Solcelleenergi for syklister

Jeg mener å ha funnet en bra løsning for mine el-krevende prylar: digitalkamera, mobiltelefon og nå oxo GPS: "exponent FLEX" (http://www.icpsolar.com/specifications.php3?id_article=38) som ser ut til å gi nok energi(?) og som er praktisk både på sykkel og ryggsekk.

Er det noen som har erfaring med "exponent FLEX" eller en av de andre modellene?



Olav
 
Verkar intressant men dyr.

85 GBP motsvarar 1140 SKR.

Sedan tillkommer 12 Voltsladdare till t ex NiMH ackar eller mobiltelefon om man inte har det sedan tidigare.

Man skulle kunna önska sig en cykelväska med inbyggda solceller.

Thure
 
Flere forum!

Jeg leser på flere forum, men ikke på Gjør det selv, ennå. Men fra nå av skal jeg følge nøye med oxo der! Takk for tipset.

-----------

Sykkelveskesolcellepanel - ingen problem, ser det ut for, da exponent FLEX jo er laget av noe stofflignende - så å integrere dette i klær, ryggsekk, sykkelveske, er bare noe som kommer!

Jo, det blir noen lighterkontakter. Jeg har sett på batteriladeren GP Power TRAVEL 2100. Den er liten, og det følger med lighterkontakt. Det står oxo at det kan lade både AA og AAA.

Det virker som om batteriene til GPS'en er 2 AA batterier, og at disse ikke lades av lighterkontakten når den er koplet på solcelle-el.

Da trengs det et oppplegg for AA og AAA, og et opplegg for mobilen (lighterkontakt). Det blir ikke så veldig mye, forutsatt at man har digitalkamera med AA-batterier.

Jeg skal prøve denne lademuligheten på sommerens sykkeltur, og håper at exponent FLEX gir tilstrekkelig energi til det som skal lades (og at det er mye sol!).


Olav
 
Jag tog och byggde ihop en solladdare i somras efter inspiration från GörDetSjälv-forumet. Det blev en 6V-lösning med blyacc som "centralbatteri". Funkade helt perfekt för både telefon, TV och handdator.
Se http://www5.tripnet.se/~kennethm/cykel04/solpanel.htm för några bilder och lite info om bygget.

Känns lite tveksamt med ett 12V-system i ett avseende. Eftersom dom flesta apparater man vill kunna ladda kräver ungefär halva spänningen så kommer halva effekten från solpanelen gå förlorad i regulatorerna som sitter i cigg-adaptrarna.

Har funderat på att bygga ihop något som även kan laddas från cykelgeneratorn vid behov med en spänningsregulator på ingående till batteriet och en 5V-regulator på utgående för att kunna ladda/driva dator etc utan risk. Finns regulatorer med lågt spänningsfall på Elfa.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg