Snöskor?

Jag använder TSL 227, tycker de funkar riktigt bra; lätta och smidiga, tillräcklig bärkraft för mig och genomtänkta och rejäla detaljer (bra snabbspännen t.ex.). Går att låsa hälen om man vill, och fästa den i ett upphöjt läge om man går uppför. Jag har också använt traditionella 'oledade' snöskor tidigare - såna vill jag inte gå en meter till med..

Jag går också med ett par TSL och finner det riktigt smidigt. Varje tråd om snöskor kommer snabbt in på jämförelsen med skidor och argumenten "det går snabbare med skidor" och "det funkar inte i lössnö" dyker alltid upp. Trots detta finns det flera som framgångsrikt tar sig fram med snöskor, jag är en av dessa, och samtidigt tycker det är trevligt att åka skidor.

Varför jämföra de två? Visst, om frågan är specifikt en jämförelse dem emellan men jag ser snöskor som en helt annan grej än skidor och inte nödvändigtvis som ett dåligt alternativ. Jag har tagit mig fram utan större problem med snöskor på fötterna där både skidor och kängor vore en omöjlighet och då har snöskorna sin givna plats. Varför skulle jag då leta argument för att inte använda snöskorna och då få som resultat att jag inte tar mig till ovan nämnda platser?

Sen kan jag tycka det är riktigt roligt att trava fram i maklig takt och bara insupa omgivningarna. Precis som det kan vara med skidor. Och med kängor. Och med cykel. Och med...

Kul att höra. När tycker du att det är roligast med snöskor? Dvs var kommer de till sin rätt bäst?

Jag går också med ett par TSL och finner det riktigt smidigt. Varje tråd om snöskor kommer snabbt in på jämförelsen med skidor och argumenten "det går snabbare med skidor" och "det funkar inte i lössnö" dyker alltid upp. Trots detta finns det flera som framgångsrikt tar sig fram med snöskor, jag är en av dessa, och samtidigt tycker det är trevligt att åka skidor.

Varför jämföra de två? Visst, om frågan är specifikt en jämförelse dem emellan men jag ser snöskor som en helt annan grej än skidor och inte nödvändigtvis som ett dåligt alternativ. Jag har tagit mig fram utan större problem med snöskor på fötterna där både skidor och kängor vore en omöjlighet och då har snöskorna sin givna plats. Varför skulle jag då leta argument för att inte använda snöskorna och då få som resultat att jag inte tar mig till ovan nämnda platser?

Sen kan jag tycka det är riktigt roligt att trava fram i maklig takt och bara insupa omgivningarna. Precis som det kan vara med skidor. Och med kängor. Och med cykel. Och med...

avslutad210712

Gäst
Har ett par TSL 325 och jag har inte hunnit testa dem i skarpt läge dvs ute på fjället. Om jag måste välja mellan skidor och snöskor på fjället så blir det skidor så varför i allsin dar har jag köpt snöskor? Helt enkelt så när man tältat så uppstår ofta ett lite problem och det är att snön inte bär vilket innebär att man trampar genom. Att ta på sig skidorna och gnata omkring på dessa i samband men matlagning och annat är inte så praktiskt och då tror jag snöskorna kommer att funger mycket bättre. Likaså om man skall i väg på någon liten utflykt där det är mycket brant eller annan terräng där skidorna helt enkelt inte fungerar pga sin längd.

Din approach skulle jag också vilja veta mer om. Jag VILL gärna hitta en bra nisch för mina snöskor, men har inte hittat den ännu. Det där med att toffla runt tältet i snöskorna lät som en bra anledning, men det är ganska fett med extravikt. Kuperad mark köper jag likaså, men det är sällan ett problem för mig. En annan grej jag kan tänka mig är att det är enklare och säkrare att klampa omkring på renblåst is och skare, men det blir ju så trist när man ska ner. Stighudar kompenserar också mycket för skidornas problem i kuperad och hal terräng.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Det är såklart olika när det passar bättre eller sämre men vi kan ta helgens tur som exempel.

Ett par timmars vandring efter en is- och snöbelagd kuperad kuststräcka där en del av turen gick i ganska tät granskog. Med snöskor på fötterna tog jag mig ut på klipputsprång och hällar där det hade varit väldigt besvärligt att gå med både skidor och skor. Den bitvis branta terrängen hanterades utan större problem och med kopplad hund som sällskap i denna lite stökiga terräng så blir kontrollen god. Det gick bra att gå via den bitvis frusna strandlinjen, där det sommartid inte går att ta sig fram och vägvalen kunde då göras lite annorlunda.

Mina turer med snöskor har alltid hittills varit dagsturer, både i hemmaområdet men även i fjällmiljö. Att kunna gå i ospårad snö rakt i falllinjen (inom rimliga gränser) är ett trevligt tillskott till vad som annars varit ett rejält sicksackande med skidorna. De mer sega sträckorna är då de ställen där skidåkarna glider förbi en med glada tillrop men det blir inte så ofta turerna förläggs på det sättet. Jag har aldrig sett snöskorna som en principell ersättare för skidorna, snarare ett komplement som ytterligare öppnar upp den fantastiska natur jag vill ta vara på så mycket som möjligt.

Hej
Funderar på att köpa snöskor
För kortare dagsturer, Hur är det att gå med såna?
Någon som har några tips eller erfarenheter att dela med sig?

Att gå med snöskor är kul snarare än effektivt. Snabbare är det nog bara när det är extremt kuperat, snårigt, brand uppför. Ändå har jag gjort några vinterfjäll-vandringar, t.ex. är det lättsammare att resa på buss och tåg än om man har långa skidor.

2 saker:
-Köp de största du hittar så länge de inte blir orimligt tunga. Bärighet är A & O i lösare snö.
-Stavar med rejäla trugor! Är "fyrhjuls-driften" och stabiliserings-hjälp. Hopfällbara är inte så dumt, 2-delade eller 3-delade så det blir lika kompakta som snöskorna under transport.

Snöskor är fantastiska. Att vandra med snöskor i lösnö går minst lika snabbt som att att vandra med kängor på barmark. Har aldrig varit skidanvändare men kan inte tänka mig att klara mig med skidor i snarig och kuperad terräng eller vid lägerbygge mm.

Titta noga på vad du verkligen får för pengarna. Jag (2m, 100 kg, kängstorlek 50) är mycket nöjd med kvaliteten, användbarheten och bärkraften på de här:

http://www.profioutdoor.com/Speziel...eschuhe-VULCANO-30-23x76cm-bis-115kg::46.html

Priset är 125 euro. Ungefär lika mkt betalar du om du hyr ett par snöskor en-två veckor i en fjällstation. Och ja, materialet är verkligen bra och högklassig fastän snöskorna kostar en bråkdel av vad man betalar för andra.

Jag rekommenderar både denna modell och den österrikiska handlaren med gott samvete.

Här finns samma modell hos en annan handlare som har skrivit fler informationer:
http://www.schneeschuhe-laden.de/wolf-schneeschuhe/wolf-schneeschuhe-vulcano-30.html

När man inte behöver 115 kg bärkraft finns också mindre modeller:
http://www.profioutdoor.com/Speziel....html?XTCsid=43d8de749079d30877b161cf787dc69d

Snöskor är fantastiska. Att vandra med snöskor i lösnö går minst lika snabbt som att att vandra med kängor på barmark. Har aldrig varit skidanvändare men kan inte tänka mig att klara mig med skidor i snarig och kuperad terräng eller vid lägerbygge mm.

Titta noga på vad du verkligen får för pengarna. Jag (2m, 100 kg, kängstorlek 50) är mycket nöjd med kvaliteten, användbarheten och bärkraften på de här:

http://www.profioutdoor.com/Speziel...eschuhe-VULCANO-30-23x76cm-bis-115kg::46.html

Priset är 125 euro. Ungefär lika mkt betalar du om du hyr ett par snöskor en-två veckor i en fjällstation. Och ja, materialet är verkligen bra och högklassig fastän snöskorna kostar en bråkdel av vad man betalar för andra.

Jag rekommenderar både denna modell och den österrikiska handlaren med gott samvete.

Här finns samma modell hos en annan handlare som har skrivit fler informationer:
http://www.schneeschuhe-laden.de/wolf-schneeschuhe/wolf-schneeschuhe-vulcano-30.html

När man inte behöver 115 kg bärkraft finns också mindre modeller:
http://www.profioutdoor.com/Speziel....html?XTCsid=43d8de749079d30877b161cf787dc69d
Ger dessa snöskor även gott fäste på halt underlag?

@ Still Alive ang. fäste på halt underlag:

Den av mig använda modellen 'Wolf Vulcano' har en mkt kraftig 3-4 cm lång taggig klo av 3-mm-aluminium under trampdynan och en v-formad av samma kraftiga material fast med kortare taggar under hälen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
ramsis_iv Snöskor vs Skidor Utrustning allmänt 19
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Raskesven Snöskor? Utrustning allmänt 16
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg