snowboardbyxor?

Hejsan!

Min första fråga på forumet..

Jag åker snowboard och fotar mycket i backen!
Nu skulle jag behöva ett par bra byxor som både är varma och håller ute väta när jag ofta sitter på knä och fotar under långa stunder. Jag är inte så duktig på själva åkningen (som kommer i andra hand) så jag sitter ganska mycket på både stjärten och knäna!

Någon som har några förslag?
Gärna i affärer i Sthlm eller Västerås. Jag vet att det inte är säsong, så det är svåra att få tag på i vanliga sportaffärer, men några måste väl ha?

Ripzone

Om du vill ha lite mer "baggy" byxor så gör Ripzone både bra och snygga byxor, inte billigast men inte heller dyrast. Ripzone ägs av Salomon och finns att köpa i deras koncept(?)butik vid hötorget. Har själv Trilogy jackan och byxorna och åker telisar i pisten med, men ej till toppturer och dylikt.

Lycka till med köpet

MvH Pontus

Tack så mycket för svaret! Det finns ingen bild på dem på nätet? Vad kostar de ungefär?

Hur skall skidbyxor vara sydda och i vilket material skall de vara för att stå emot så mycket väta som möjligt!?

Runt 1500-2000 kr får du nog betala, men det tycker jag att dem är värda. Kan vara så att de inte säljs längre men det verkar lite konstigt...

Liten beskrivning: Stora benfickor att stoppa pryttlar i, ordentlig ventilation på insidan av benet. Gjorda i Ripzones egna material, "vattentäta" 20000mm/dm2 (?), löstagbara hängslen och sköna fleecefodrade handfickor.

MvH Pontus

Colombia

Jag har ett par Convet byxor som bara är fodrade på baken och över knäna!
Dem tycker jag funkar väldigt bra
Ser unt som jeans nästan!
Får väl lägga ut en tusenlapp kan jag tänka!

Klättermusen!

Vet inte riktigt vilken budget du har men om priset är av mindre betydelse så kan jag rekomendera klättermusen's megin eller fimbul. Båda har kevlarförstärkta knän och fimbul har möjlighet att stoppa i knäskydd. Megin kostar ca 3700 och Fimbul 4900 så dom är inte helt gratis men kvaliten är oslagbar. Klättermusen säljs av Naturkompaniet i Västerås. Sisst jag var in hade dom ett par fimbul hemma men jag vet inte storleken.

Istället för att köpa byxor som inte tål tuffa tag så kan du titta på GTX-brallor från Dainese som gör mc-ställ med skydd och kevlarförstärkningar, dom tål f a n tuffa tag och är till skillnad från skid/snowboard-brallor gjorda för att funka i 200knyck oavsett väder. Det kostar men dom e näst intill outslitliga.. När klättermusen somnat så håller dina Dainese i 10år till.. Stirra dig inte blind på vad alla andra har..

(sedan e dom fan så mukke snyggare oxå!)

forslund; sa:
Jag åker snowboard och fotar mycket i backen!
Nu skulle jag behöva ett par bra byxor som både är varma och håller ute väta när jag ofta sitter på knä och fotar under långa stunder. Jag är inte så duktig på själva åkningen (som kommer i andra hand) så jag sitter ganska mycket på både stjärten och knäna!

Jag har i flera år haft på mig ett par avklippta träningsoverallsbyxor med en påsydd bit liggunderlag i baken då jag åker bräda. Perfekt isolering då man sitter ner i backen, och det gör jag mycket eftersom jag inte har step-on bindningar. Funkar hur bra som helst! Ofta får jag avundsjuka blickar av mina skidåkande polare i långa, kalla sittliftar!

Samma knep kan du ju köra för knäna. skaffa dig ett par knäskydd av den typ som finns i hantverkarbyxor och fäst dom på ett par gamla långkallingar eller träningsbrallor. Knäskydd köper du på närmsta byggvaruhus, Jula eller Clas Ohlson.

/RedTop

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg