Här bemödar man sej om att inte ta med onödiga prylar= extra vikt, sen avslutar man det hela med ett halvt kilo snus! Dummare än tåget eller? Kanske vore läge att sluta? (skojar bara). Om ni ser någon som sitter och skakar i Abiskofjällen , så kanske det är jag som plockat ur snuset ur ryggan trots allt.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
snushelvete
- Trådstartare päeng
- Start datum
Om det kan vara någon tröst så har jag hört diverse expeditionsfolk diskutera just att en hel del äventyrare faktiskt snusar eller röker och att dessa produkter av någon anledning sällan kommer med på utrustningslistor som publiceras ,-)
Jörgen
Jörgen
Om det kan vara någon tröst så har jag hört diverse expeditionsfolk diskutera just att en hel del äventyrare faktiskt snusar eller röker och att dessa produkter av någon anledning sällan kommer med på utrustningslistor som publiceras ,-)
Jörgen
Enbart ont förtal!
Utan snus... ingen utfkykt
När allt är tråkigt och blött, kvällen mörk och flera marschpass återstår tills vila... ta då en snus och allt blir genast liiiiiite bättre. Tänk vad trist det hade varit om du inte hade haft den möjligheten.
Finns det UL-dosor? Fryspåse? Kör med portionssnus så blir det iaf lättare... Inga lock-i-lock modeller dock!
Tillägg: Extrema versionen borde givetvis vara att köra med torrt snus = minskad vikt.
När allt är tråkigt och blött, kvällen mörk och flera marschpass återstår tills vila... ta då en snus och allt blir genast liiiiiite bättre. Tänk vad trist det hade varit om du inte hade haft den möjligheten.
Finns det UL-dosor? Fryspåse? Kör med portionssnus så blir det iaf lättare... Inga lock-i-lock modeller dock!
Tillägg: Extrema versionen borde givetvis vara att köra med torrt snus = minskad vikt.
Senast ändrad:
Det givna vore ju att lägga allt snus man har i en stor bytta eller plastpåse. Vet inte vad en tom pappersdosa väger men en sågar man tandborstskaft är det kanske något att överväga. Särskilt eftersom just pappersdosorna lätt tappar form och funktion vid väta och/eller tryck.
Här bemödar man sej om att inte ta med onödiga prylar= extra vikt, sen avslutar man det hela med ett halvt kilo snus!
Visst, snus är ett jäkla otyg...
Men eftersom snusare är de värsta nikotinknarkarna (medelsnusaren trycker väl i sig motsvarande 20 cigaretter om dan?) av dem alla är det ju knappast läge att försöka köra kall kalkon under en vandring. I alla fall inte om man tänker njuta av den. Eller har sällskap med sig.
Så för den komfortable lättpackaren är saken enkel: 500 g snus är en skitsak när man redan har trimmat sin packning med tio kilo
Här bemödar man sej om att inte ta med onödiga prylar= extra vikt, sen avslutar man det hela med ett halvt kilo snus! Dummare än tåget eller? Kanske vore läge att sluta? (skojar bara). Om ni ser någon som sitter och skakar i Abiskofjällen , så kanske det är jag som plockat ur snuset ur ryggan trots allt.
Prova att frystorka det, torde vara en jäkla massa vatten i snus. Eller varför inte gå över till torrsnus?
Jag minns massa veckor i Asien där jag hade med mig 50 dosor snus som handbagage. Det var några år sedan så tullen var inte lika van vid galna nordbor som idag....
Trådväckning!
Nu har jag löst problemet tror jag. Nej, jag har inte slutat snusa, däremot har jag upptäckt Oliver twist tuggtobak. Har testa i en vecka nu och det är helt okej. En ask väger 7 gram, stor som en tändsticksask och räcker ca. två dagar. Jämfört med en vanlig snusdosa som väger 45 gram och räcker en dag är är det en skaplig viktminskning. Vikterna är minus förpackning.
Pär, lättpackarmissbrukarnas konung.
Nu har jag löst problemet tror jag. Nej, jag har inte slutat snusa, däremot har jag upptäckt Oliver twist tuggtobak. Har testa i en vecka nu och det är helt okej. En ask väger 7 gram, stor som en tändsticksask och räcker ca. två dagar. Jämfört med en vanlig snusdosa som väger 45 gram och räcker en dag är är det en skaplig viktminskning. Vikterna är minus förpackning.
Trådväckning!
Härligt! Ett tips jag ska ha i åtanke ifall jag skulle börja snusa igen
Mvh /Joel
Själv brukar jag göra så att jag kör med portionssnus och återanvänder prillorna.
Om man lägger dom på tork när man blött ned dom för mycket så torkar dom ganska så bra under natten. Sedan går dom att återanvända igen med något sämre smak men ändå helt ok.
Det är förvånadsvärt hur länge man egentligen kan använda samma prilla utan att få någon större abstinens.
Jag hörde talas om en kille som hade varit i Thailand under en längre tid som stötte på en gammal kollega till mig. Killen såg att min kollega snusade och frågade om han kunde tänka sig att sälja en dosa till honom. Han hade nämligen snusat på samma portionsprilla i.... 3 månader!
//Peter
Om man lägger dom på tork när man blött ned dom för mycket så torkar dom ganska så bra under natten. Sedan går dom att återanvända igen med något sämre smak men ändå helt ok.
Det är förvånadsvärt hur länge man egentligen kan använda samma prilla utan att få någon större abstinens.
Jag hörde talas om en kille som hade varit i Thailand under en längre tid som stötte på en gammal kollega till mig. Killen såg att min kollega snusade och frågade om han kunde tänka sig att sälja en dosa till honom. Han hade nämligen snusat på samma portionsprilla i.... 3 månader!
//Peter
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg