Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk

Hej!

Jag ska upp och vandra i Sarek mitten av september. Tittar just nu på tre olika ruttalternativ, se nedan tabeller (och bifogad pdf med rutt inritad på karta).

Jag söker er hjälp med följande aspekter av turen och vore enormt tacksam för era expertutlåtanden:
  • Planeringens rimlighet
  • Vackra tältplatser, lunchplatser, smultronställen
  • Vädret och påverkan på rutten och toppturer i och med att det är september
  • Förslag på förändringar
  • Tips och trix för att förbättra rutten
  • Övrigt
Turen och rutterna är planerade för att jag specifikt vill vandra en kombination av följande sträckor då jag hört att de är mycket fina:
  • Dalen mellan Sarektjåhkkå och Ähpar
  • Övre Njoatsovagge
  • Vallevarre och Vallevagge till Buojdes
  • Lullihavagge till och med Gådojåhkå
Topparna jag valt ut är sådana med särskilt fin utsikt men utan större komplexitet att bestiga:
  • Spijkka, Alggavarre, Noajdde, & Tsahtsa
Lite om mina förutsättningar för vandringen:
Jag är i god fysisk form, 28 år gammal, och har ensamvandrat i Sarek tidigare, då gick jag Saltoluokta - Aktse - Rapadalen höga vägen - Ruothesvagge - Ritsem på 6 dagar (5 hela dagar och 2 halvdagar). Totalt har jag 15 tältveckor i fjällen, varav en utbildningsvecka till fjälledare. Min packning, inklusive kläder/skor på kroppen, mat, buret vatten, kommer väga max 15kg, och 5 kg mindre i slutet av vandringen (uppäten mat).

Jag har planerat för en extradag ifall vädret stökar till det och/eller ifall det går långsammare för mig. I turen har jag också flera toppturer planerade, vilka går att skippa ifall jag behöver vinna tid.

Jag har markerat tältplatser och längderna på dagsetapperna, såväl som längd på toppturetapper i kartan i pdfen. Jag har också markerat prickade alternativrutter som jag gärna hör era erfarenhet kring.

Min största tvekan kring alternativ 1 och 2 är längden på dagsetapperna, och min idé för att "lösa" detta är att skippa toppturen till Spijkka. Största tvekan kring alternativ 3 är samma, och tänker den bästa lösningen är att korta dagarna och lägga till ytterligare en vandringsdag. Detta påverkar dock var jag tältar och hur och när jag angriper Noajdde och Tsahtsa. Välkomnar varmt tankar kring detta.

Alternativ 1: Sourva till Kvikkjokk via övre Njoatsevagge (Sida 1 i pdf, Röd+Gul rutt)
Screenshot 2024-08-25 at 17.33.35.png


Alternativ 2: Suorva till Kvikkjokk via Lullihavagge (Sida 2 i pdf, Röd+Lila rutt)
Screenshot 2024-08-25 at 17.41.26.png


Alternativ 3: Kvikkjokk tur/retur via Sarvesvagge (Sida 3 i pdf, Gul+Lila rutt)
Screenshot 2024-08-25 at 17.54.07.png
 

Bilagor

  • Sarekvandring 2024 v3.pdf
    1.6 MB · Visningar: 69
Inte bara att dagsetapperna ser orimligt långa ut för att gå i obanad terräng, även tempot 4km/h genomgående fixar i varje fall inte jag ex upp från Suorva genom skogen, i vide, stenskravel utmed turen och för att inte tala om den tid det tar vid vad. Årstiden är också en utmaning där det lätt kan bli full vinter när som helst. Jag har gått flera av de sträckor du räknar upp (vissa mer än en gång) men aldrig på de tider du listar.
Mitt råd är att välja en lite mindre ambitiös vandring på den tid du har till förfogande och definitivt både en plan B och C beroende på årstiden. Sourva-Kvikkjokk genom Sarek är enligt min erfarenhet minst 8-9 dagars vandring under sommarförutsättningar plus 2 reservdagar.
 
Hejsan, håller med tidigare kommentarer att det är en ambitiös plan, men då jag själv snittat över 30 km per dag på en oktobertur i Sarek vet jag att det är genomförbart. Gick faktiskt i princip ditt förslag nummer 3, med skillnaden att vi vadade Tjuoldajåhkå vid Ruovddevarre och tog den vägen upp till Njoatsovagge + att vi gick genom Rapadalen, på södra sidan av Rapaädno, istället för Lullihavagge. Detta genomfördes på 4.5 dagar.

Men när man kommer fram på höstkanten gör man mycket klokt i att ha ett flertal olika alternativ ifall man råkar ut för riktigt skitväder. Och detta leder till:

1: Har du kollat när det går bussar, eller är planen att beställa taxi när man du får mobiltäckning?
2: Samma sak gäller båttrafiken över Gamajåhkå? Vet av egen erfarenhet att kommer man fram på senhösten har båten slutat gå (fast då kom vi dit typ 4:e oktober...) och det tog sitt lilla tag innan vi lyckades få tag på någon på Kvikkjokk sidan den gången.

Vad de gäller de tre alternativen hade jag valt nummer 3 som första alternativ eftersom det är enklare att korta av en tur om man startar och slutar på samma plats. Fast jag hade gått turen åt andra hållet, dels för att det är enklare att fixa båttjuts när man är i Kvikkjokk och dels för att man har fler "enkla" reträttvägar från Njoatsovagge jämfört med Noajdde om man får riktigt uselt väder. Sen skulle jag definitivt försökt att ta mig upp på Prinskullen den 13:e om det är möjligt. Finns fina tältplatser där uppe och så får man ju lite mer tid på sig så att säga.

Några fler platser där jag tältat längs rutt 3:

Nära sydöstra "spetsen" på Lulep Njoatsojavrre.
I Saresvagge nära Jiegnavagges mynning.
Sen finns det fina tältplatser nere på Noajdevallda. Om nu inte vädret är blåkupa och prognosen mycket god hade jag valt att gå dit istället för att tälta uppe på Luohttolahko. Alternativt tältat på sydsidan av Luohttolahko. Man vill inte bli fast där uppe i full storm + dimma när man har begränsat med tid.

/ Stefan
 
Inte bara att dagsetapperna ser orimligt långa ut för att gå i obanad terräng, även tempot 4km/h genomgående fixar i varje fall inte jag ex upp från Suorva genom skogen, i vide, stenskravel utmed turen och för att inte tala om den tid det tar vid vad. Årstiden är också en utmaning där det lätt kan bli full vinter när som helst. Jag har gått flera av de sträckor du räknar upp (vissa mer än en gång) men aldrig på de tider du listar.
Mitt råd är att välja en lite mindre ambitiös vandring på den tid du har till förfogande och definitivt både en plan B och C beroende på årstiden. Sourva-Kvikkjokk genom Sarek är enligt min erfarenhet minst 8-9 dagars vandring under sommarförutsättningar plus 2 reservdagar.

Precis. Passagen från Suorva upp till Guhkesvagge via Niendo är först en regnskogsdjungel, sen hemskt mycket vide efter Njavvejåkkå - möjligtvis är dessa faktorer dock något reducerade även tidigt in på hösten. Ingen erfarenhet av den säsongen så långt norrut.
 
Även jag hade valt alternativ 3 som ger större säkerhet och marginal med start och mål i på samma ställe i Kvikkjokk om vädret ställer till det. Att korsa Sarek den tiden på året med de små tidsmarginaler som din planering anger är inte bara en utmaning utan också en risk, varför plan 3 ger dig större möjligheter att planera om under turen beroende på förutsättningar. Jag hade dock gått i omvänd riktning dvs medsols från Kvikkjokk då det erbjuder större möjligheter till omplanering utan båtberoende på slutet av turen. Precis som Undvall skriver, det finns fina tältplatser uppe kring de små sjöarna uppe på Vállevárre, sedan är Vallespiken karg och stening så nästa bra tältplats hittar du uppen på sydsidan av Rounas efter passage av Rounasgårsså som du bör göra på höjd pga dess branta kanjon på lägre höjd. Räkna även in kortare dagar och mörka nätter i planeringen.

Toppturer kan bli en extra utmaning i mitten av September då du säkert kan förvänta dig nysnö och is på högre höjder.
 
Apropå toppturer, Spijkkakammen kan vara utmanande att gå längs, kanske skulle det räcka med Vuojnestjåhkkatoppen? Tsahtsa kan vara lättare att bestiga västerifrån, vi steg upp från öst och det var ganska brant och det var besvärligt att komma ner.
 
Etapp från Luottolahko till Stuor Jietta känns väldigt, väldigt långt (andra dagar är också långa men den etappen är färsk i minnet).

Jag är i ok form och det tog mig en hel dag att starta från norra änden av Lullihavagge och slå läger vid Gådokjåhka nära Bårddejiegna, och jag var helt utmattad. Lullihavagge är 100% sten och om det regnar eller snöar går det väldigt långsamt. Du kan läsa en vandringsberättelse från min hemsida, jag gick en rutt 2022 som har samma etapper som du har. https://exposedpaths.exposure.co/first-days-of-winter-in-sarek-story (Översatt med google)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Sandalf Söker att hyra en PLB Fjällvandring 14
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
insidanut Söker Medkompanjon(er) Fjällvandring 0
Larssss Söker en själsfrände Fjällvandring 0
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
British Söker inspiration Fjällvandring 3
Spiros Söker partner för vistelse i vildmarken Fjällvandring 6
skaidde söker hundhistoria från Sallohaure Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
kanis Söker sällskap för veckolång tur Fjällvandring 6
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
Pesson86 Kebnekaise Juli söker sällskap:) Fjällvandring 2
Magget Söker tips på vandringsområde. Fjällvandring 4
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
Shrinker Söker fjällvandringskompisar Fjällvandring 2
Söker information om tidig vandring Fjällvandring 5
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
DMAX marchtävling Haninge, jag söker medtävlare.8-maj Fjällvandring 1
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
handjam Sarekvandring Fjällvandring 6
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
eyck Sarekvandring Fjällvandring 6
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30

Liknande trådar