Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar

Letar efter ett lättare tält under 3kg tält som ska få plats med två personer under fjällvandring. Har två exped dura 5R LW, så golvbredden måste vara längre 2x65 = 130CM. Jag har tittat på Big Agnes Copper Spur UV HL3 och Hubba Hubba NX 3, som jag gillar pga av att de har två absider, är lätta och väl recenserade. Däremot ogillar jag att innertältet går upp först, vilket kanske är ett problem i det regniga svenska klimatet? Är även lite orolig för huruvida de står emot fjällvinden. Tar gärna emot tips på alternativa tält, på runt max 6000kr.
 
Jag har tyvärr inga tips på tält, men förutom att inner- och yttertält bör vara ihopkopplade så skulle jag för min del aldrig köpa ett fjälltält med (större) meshpartier i innertältet - särskilt inte om yttertältet inte går ner till marken runtom.

PS. Det finns åtskilliga trådar här på Utsidan med rekommendationer och synpunkter på fjälltält, så gör gärna en sökning.
 
Tack för svar! Har gjort en lättare sökning i forumet, men hittar inte många rekommendationer som har fler än två dörrar. De flesta rekommendationerna verkar landa på tunneltält på runt 3-4 kg, vilket gör mig lite nyfiken på hur de presterar mot de ultralätta kupoltälten jag länkade förut.
 
För två personer även med bredare LW liggunderlag funkar det bra med ett tvåmanstält, ingen anledning till att bära på ett tyngre tremans tält. Själv använder vi Hilleberg Kaitum 2 som funkar perfekt med två Synmat 7LW och två utgångar + absider. Nu väger det in på 3,2kg och 4-säsongs. Hilleberg Helags 2 har samma mått men lättare 3-säsongs.
 
Varken big Agnes eller hubba hubba är lämpliga för fjällen. Anledningen e för klen design för ett blåsigt sommarfjäll.
Jag hade (har) ett msr carbon reflex 2, som har en tältstång, och en kort på tvären, som fick plats me 2 lw-underlag. Jag gjorde precis som du tänkt, me 2 barn. Det tältet är ändå inte att föredra i fjällen. När pojkarna var 9 o 11 gick d bra att få plats, men på gränsen. Men inför årets resa, dom har blivit 13 o 15 år, så va d för tajt, och jag köpte ett tunneltält, Sydvang Haranger 3, för 3 Pers. På 2,5 kg, o vattenpelare på 5000mm på golvet o 3000mm på ytterduk så är det ett riktigt bra tält. Lixom Hilleberg så sitter innertältet "fast" och blir ej blött vid resning. Jag köpte till en golvduk för 595 kr. Tältet gick på 3875 kr på rea, riktigt billigt. Det enda klagomålet nu efter användning e att golvet i innertältet e fruktansvärt glatt. Annars ett väldigt bra tält, större absid än nallo 3 gt, som jag ägt tidigare, och bra ventilation. Rymligt invändigt, o kändes högt i tak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel81 Söker tips ang liggunderlag Bo och sova 13
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
olatheplumber Söker stuga på landet Bo och sova 2
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar