckligt med kräm ur en solcell.

Mina $0.02

Tja
jag har letat efter en fungerande lösning att kunna ladda batterier när man är ute. dock har jag inte hittat någon som jag tror på att den fungerar i sverige.
vad jag kollar på är följande.

Storlek: Den skall vara liten så att man kan ha med den och använda den när man rastar eller ha den på ryggan osv. i detta härad finns tex flex eller isun.

Tålighet: Den skall vara vattentålig så att man kan känna sig trygg i att ha med den och använda den även om det skulle komma ett sommar skyfall.
samt smutstålig om man skulle tappa den i lera osv.

Design: (utseende) mindre viktigt men funktionell design prioriteras. Gärna en mjuk och en hård modell. typ flex och isun.

Användar vänlighet: gärna en 12 volts kabel så man kan använda sina biladaptrar för att ladda vad man nu än skulle vilja ladda. alternativt en AA/AAA laddare till den.

Pris: 300-700 kr / enhet

Kapacitet: Det är här som jag stött på problemen. De modeller jag har tittat på har jag starka tvivel på att de klarar av att ladda 2 st AA batterier på ca 5 timmar. (svårt att göra det i en öken gör ju att man kanske inte tror på att det blir bättre en typisk svensk sommardag med moln och regn).

Vikt: Den bör ju vara ganska lätt för annars kan man ju bara ta med fler batterier som man laddat hemma istället.

Features: möjlighet att koppla samman enheter så man kan öka laddförmågan.

Slutsats: den skall inte vara för stor så att den är ivägen, den skall klara minst 2 AA en normal svensk sommardag, sunt bondförnuft, den skall inte missa målet med att den väger lika mycket som 3000 AA batterier eller något liknande då är det ju lättare att ta med batterierna, den skall vara vatten och smutstålig, och den skall gå att bygga ut.
kostnaden skall vara så att man inom rimlig tid kan räkna hem den ifråga om batterier.
tror det var det mesta..

Fixar ni det med en snygg design så har ni åtminstånde mig som kund.

lycka till

Smidighet och kompabilitet

Den ska ju täcka en större yta för att ta upp energi. I ryggsäcken har man inte plast om man inte kan rulla ihop den. Kajaken är också begränsad.

Massa adaptrar till olika batteridrivna saker som feature, och du kan få allt från seglare till kajakpaddlare med på noterna.

Reaktionär

I vissa avseenden är jag garanterat teknikreaktionär.
Inom friluftslivet så är en av mina allra starkaste drivkrafter att vara oåtkomlig, alltså ingen mobiltelefon och förövrigt väldigt analog. M.a.o. vanlig kompass, papperskarta etc.

Behov av en soldriven batteriladdare eller vilken annan batteriladdare som helst uppstår inte då i kombination med friluftslivet.

avslutad210712

Gäst
Och jag är starkt teknikinriktad förutom mobiltelefonen då. Har GPS, digitalkamera och snart också en mellanlagringsenhet för att kunna tanka över fotona från digitalkamerans minneskort när de blir fulla. Allt kräver batterier så därför har jag just nu en solcellspanel från awimex liggande på posten som jag skall testa under en 3-4 veckors vandring i sommar.

Silva

Silva har en laddare som ger 4.75w. tillräckligt liten för att ha med ut i busken. kraftig nog att driva mobilen, gpsen, ipoden osv.
ansluts med en ciggtändarkabel. pris runt 900 spänn.

Då antalet prylar som går på batteri blir fler och fler(navigator, mobil, kamera, radio, lampa är vad jag redan bär omkring med) så kommer nog suget efter en laddare att komma.

Då vädret i vår del av världen inte är så speciellt soligt och att solpaneler ofta inte är specielt effektiva behövs det en ganska lång tid för att ladda batterier. Därför så skulle jag önska mig en mjuk panel som gick att fästa på utsidan av ryggan då kan man nästan alltid ha den igång och ladda, om man alternativt skulle kunna använda den till direkt koppla in i tex en mobil, desto bättre.

Självklart ska den kunna fungera i regn på ryggan eller att bli överspolad när man använder den i en kajak e d.

Vikten skulle kunna vara något hekto, ju mindre desto bättre och eftersom att den är mjuk skulle man kunna rulla eller vika ihop den när den inte används. Priset är en bra fråga, har man bara en apparat som äter batterier då vill man kanske inte betala så mycket, men ju fler prylar och olika modeller på batterier, ju mer skulle man nog vara villig att betala för att slippa släpa på reservbatterier som också måste släpas hem när de är tomma...

avslutad210712

Gäst
greendanger; sa:
Då antalet prylar som går på batteri blir fler och fler(navigator, mobil, kamera, radio, lampa är vad jag redan bär omkring med) så kommer nog suget efter en laddare att komma.

Då vädret i vår del av världen inte är så speciellt soligt och att solpaneler ofta inte är specielt effektiva behövs det en ganska lång tid för att ladda batterier. Därför så skulle jag önska mig en mjuk panel som gick att fästa på utsidan av ryggan då kan man nästan alltid ha den igång och ladda, om man alternativt skulle kunna använda den till direkt koppla in i tex en mobil, desto bättre.

Självklart ska den kunna fungera i regn på ryggan eller att bli överspolad när man använder den i en kajak e d.

Vikten skulle kunna vara något hekto, ju mindre desto bättre och eftersom att den är mjuk skulle man kunna rulla eller vika ihop den när den inte används. Priset är en bra fråga, har man bara en apparat som äter batterier då vill man kanske inte betala så mycket, men ju fler prylar och olika modeller på batterier, ju mer skulle man nog vara villig att betala för att slippa släpa på reservbatterier som också måste släpas hem när de är tomma...

Den panel jag köpte från awimex kostar strax över 1200:-, väger strax under 3 hg, är mjuk, vattentät och har fästpunkt i respektive hörn så man kan hänga den på ryggsäcken.

avslutad210712; sa:
greendanger; sa:

Den panel jag köpte från awimex kostar strax över 1200:-, väger strax under 3 hg, är mjuk, vattentät och har fästpunkt i respektive hörn så man kan hänga den på ryggsäcken.

Suck, jag platsar tydligen inte som uppfinnare, mina ideer är redan i produktion innan jag kommer på dom!

Tackar, tackar

Hej. Jag vill börja med att säga att jag blev jätteglad att så många har skrivit vad de tycker och tänker. Då jag själv inte är en som vistas ute under en längre tid, så är det bra att få höra från de som är det! När det gäller uteaktivitet så är det näst intill enbart dykning som gäller för min del. Själva idén med en bättre, bärbar, laddare fick jag under lumpen då vi bar omkring på deras radio 180 med en inkopplad DART 380(http://www.artreg.mil.se/photo.php?id=400&aid=149). Med darten skickade man krypterade meddelanden i form av bokstäver. Skit samma. Radion hade uselt batteri och konstruktionen på darten var en miss från Ericsson. Ericsson hade gjort dem för montering i t.ex. bandvagnar, men armén ville hänga dem runt halsen på sina soldater. Den var helt enkelt på tok för tung. Tack än en gång!
Jag hoppas att jag kan skriva någonting här till hösten om hur det går.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg