satte denna led i slutet på sep 05 och jag tycker att den är väldigt soft för 8a. max 7a+ tycker jag. har det lossnat någon sten eller not kannse.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
so fucking what 8a?
- Trådstartare klätterpojken
- Start datum
klätterpojken; sa:har det lossnat någon sten eller not kannse.
eller var det faktist den 6b+ leden till vänster om So fucking what
Till pery:
Man skiljer på grader genom att ta hänsyn till en rad faktorer:
* Greppens karaktär (hur lätta de är att hålla i)
* Ledens lutning (grad av överhäng)
* Ledens tekniska svårighet (klurighet o balans)
* Avståndet mellan greppen (hur mycket man måste satsa för att nå)
* Var cruxet sitter (sitter det på slutet när man är trött kan det bli en halv grad mer än om det suttit i början)
Sammanställningen av detta ger leden en viss grad. Det kan alltså vara så att en brant led med jättegrepp som kommer tätt är lättare än en vertikal led med pyttegrepp som sitter glest och balansigt. Så det är inte alltid de brantaste som är värst. (Men givetvis är en brant led med pyttegrepp som sitter glest och balansigt ännu "värre".)
Vid vissa grader går också såna skillnader som t.ex att upp till 6a kan man oftast klättra på styrka med kass teknik, men sen kommer det att även krävas teknik för att nå vidare.
Svenska och franska grader (som används i Sverige) tar inte hänsyn till hur svårsäkrad leden är om det är på egna säkringar, vilket en del andra graderingssystem gör.
Hoppas det gav dig lite mer insikt i saken.
Man skiljer på grader genom att ta hänsyn till en rad faktorer:
* Greppens karaktär (hur lätta de är att hålla i)
* Ledens lutning (grad av överhäng)
* Ledens tekniska svårighet (klurighet o balans)
* Avståndet mellan greppen (hur mycket man måste satsa för att nå)
* Var cruxet sitter (sitter det på slutet när man är trött kan det bli en halv grad mer än om det suttit i början)
Sammanställningen av detta ger leden en viss grad. Det kan alltså vara så att en brant led med jättegrepp som kommer tätt är lättare än en vertikal led med pyttegrepp som sitter glest och balansigt. Så det är inte alltid de brantaste som är värst. (Men givetvis är en brant led med pyttegrepp som sitter glest och balansigt ännu "värre".)
Vid vissa grader går också såna skillnader som t.ex att upp till 6a kan man oftast klättra på styrka med kass teknik, men sen kommer det att även krävas teknik för att nå vidare.
Svenska och franska grader (som används i Sverige) tar inte hänsyn till hur svårsäkrad leden är om det är på egna säkringar, vilket en del andra graderingssystem gör.
Hoppas det gav dig lite mer insikt i saken.
Som på så vis är det kanske smidigaste för en utomstående att förstå...Ix; sa:... eller det Australiensiska... bara siffror inga plus eller minus...
XmadiceX; sa:..och för att inte tala om det Brittiska. Oj oj oojj.
Den är väl inte så svår?!
Risk först (Easy..HVS, E1, E2, E3..E10) och sen den tekniska (4, 5, 6.. med a, b och c som mellansteg).
Logisk och bra vid Tradklättring!
den e ju också rätt soft för sin grad
nej d va rätt led.
nej d va rätt led.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg