Snygga Hjälmar?

Jag har en lite annorlunda fråga, jag har ej köpt hjälm ännu för jag tyckte dom jag provade var grymt fula och fick mig att se ut som en svamp! ;)

Jag undrar finns det någon bra affär vad gäller cykelhjälmar?, då det känns som alla stora butikkedjor säljer samma typ av "fula" hjälmar som inte alls passar mig huvud :(

Snygg?

Vad är snyggt då? De flesta cykelaffärer säljer bara de billigare modellerna. Etto tycker jag gör snygga hjälmar i alla fall. Tornado eller Hurricane t.ex.

Intressant med det

vad jag kan förstå stora motståndet mot cykelhjälmspåbud i Danmark.

Motståndarna till cykelhjälmslag menar att sådan lagar minskar cyklingen och däremed ökar kostnaden hälsoekonomiskt för en befolkning som är för fysiskt otränade.

Men då kanske man skall titta på Stockholm där både cykelhjälmsanvändning och cykling ökar kraftigt trots att vi här i jämförelse med Köpenhamn har misserabla cykelbanor och en mycket nedlåtande attityd till cyklister från många bilister och politiker.

Vi borde lära av varandra.

Till trådstartaren:
Cykelhjälmsanvändning är att etablera en vana. Självklart skall du välja en hjälm som passar dig.
Häng upp hjälmen i anslutning till cykeln så att du inte glömmer ta på den när du åker hemmifrån.

Thure

snygg.

jo.

man ser väl ut som en svamp.
frågan är hur ful man skall vara.
lite ful eller mycket ful.

själv är jag ganska ful men börjar vänja mig.

har vad de på cykelcity kallar för kanothuvud.
tack.

det blev en giro.

h

Efter

att ha besökt några cyklande vänner på nevrulogen spelar looken på hjälmen betydligt mindre roll, jag lovar dig.
Bilar och asfalt samt kantsten ställer stoppkrav på dig som du inte är byggd för, 3 cm cellplast kan göra en god skillnad.
Men efterlys gära god design och berätta gärna var du fann den för oss andra.

Norrmännen använder toppluva istället för cykelhjälm efter ett vetenskapligt test. De kastade ut en toppluva och en cykelhjälm utför ett stup. Luvan höll.

(F´låt. Jag älskar både Norge och norrmän.)

HåkanF

att ha besökt några cyklande vänner på nevrulogen spelar looken på hjälmen betydligt mindre roll, jag lovar dig.
Bilar och asfalt samt kantsten ställer stoppkrav på dig som du inte är byggd för, 3 cm cellplast kan göra en god skillnad.

Det viktiga är dock att ha en hjälm och inte låtsat att den inte gör någon nytta. Jag har sett min dotters huvud studsa mot asfalten och jag är mycket glad att hon cykelhjälm på sig.

Jo jag förstår, jag bryr mig inte om utseendet ( normalt sätt ), men hjälmarna som jag testade i butiken var bara alltför... *finner inga ord* ;)
Men ska iväg idag igen och kolla på nytt.. hittar jag något så delar jag såklart med mig av vart man hittade den lilla hjälmen =)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg