Snowblades =)

Hej!

Jag är total nybörjare på skidåkning. Min enda erfarenhet är tre dagars försök att åka snowboard (fattar inte varför jag inte valde skidor :) )

Nu har jag och min sambo blivit tillfrågade att åka upp till åre en vecka i år och göra nya försök.

Har tittat runt och blivit nyfiken på snowblades, det verkar vara ett bra alternativ om man vill ha kul i några dagar och det verkar också som att det ska gå snabbare att lära sig. Kan tillägga att jag faktiskt kan stå på ett par skridskor eller rolerblades. Är detta ett bra alternativ om jag bara vill åka lite lätt i backarna en vecka ?

Jag har läst en del tidigare trådar på olika forum om detta, men det verkar som att de flesta inte kan föra en seriös diskussion när ordet snowblades nämns men detta verkar vara ett ganska vuxet forum.

Hoppas på seriösa svar !

Mvh Thomas

Varför välja?

Prova båda!

Hyr du utrustningen?
Börja med snowblades om du är sugen på det, låt ingen hindra dig!
Sen kan du ju byta till skidor och känna skillnaden, vad som passar dig.

Allmänt:
Snowblades är väl lite mer betraktade som "leksak" av många, skidor ger dig större möjligheter och fler alternativ.
Och om det är en hel vecka så är det kanske värt att lägga tiden på "skidor for dummies", alla är ju nybörjare någon gång!
Har du inga problem med att ta/lyda order, hyr en instruktör någon timme eller be ert övriga resesällskap visa grunderna, och så prova dig fram. Du kommer att lära dig snabbt!

Lycka till!

Hej!

Jag är total nybörjare på skidåkning. Min enda erfarenhet är tre dagars försök att åka snowboard (fattar inte varför jag inte valde skidor :) )

Nu har jag och min sambo blivit tillfrågade att åka upp till åre en vecka i år och göra nya försök.

Har tittat runt och blivit nyfiken på snowblades,

Ang. bräda eller skidor:

Att åka bräda är litegrann som att cykla, dvs den är inte stabil i stillastående utan behöver lite fart för att funka. Och som nybörjare är alltså farten både en utmaning och en räddning samtidigt.
Är man alltför orolig för att falla så blir första steget på inlärningstrappan högre för snowboard än skidor. Men kommer man bara förbi det så ser jag ingen principiell skillnad i svårighetsgrad. Kanske t.o.m att bräda leder ngt eftersom det är mindre prylar att hålla reda på ;-)

Ang. skidor eller snowblades:

Snowblades är ju lättare att vrida runt, och lättare att hålla riktade åt rätt håll med ren muskelkraft. Men samtidigt så blir de känsligare för felaktiga tyngdpunktsplaceringar genom att de är så korta, och måste åkas mera aktivt.
De brukar glida lite sämre också, vilket kan vara trist i Åres gröna transportsträckor.

Blades är roliga, men jag hade nog hellre rekommenderat "vanliga" skidor och några timmar med en skidskollärare.

om du ska vara borta så länge som en vecka tror jag inte du kommer att tycka att det är kul. iofs har det väl mest varit ungar, men när vi varit till fjälls vet jag att att dom i olika omgångar tjatat sig till att hyra, men tröttnat redan efter nån timma.

jag kan aldrig tänka mig att det ska vara lättare att lära sig än att åka vanliga skidor. jag har inte provat men det känns som om den eventuella vinsten av att dom är lätta och enkla att styra äts upp ganska rejält av avsaknad av stabilitet. men som sagt jag har inte provat.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludvigw Någon mer än jag som åker snowblades? Skidor allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg