Snöskor

Jag tänkte köpa mina första snöskor för att kunna gå lite längre sträckor när jag åker bräda, inte omöjligt att detta också innebär viss stigning emellanåt.

Råd och tips vore jättesnällt. Jag har varit inte på Friluftsbolaget och kollat på ett par MSR (1200:) och ett par Salomon (några hundra kr ytterligare). Salomon verkade kräva ett par speciella Salomonskor, MSR:en däremot hade remmar och borde funka med de flesta sorters skor.

Jag har dock K2-clickerskor och har hört att det finns snöskor speciellt för dessa. Är dessa bra eller dåliga? Vem säljer dem (i Stockholm)? Ca pris?

Slutligen, de två skor jag tittat på var båda i plast, jag trodde det 'normala' var att snöskor var i duk? Borde jag vakna upp och inse att året är 2001?

Något annat att tänka på? Vad är ett rimligt pris för att par hyfsade skor?

tpf

Erfarenhet av TSL 225

Hej,
jag har knallat run t en del på snöskor och fastnade för TSL 225 http://www.tsl-snowshoes.com/ De kriteriear jag tittade på var:

Relativt smala så att det är lättare att skråa i branta partier.

Inbyggd hälkil för att inte tänja ut hälsenan alldeles för mycket.

Piggar under för att inte halka på is.

Det jag upptäckt i efterhand som en stor bekvämlighet är möjligheten att låsa snöskon vilket gör det lätt vid raset att knalla omkring både framåt och bakåt. Låst läge är inget bra när man går i lös snö dock då sprätter snön upp på ben och rygg hela tiden.

Jag har ingen aning om du kan montera klickerbindning på dem.

Lyck till med surfningen .... det är topp!

/Dag

msr

Hej,

Jag har erfarenhet av både snöskor som har ram och duk och av MSR. MSR skorna är riktigt bra och slår dukskorna på alla områden utom bottenlös puder. Då kan man dock förlänga MSR skon med en "floater tail". Annars är den alltså enligt mitt tycke överlägsen i branter, på skrå (de längsgående metallskenorna borgar för bra grepp) och på isigt underlag (grymma taggar under). Det finns två varianter. De som säljs på friluftsbolaget heter "Classic" och saknar hälhöjare, vilket är en nackdel om man tänkt sig att gå uppför. Därför rekommenderar jag den modell som heter "Ascent" (i princip som Classic fast med hälhöjare). Var man får tag på den i Sverige vet jag dock inte. Har inte sett den i någon affär.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Piffy Atlas snöskor Skidalpinism 2
P.D snöskor från TSL ? Skidalpinism 3
plagioclaes Välja snöskor? Skidalpinism 7
Netram Hyra snöskor i Sthlm? Skidalpinism 0
snowboard/snöskor på tur Skidalpinism 0
Snöskor Skidalpinism 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg