Jag har nog haft det mesta av både typer av plagg, märken och material som räknas upp i tråden. Jagar, vandrar, skidar och har länge jobbat i modebranschen. Har numera "lyxen" att ha så olika typer av plagg att jag kan välja specifikt efter varje tillfälle och situation. Men du verkar va ute efter mer en jacka som ska klara det mesta.
Det första jag kom att tänka på när du beskrev att du var ute efter nåt lite mer propert var en jacka i ventile men även tätvävd (och tunn) ull tror jag skulle funka. Så kallad stormull av vissa. Finns extremt tjusiga jackor i båda materialen med ofta kostar det därefter också.
Men längre ner i tråden verkar du ändå va inne på och gillar mer traditionella friluftskläder? Är det så att du egentligen gillar utseendet på dina gamla skaljackor i friluftssnitt men typ är trött på membranplagg?
I annat fall finns det tillverkare som använder sig av funktionsmaterial (goretex, primaloft, ventile, tätvävd ull, vaxad bomull osv) men i ett mer klassiskt snitt än vad friluftsmärkena gör. Tex denna spinoff på
Arcteryx (Veilance). Men det kostar som sagt. Finns fler tex denna jacka från
Stone Island med ull och primaloft eller
den här från samma märke i nämnda etaproof/ventile och med löstagbart dunfoder för att nämna några. Vill man komma billigare undan kan man kanske kika på
Uniqlos Blocktech-kollektion som är behandlad polycotton (G1000 typ) med tejpade sömmar.
Kan säkert komma på fler varumärken om det är nåt åt de hållet du är ute efter.