Snygga göteborgsöar

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på snygga öar i Göteborgs skärgård. Det finns ju ett antal som går att nå på två kuponger, men vilken ska man välja en solig lördag?

Vrångö?

Tja, de flesta som väljer södra skärgården brukar åka ut till Vrångö och det är väl inte fel. En annan lämplig skärgårdsbåtö kan vara Styrsö. Då har man både Styrsö och Donsö att ströva runt på.
Det finns en ganska bra karta över södra skärgården att köpa för ett par tior eller så. Västtrafiks tidtabell för båtarna innehåller en mycket kortfattad beskrivning.
Det bästa alternativet är nog annars att paddla ut till någon ö dit inte slärgårdsbåtarna går... ;)
Norra skärgården har jag inte utforskat lika mycket än men det kommer... :)

[Ändrat av haskell 2003-05-17 kl 00:28]

Vinga!

Nu skrev du ju iofs "på två kuponger" och till Vinga tar man sig inte på två kuponger. Men om man vill komma ut till "havet" är Vinga fantastiskt. Finns lite intressanta växter där, om man råkar var botaniskt intresserad, samt kulturhistoria, och inte minst en vacker ö.

Annars gillar jag både Brännö och Styrsö.
Även Amundön funkar ju, om du inte vill åka båt...

mvh Patrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg