Södra kungsleden vs. Padjelanta?

Pga lite förhinder bland mitt vanliga vandringssällskap har jag möjlighet att planera min första ensamvandring denna sommar som då kan bli längre än vad som brukar bli vanligt. Tänkte lägga runt 4v i fjällen och ser ett par alternativ.

Planen är att försöka hålla mig på bra ledad mark för själva vandringen med ev. utflykter på vilodagar. Takten skall vara maklig för att mer uppleva natur, flora och fauna snarare än äventyr och utmaning.

Vidare tänkte jag också haka på trenden med lättviktspackning och lämna min trogna Bora 80 hemma och investera i en lättviktssäck typ Osprey Exos 58 och proviantera tätt längst vandringen.

1) En plan jag har är att börja i Kebnats och gå ner mot Kvikkjokk med utflyktsdag i Aktse. Från Kvikkjokk vandra Padjelantaleden till Ritsem med ev avstickare till Sulitelma. Vidare haka på kungsleden upp till Abisko med avstickare och utflykter beroende på tidåtgång i vandring. Anledningen till denna plan är att jag inte varit i Padjelanta och det var ganska längesedan jag var upp mot Abisko (1994). Sarek och runt Keb har jag varit på senare år. Räknar med att jag bör ha drygt 20 vandringsdagar på denna tur vilket bör ge mig en 7-8 fria dagar till annat.

2) Ett annat alternativ är att vandra kungsleden från Hemavan - Abisko eller tvärtom. Inte så mycket för skalpen att gått denna sträcka utan för att jag ev. tänkte ta med mig min brors hund och då blir alternativen i princip denna led. Brorsan har precis fått sitt första barn och mycket fokus läggs där så att få följa med på lite äventyr skulle nog vara högt uppskattat för en understimulerad vovve ... samt det är ju inte fel med lite sällskap själv heller :). Det som får mig att tveka på detta alternativ är, dels att jag är lite tveksam till själva vandringen söder om Kvikkjokk, blir det mer transportled jämfört t ex med Padjelanta? Det andra är att det verkar vara ganska besvärligt att åka med hund på allmänna transporter till och från fjällen från södra sverige. Denna tur räknar jag bör landa på runt 25 vandringsdagar.

Frågan är nu till er som har lite erfarenhet av både Padjelanta och "södra" kungsleden. Underskattar jag vägen mellan Kvikkjokk ooch Hemavan och bör jag ta mig besväret med transporter och gör en vovve glad (och mig själv) eller skall jag satsa på de stora vidderna i Padjelanta?

Hej på dig.

Som du säkert förstår så får du ju inte ta med dig hund i Padjelanta. Så det faller ju bort om du nu har just tänkt vandra med hunden.
Själv har jag gått en hel del i Padjelanta kors och tvärs utan hund och även en hel del utanför detta område med hund.
På nått vis tänkte jag här verkligen rekommendera dig att just gå den där Södra Kungsleden, den sträckan du då just kan gå med hunden du skriver du ska ta hand om. Att vandra med hund är ett otroligt privilegium och en otrolig upplevelse bara det.. Man kan jämföra det med att titta på ‘svartvitt teve’ jämfört med att titta på ‘färgteve‘. Ungefär så! Naturupplevelsen blir alltså starkare med hund. Just kombinationen att gå ensam och samtidigt ha hund är väldigt skönt. Du har sällskap fast du inte behöver direkt ta hänsyn till andras krav.
Går du med hund så måste du ju tänka på hundmat. Det slipper du om du inte går med hund. Det blir en hel del hundmat att släpa på både för dig och din hund.
Är hunden van att bära mat är det ju inga problem.. Sedan kommer hundtyp, fältmässig vana, alltså viltvan, ålder dådkraft och mygg och knottkänslighet.. Vet du inte vidare mycket om din hund du tar med dig så bör du ju inte gå med hund, eftersom det kan bli en del trassel. Alla hundar ska dessutom hållas kopplade i fjällen. Det löser du genom att skaffa en lina som du binder jykken med.
Folk släpar med sig alltifrån pyttiga knähundar eller jättelika ‘Baskerville’s-barn-barn‘.. upp i fjällen..och det blir som det då blir.

Att jämföra olika fjällområden hit och dit är inte min grej. Det är fint överallt och olika fjäll har olika karaktär. Padjelanta är fint om man går orösat och lite utanför den upptrampade leden.. Kungsleden Kvikkjokk/Hemavan är väldigt okänd och förtjänar i mitt tycke faktiskt mer uppmärksamhet än den tyvärr får. Den är väldigt vacker.
Man kan rada upp ett oändligt antal för och nackdelar här om dessa områden. Med hund utan hund och så vidare..och det blir då ett personligt val...
Dessutom ska du resa upp till någon ‘startpunkt’ med hunden.. Bara det, är påfrestande.. för både dig och hunden om den inte är resvan. Den ska rastas under resan, typ...

Nu vad det verkar är det ju inte din hund du ska ta med dig så du behöver ju inte ha dåligt samvete för att du lämnar den ‘hemma’ eller på landet. En hund har bäst om den är med sin husse oavsett var den nu går.. Vad husse gör finner hunden alltså bäst.
Bäst för dig är ju om din fjällvandring blir bra. Så du får väl börja välja där!
mvh. Anders

Södra Kungleden;åtminstone de närmaste milen innan Kvikkjokk är lättvandrade med hund.Mycket hedmarker.
Mot Padjelanta från Kvikkjokk får man ju inte ha med hunden från Tarreluobbalstugorna och uppåt.
Ett alternativ att nå hundtillåtna områden kring Sulitelma är att från Kvikkjokk flyga helikopter till Sårjåsjaur och gå över Vaimok Kuravagge Tarrastugan tillbaka mot Kvikkjokk.
Rätt många vadställen på vägen mellan Staddajokk-Varvek-Vistekjaur där hundens storlek och vattenvana nog kan avgöra lämpligheten i att gå.
Sen går det ju fortsätta Kungleden norrut.
Sen har du ju inte alltför många tillfällen att fylla på proviant längs dessa sträckor;hundmaten måste nog räcka länge.

Mavas och Pieskehaure

Grattis till förmånen att få tillbringa 4 veckor i fjällen!

Eftersom ingen kommenterat saken utgår jag från att Kungsledens passage genom Sarek tillåter hund. Annars måste du förstås beakta även detta.

Utöver de diskuterade alternativen vill jag nämna sträckan Vuoggatjålme - Tarrekajse alt. Staddajåkk. Men undvik att gå hela vägen från (eller till) Vuoggatjålme, trist björkskog genom Seldutvagge. Stig i stället av (eller på) bussen vid naturrastplatsen Guoletisjavvre så kommer du direkt in i de fina fjällen vid Ikesjaure och Mavasjaure. Sen ligger området kring Sulitelma öppet för dig, t.ex. genom Mietjevagge till Sårjåsjaure, fantastiskt fint!

Lycka till, Pelle

Kungsleden norr om Jäkkvik

Jag glömde nämna följande - utifall du inte känner till det.

Norr om Jäkkvik pågår ett "vägarbete" där man anlägger ny led för att få bort (eller ge ett alternativ till) båttransporten över Hornavan. När jag besökte Arjeplogfjällen ifjol annonserades om att detta då var en provisorisk lösning, som bl.a. förutsatte ett icke obetydligt vad. Om du överväger denna sträcka måste du förstås kolla med Länsstyrelsens fjällenhet hur det ser ut i sommar.

Pelle

Intressant synvinkel där Anders, att vandring med hund själv blir nästan som en annan upplevelse, och det är ju nog lite det jag är ute efter. Jag har ju givetvis vandrat med hund innan men då har jag även haft annat tvåbent sällskap också så det blir kanske inte samma sak.

Samtidigt är det ju rätt det du säger att hunden inte kommer sakna nått om den inte får följa med. Därför blir det extra viktigt för mig att det då blir positivt även för den. Hunden i fråga är en groenendal som jag är väl bekant med så jag tror inte att mitt sällskap ensamt under några veckor skulle vara allt för stressande :)

Det är resorna dit och hem jag är lite bekymrad över, som jag är rädd kan bli stressigt, om det alls går. Skall kolla upp med bolagen ifråga. Sen även provianteringen rörande hundmat, men det blir ju mer mitt problem, inte hundens, som kan stjälpa idén kring lätt packning.

Sen är jag bekant med reglerna kring hundar i nationalparker. Dock skall kungsleden vara ok även i parkerna om det inte skett nått nytt det senaste. Alltid kopplat såklart.

Ett alternativ är att åka till Norge från Göteborg, det blir inte lika långt och ansträngande resa, men jag har varit en hel del i Norge det senaste. Samtidigt så kommer det fler tillfällen så jag hänger inte upp mig på att ta hundsällskap på just denna vandring även om det vore trevligt.

De andra tipsen runt Sulitelma skall jag kolla upp. Jag har ingen bra karta över det området, skall fixa det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
jonsson332 södra kungsleden. Fjällvandring 0
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
ma271 Vandra södra kungsleden! Fjällvandring 4
mariahelena Myggläget södra Kungsleden? Fjällvandring 2
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
FlyerSword Ny statlig fjälled i södra Västerbottensfjällen Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
stenblock Södra norge, Kongsberg, tips Fjällvandring 9
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
Skogens narr Långhelg i södra dalafjällen, tips? Fjällvandring 5
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Stordrulen Södra Norge. Fjällvandring 6
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
Stordrulen Södra Norge Fjällvandring 0
Yenny Singivaggis södra sida Fjällvandring 10
adventure_transport Södra fjällen på några dagar. Fjällvandring 13
petratetra Veckovandring i södra Norge Fjällvandring 3
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg