Solcellsryggsäck

Hej, gjorde mig en fin solcellsryggsäck med komponenter för ca 500:-

20090715001.th.jpg

Vad tycks? Flott va :)

Största nackdelen är mellan 10-15 hål i fingrarna efter att ha sytt på karborrtejpen!

Det är 12 st 2V, 200mA celler kopplade seriellt i 3 och därefter parallelt 4 st, vilket ger:

6V, 800mA i väldigt fint ljus :)

Det är 12 st 2V, 200mA celler kopplade seriellt i 3 och därefter parallelt 4 st, vilket ger:

6V, 800mA i väldigt fint ljus :)

Men man behöver en diod så att inte batterierna laddas ur när det är lite/ingen sol. Dioden har ett framspänningsfall på ca 0,7 V och kvar blir då ca 5,3 V

Per

Är du säker?

På spänningsavfallet? Jag har en diod, men har inte märkt någon förlust när jag mätt (med batteri för att ha en konstant spänning att jämföra med!)

Vad har du för diod?

avslutad210712

Gäst
På spänningsavfallet? Jag har en diod, men har inte märkt någon förlust när jag mätt (med batteri för att ha en konstant spänning att jämföra med!)

Vad har du för diod?

Är ganska säker på att alla dioder har ett framspänningsfall däremot kanske solcellerna ger lite högre spänning än nominella värdet.

Vad har du för diod?

Det var nog innan jag var så gammal så att jag fick köra moped som jag fick lära mig att en diod leder i framriktningen och den leder inte i backriktningen och att det ”försvinner” ca 0,7 V i framriktningen.

Sedan finns det specialfall som Zererdioder med det är nog överkurs här.

Per

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg