söker bra träolja

cancerman; sa:
Jag brukar använda kokt linolja med balsamterpentin i ca 50/50 blandning, kanske lite mer olja. Jag brukar även lägga till lite flytande tjära i blandningen för att få lite mer färg och det luktar ju så gott också. Låt det ligga helt täckt i olja minst ett dygn och sen låter du oljan härda det tar väll en vecka å sen polerar du. Sen ska du ju olja in handtaget med jämna mellanrum för att vårda det. Sen skyddar ju tjära mot väta det med men det är så lite så jag tror det inte gör nån skillnad. Annars kan du prova använda stabiliserat trä och så behöver du aldrig olja in det men det kostar ju "mycket" mer och saknar lite känsla tycker jag

Hur går du till väga med tjäran? Vad är det för flytande tjära du använder? Hur mycket blandar du i ungefär?

Mezzner; sa:
Bästa sättet att applicera linolja är utan terpentin - rå och kallpressad olja.

Oljan värms innan man stryker på den, tvåans värme på en spisplatta med sex lägen är lagom.

Detta innebär att oljan alltjämt är rå vid påstrykandet, och då är molekylerna betydligt mindre och inträngningen mycket bättre.

När oljan svalnar blir den "kokt", och torkar därför också snabbare. Kokt linolja är alltså inte detsamma som linolja som upphettats till dess kokpunkt.

Terpentin gör att oljan känns mer utspädd och man tror att inträngningen ökar. Det gör den inte, utan i någon mån tränger terpentinet in istället, och detta dunstar sedan bort till ingen nytta. Undvik alltså gärna terpentinet helt. Upphettad olja är bättre, och dessutom kan man åtminstone med icke utspädd olja nå samma resultat genom att gnugga mer med pensel eller liknande.

du verkar kunnig! kul. Vad tror du om ha lite tjära i oljan för färgen och luktens skull?

skogsvakt; sa:
Mezzner; sa:
Bästa sättet att applicera linolja är utan terpentin - rå och kallpressad olja.

Oljan värms innan man stryker på den, tvåans värme på en spisplatta med sex lägen är lagom.

Detta innebär att oljan alltjämt är rå vid påstrykandet, och då är molekylerna betydligt mindre och inträngningen mycket bättre.

När oljan svalnar blir den "kokt", och torkar därför också snabbare. Kokt linolja är alltså inte detsamma som linolja som upphettats till dess kokpunkt.

Terpentin gör att oljan känns mer utspädd och man tror att inträngningen ökar. Det gör den inte, utan i någon mån tränger terpentinet in istället, och detta dunstar sedan bort till ingen nytta. Undvik alltså gärna terpentinet helt. Upphettad olja är bättre, och dessutom kan man åtminstone med icke utspädd olja nå samma resultat genom att gnugga mer med pensel eller liknande.

du verkar kunnig! kul. Vad tror du om ha lite tjära i oljan för färgen och luktens skull?

Tjära och linolja är väl klassiskt, roslagsmahogny. Jag har strukit på sånt på lite byggnadssnickerier, men har ingen aning om hur tjäran fungerar ihop med oljan på molekylnivå så att säga. Tjära luktar gott och det blir vacker, och det är även i det fallet en gångbar metod att göra det med varm olja och tjära för lättare blandning och applicering.
När det gäller något så litet som ett knivskaft är det förstås möjligt att doppa det i olja/tjära och tillämpa lite andra metoder än när man måste påföra oljan med pensell eller liknande.

Rent allmänt tycker jag dock att man ska vara sparssam med lösningsmedel och arbet mer med penseln istället. Tunna lager torkar snabbast och bäst och därmed ersätter som regel lite jobbigt gnuggande behovet av lösningsmedel.

det var flytade tjära (ta och fråga på nån bra färgaffär), exakt vad det var för märke vet jag inte. Jag hittade det i farsan garage så jag testade att blanda in det i oljan men jag stoppade i lite eftersom tills oljan blir helt svart. det behövs inte mycket. det är bara röra om så ser du när det blir mörkt. Ja man tjärar ju inte trä båtar för lukten så självklart är det ju avstötande. Ett tips köp lite knivböcker där kan man få många ideer eller kika på nått bibliotek om dom har. alla ger ju sina ninja knep om vad som är bäst (även jag =) ) men det bästa är att prova och se vad man bäst gillar så testa på lite skräpbitar av trä

Tror jag gör så här då

Köper kallpressad rå linolja, kokar upp det och låter det svalna, blandar i lite flytande tjära tills oljan blir svart. Frågan, ska man stryka på med pensel eller låta träbiten ligga i oljabad tex över natten.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg