Norska nycklar och "att ta god tid på dig"
När man ringer Narviks og Omegns Turlag brukar man hänvisas av en telefonsvarare till Narviks brandstation. Ring dit direkt, +47 76 922 683. De kan sända nyckeln per post om man låter pålitlig. Troms Turlag vill jag minnas var lite bökigare att få kontakt med.
För övrigt vill jag varmt instämma i Peter H:s inlägg om att ta god tid på sig. Som en god vän till mig har sagt: "Det är konstigt att alla säger att det är så fint i fjällen, men när de väl kommer tid har de så bråttom att ta sig därifrån." Effekten att få ro från det normala livets stress minskar om vi tar tidsstressen med oss och måste åka en vecka till Grekland under semestern också, snickra på sommarstugan eller vara med kompisarna osv. Filosofin i mina fjällsmultronböcker utgår från den grundläggande iakttagelsen.
Om det nu är så illa att man "har" ont om tid, så tror jag det är bättre att åka till ett ställe där man kan gå ut på fjället, lägga ett basläger och gå turer kring det än att gå en vandring med anmarschsträckor, resa och allt. Låktatjåkkaområdet väster om Björkliden lämpar sig utmärkt för det, Ballinvaggi (Pallenvagge) med kringliggande dalar inkl Lapporten om man vill ha lite mer av sträckor, Artfjället nära Tärnaby och säkert hundratals andra trakter i Sverige som jag inte vet om.
(Efter att ha skrivit detta såg jag Mats F:s inlägg, också om baslägeridén. Kanske vi ska befolka fjällen med små tältläger istf att vandra omkring på lederna och slita ont, skor och natur? Var och en förlägger lägret efter sin ork och önskad terräng.
Fast om Mats ska till Pelaslätten för att etablera sitt basläger lär han ju få ta några dar på sig fram och tillbaka till det...)
Bästa hälsningar,
Göran