Sömnadstips för damasker och skalvantar sökes

Jag funderar på att sy egna damasker och kanske skalvantar. Jag undrar om någon har tips eller känner till någon hemsida som tar upp liknande frågor.

MVH martin Björkman

En billig variant av handskar

om man vill komma billigt undan kan man göra som jag gjorde:
* Jag tog ett par av farsans oanvända arbetshandskar av läder, modell tumvantar, som slutade ungefär vid handleden.
* Sen sprättade jag bort ovansidan av handsken och behöll endast greppdelen.
* En halvmeter svart bävernylon, nylonband och spännen inhandlades till en kostnad av ca: 100 kr
* På bävernylonen ritade jag av lädergreppet från arbetshandskarna och förlängde ritningen så att man får en "strut" som går en bit upp på armen som ett slags snölås.
* Så nålade jag ihop tygbitarna och läderbiten och satte dit nylonbanden, därefter sydde jag kanaler för en gummisnodd så att man kan dra ihop handsken vid armen.
* Sen var det bara att sy ihop allt och hoppas att båda handskarna blev lika stora!!

Fördelen med att använda ett färdigt tumgrepp är ju såklart att man slipper sy det själv; något som verkar ganska klurigt att rita själv eller att få tag på mönster till.

Jag har sytt några omgångar damasker (och handskar), och vad jag kommer ihåg som en mer lyckad variant var att göra nederdelen av damasken i en lite mjukare (kanske dubbel) väv. Dels håller det vätan borta bättre, dels formar sig bättre över skon (speciellt om man har lite olika skor vid olika tillf.).

Sedan använde jag Fjällrävens Grönlandstyg (G-1000) till ovandelen (längd: upp till under knät). Mest för att det är styvt och kan därvid fungera som »skorsten» – stå av sig själv med snörningen öppen upptill och vädra ut fukt. (Inga resårer längs skaftet.)

Sedan måste man lösa påfrestningarna vid blixlåset (om man har det). Någon form av avlastning måste till. :cool:

Ha de/Lasse B

Är det någon som har handlet av Shelby??

ensamvandrare; sa:
Här kommer adressen till en hemsida med tipps: http://www.andersj.se/ Klicka sedan på GÖR DET SJÄLV !

Ruskigt bra sida med många nyttiga "gör det själv tips". Var av endel lite överkurs och en del kanska finurliga.
Killen som gjort sidan har gjort allt från sytt damasker, skalvantar, mössor, tält ryggsäck, byggt paddlar kajacker etc etc.

Han hänvisar till ett företag som heter Shelby i Finland http://www.shelby.fi/ .
Som säljer tyg till "hem pulare" . Bla så säljer de både 2 och 3 lager GoreTex för 181 kr metern. Ruskigt billigt. (140 cm på breden).
Sömtejp och vatten täta blixtlås och en massa andra textila material.

Är det någon som har handlat därifrån???
Och, hur vill de att betalningen ska gå till??

Re: Är det någon som har handlet av Shelby??

ingopongo; sa:

Jajjamensan!

Jag håller på att handla därifrån nu. Har köpt 4m Gore-Tex Paclite tyg (plus en massa blandat som blixtlås, söm-tape, mm). Leverans skall komma tidigt nästa vecka.
Jag kan helt klart rekomendera Shelby. Helt fantastisk service!! Skickade glatt provbritar av alla möjliga tyger, helt utan kostnad. De har gett mig sytips och ställt upp på alla tänkbara sätt.

Betalning sker antingen via ett företag på nätet som heter PayPal, eller genom att man sätter in pengar på Shelbys konto i Finland.

Jag har inte lyckats betala än (väntar på någon kod från PayPal), men Shelby har ändå skickat mig alla tyger.

Jag kan återkomma om några dagar när allt anlänt och tala om hur det ser ut då.

/Daniel - snart en lycklig ägare av en hemmasydd anorak i Gore-Tex Paclite :)

Shelby

Jag har handlat av (Zach) Shelby vid ett flertal tillfällen. Det har aldrig varit några problem. Bra service, bra grejor, snabb leverans, bra priser. Vad mer kan man önska. Möjligtvis ett något mer komplett sortiment. Fortfarande är det lite tunt, men han fyller på med nyheter fortlöpande.
Rekommenderas!

Jag har betalat både på postförskott och med PayPal. Båda funkade, men postförskott var både krångligt och dyrt. Svenska och finska posten verkar inte gilla varann nåt vidare.

En kommentar angående Anders J's hemsida. Karl´n kan inte bara sy och bygga kajaker. Han är en rackare på att göra hemsidor också. Högsta betyg!

/Thomas J

Synd och gömma Shelby tipset

Är det inte synd och gömma Shelbytipset här inne i denna damaskmodelldiskussion?!

Shelby verkar föresten ha ett mönster på damasker som inte ser oävet ut. Någon som har provat?

Hälsningar/Lasse B

Re: Re: Är det någon som har handlet av Shelby??

daniol74; sa:
ingopongo; sa:

Jajjamensan!

Nu har jag fått min leverans från Shelby. Beställde på onsdag, kunde hämta ut leveransen hos posten på fredag. Snabb och bra leverans. Inget som hällst klydd! Jag kan klart rekommendera honom.

/Daniel

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg