• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sol-BRÄND på läpparna (eftervård)

Hej,
Jag har bränt mig igen. Trots att jag försökte skydda mig med något labellojox...

Det blir soleksem eller något i den stilen. Förra våren fick jag ordentliga sår i underläppen. Ont som tusan, läker långsamt, ser förjävligt ut... :)

Vet någon om någon skön gojja på apotek eller naturapotek som underlättar saken gällande smärta eller läkningstid??

Thanks!
Patric
 
Mera mera...

Fler förslag någon?
(Som jag inte behöver beställa via internet och vänta på leverans... Som kanske rentav finns i vanlig butik i vanliga Göteborg.)
 
Riklig användning av försvarets hudsalva brukara vara min lösning. Det är ingen mirakelkur, men funkar för att hålla det det lite mjukare.

I preventivt syfte gillar jag Dermatone bäst, den blå...
 
Aloe vera. Gärna så koncentrerat som möjligt. Finns nog i 'hälsokostbutiker', tror jag såg nåt 99%-jox på Gröna Boden vid Vasaplatsen. Annars finns Aloe vera-krämer i de flesta butiker antar jag.

Bränner mig rätt ofta och Aloe Vera lindrar bra.
 
Snart spricker blåsorna. "Köttsår" ;(

Nyss bara visst jag att det skulle göra ont(*). Nu börjar det göra ont. Snart gör det ont på riktigt. Och det tar en ryslig stund att läka just där...

Just nu hoppas jag på att Aloe Vera är bästa tipset för snabbare läkning. Det har jag hemma. Eller rättare sagt; nu har jag det med mig vartän jag går. ;)

//Lillkillen Patric

[* nä, inte ont jämfört med en dubbelförlossning eller lårbensbrott eller så... ;) Men f-n, jag är ju en rätt vek liten kille... :) ]
 
Jag vet inte om xylocain är bra på läpparna (kanske inte nyttigt att "äta"), men annars tror jag att det nog mest handlar om att försöka med smärtlindring (värktabletter kanske).

Det brukar vara svårt att snabba på läkning, bästa sättet att läka snabbt brukar vara att låta kroppen ta hand om det i lugn och ro.
 
Solskägg och dito mustasch

är ett profylaktiskt alternativ.

Jämte skuggning via solhatt etc.

Min far brukar anlägga skägg inför fjällvistelse.

När man väl har såren som du beskriver så är det ett lidande innan det läker. Tror inte att det finns så mycket som snabbar upp läkningen. Det gäller att hålla läpparna mjuka så att inte sprickor gör tiden extra plågsam. Xylocain minskar säkert lidandet en del men risk att du biter dig i läppen eller gör något annat som gör ett av såren större.

Thure
 
Re: Solskägg och dito mustasch

Tack Thure.
Jag instämmer, smärtlindring är inte alltid av godo...

Men nu kan jag lida en anings mer stoiskt. Kloka typer har ju här och härmed visat vart skåpet skall stå. Gott så.

Utan valmöjligheter eller fåfängt hopp om ökad läkekraft utifrån så vet jag att tid och ett sansat och avslappnat leende är enda och bästa medicinen. Mot detta, och måhända också mot spunk? (inte det engelska utan Pippis).
Frid!
-p-
 
ett litet tips efter egen erfarenhet...använd INTE vaselin på brända läppar och sedan ut i solen igen. Fick jag erfara efter att åkt offpist i Salt Lake City två dagar i rad med strålande solsken. Vaknade på morgonen efter med läppar större än det värsta silikonimplantat som beskådats. Belv ju inte bättre när de sprack sen heller. Huja, gör jag inte om....men såg väldigt roligt ut i alla fall. Synd, eller tur, att man inte fastnade på bild då iaf. haha
 
Valtrex

Har samma problem, men hjälp finns hos doktorn. Finns bara ett medel Valtrex, dyrt men effektivt. Ett par dagars dos och blåsorna läker fint.