Solceller och torrbatterier

Hej!
Jag kommer tillsammans med ett par kompisar från Sibbo kanotklubb att paddla en rätt lång tur (Finlands kust) nästa sommar. Till den utrustning jag skall ha med mig hör bl.a. GPS navigator (huvudsakligen för att mäta, sträckor och annat skojigt), digitalkamera och GSM telefon; eventuellt också en bärbar dator eller PDA. Alla dessa prylar har ett gemensamt, dvs. dom har batterier som behöver laddas. Ett system jag funderat på utan att ännu riktigt ha kommit till någon slutgiltig lösning är att ha ett 12-volts (torr?) batteri som är tillräckligt stort och ladda det med ett solcellssystem och sen ladda diverse andra batterier med 12-volts laddare ur det. Det finns 12-voltsladdare till all den utrustning som jag skall ha med mig. Jag undrar om Utsidans läsare har synpunkter och ideer (andra än att ifrågasätta om jag verkligen behöver allt det där; det vet jag att jag inte gör men det skall i alla fall med).
Martin

Blyacc

Hej
Det här med laddning, batterier och solceller har diskuterats här på paddlingsforummet för en tid sedan så gör en sökning så kommer du nog hitta bra lösningar.
Personligen använder jag en blyacc med gele i på 12V 1,2 Ah till min länspump. Det är prisvärda och tåliga batterier dock ganska tunga ca 600g. Det laddar jag några gånger per säsong. På en laddning går pumpen en timme.

Hans

Bara lite lösa tankar:

Det finns ju inget direkt hinder för att koppla 12 V-laddarna direkt till solcellspaktet, nackdelen är väl att kapaciteten från solcellerna varierar med vädret och det uttagbara effekten kanske inte räcker till för laddarna.

Jag vet inte om en blyack är effektivaste sättet att "buffra" energin, det beror lite på hur laddaren ser ut och vilka inspänningar som 12 V-laddarna klarar. De flesta 12 V-laddare är ju gjorda för bilen och risken finns att de är gjorda för att matas med en spänning som motsvarar den man har i bilen när motorn går (laddspänning för bilbatterier är väl 13,8 V eller nåt sånt).

Det kan alltså finnas behova av en switchregulator mellan "buffertbatteriet" och laddarna för att höja spänningen.

Som buffert borde man ju ha nåt som går att ladda "lite i taget" så att säga, eftersom blyackar ska laddas med konstant spänning kanske de är svårare att ladda från solceller än t.ex. NiMH. Slänger man ihop ett tiotal NiMH till ett paket så kan man ju ladda dem två och två, och på så vis kunna ladda en del av paketet även om man inte har tillgång till laddspänning som skulle klara att ladda hela paketet. fast det innebär ju att man måste bygga elektronik som fixar omkoppling mellan de olika paren av celler, eller hålla på och plocka batterier fram och tillbaka...

SuperCap skulle kunna vara ett alternativ, men de är säkert svindyra och har kanske lite för låg kapacitet (jag har ingen koll på det).

En sak som är viktig är ju i alla fall att minska förlusterna så mycket som möjligt (för du vill antagligen ta tillvara all energi du får ut ur solcellerna) så verkningsgraden på grejerna måste vara hög.

Batteriladdare för NiMH AA på 12 VDC

Jag köpte nyligen en batteriladdare GP Smart Power Bank för att kunna mina GPS batterier även då jag är på resande fot. Går både på 220 VAC och 12 VDC vilket är ovanligt. Se min recension http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1228 . Om GP Smart Power Bank finns att köpa i Finland vet jag inte.

Om man väljer att ha ett ”stort” 12V batteri, så skulle jag överväga att mata GPSen direkt från detta batteri via en kabel, istället för att använda uppladdningsbara batterier i GPSen, då det här med verkningsgraden borde bli bättre.

Per Brune

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg