Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
snöre/rep?
- Trådstartare grym
- Start datum
kollade
både hos watski och hjärtmans utan att hitta något lämpligt
brukar ha små bitar till att hålla ordning på prylar och nackdelen med vita att smutsen syns väldigt tydligt
gillar att det är riktigt rep som håller några kilo om det skulle behövas
sen om man hittar treslaget så är ju splitsat snyggare än knutar ;-)
någon som vet om det finns bra klätterutrustningsbutiker på nätet
både hos watski och hjärtmans utan att hitta något lämpligt
brukar ha små bitar till att hålla ordning på prylar och nackdelen med vita att smutsen syns väldigt tydligt
gillar att det är riktigt rep som håller några kilo om det skulle behövas
sen om man hittar treslaget så är ju splitsat snyggare än knutar ;-)
någon som vet om det finns bra klätterutrustningsbutiker på nätet
Kolla med Pille Repmakare. Jag vet inte om detta är vad affären/ägaren kallas utan att egentligan heta det, men affären ligger på Skeppsholmen i Stockholm. Det som han inte har och inte kan skaffa fram åt dig är inte värt att ha.
Repsnöre
Jag begriper inte riktig vad du ska ha det till, men som snöre använder jag "repsnöre" som finns på Naturkompaniet och övriga frilufsbutiker. 3-4 mm brukar hålla för typ 250 kg. På http://www.addnature.com finns det från 2 mm och uppåt. Men det är enklare att köpa i en butik nära dig om du inte ska ha mer prylar.
Jag begriper inte riktig vad du ska ha det till, men som snöre använder jag "repsnöre" som finns på Naturkompaniet och övriga frilufsbutiker. 3-4 mm brukar hålla för typ 250 kg. På http://www.addnature.com finns det från 2 mm och uppåt. Men det är enklare att köpa i en butik nära dig om du inte ska ha mer prylar.
Tjärad märling
...låter det som om du skulle ha. Tjärad märling är lättsplitsat, mörkt till färgen, brukar finnas från 3-4 mm tjocklek och är rötbeständigt. Tyvärr är det inte speciellt slitstarkt och brottstyrkan är väll inte som moderna syntetrep, men utseendet och lukten är svårslagen. Pille (Stockholm) har det säkert, repslagarmuseet i Älvängen (Göteborg) lika så, och välsorterade båtbutiker (läs ej watski) borde ha det.
...låter det som om du skulle ha. Tjärad märling är lättsplitsat, mörkt till färgen, brukar finnas från 3-4 mm tjocklek och är rötbeständigt. Tyvärr är det inte speciellt slitstarkt och brottstyrkan är väll inte som moderna syntetrep, men utseendet och lukten är svårslagen. Pille (Stockholm) har det säkert, repslagarmuseet i Älvängen (Göteborg) lika så, och välsorterade båtbutiker (läs ej watski) borde ha det.
läste det första inlägget i tråden lite nogrannare och inser att det finns något som du kanske vill ha: tjärad märling. Det finns i olika tjocklekar, och jag har sett en variant som är 2-3 mm (länge sedan så minnet kanske sviker). Det är mörkt och hyffsat billigt. Den enda nackdelen är att den är tjärad, och doftar ganska kraftigt. Personligen tycker jag att det är en underbar doft, men jag vet att det finns dem som avskyr den...
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Rep av nässlor | Gör det själv | 6 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg