Snöläget i Lofoten/Narvik/Abisko

Hej!

Jag ska upp till norra sverige och norge nästa vecka och tura. Tänkte kolla om det är någon som vet hur snöläget och lavinsäkerheten ser ut ute på Lofoten, runt Narvik och runt Abisko?

När man kollar snöinfon på nätet verkar ju det vara otroligt mycket snö i Riksgränsen, men hur ser det ut runt om?

Tacksam för svar!

/Anders
 
Jag åker till Gränsen/Narvik på onsdag. Kommer hem måndag nästa vecka, så är det inte för sent så kan jag berätta då..
 
I Narvik är det bra med snö från ungefär 400 meters höjd och uppåt. På lägre höjd kan snötillgången variera. Det sägs vara fint även ute i Lofoten, men tunt med snö i skidanläggningen i Riksgränsen.

Igår var det varmt (+6 vid havsnivå) och blåste kraftigt så den fina snön som har funnits är nog förstörd nu. Men prognosen lovar nederbörd de närmaste dagarna så du kan nog få en fin turvecka!
 
Dåligt med snö i Gränsen säger du?

Hur dåligt? Är det så illa att man ska ta med ett par skidor man inte är rädd om?
 
Fick en färsk rapport om snöläget i Gränsen igår. Det dåliga vädret i januari (mycket vind bland annat) har gjort att dom har haft svårt att få till pisterna pga brist på snö. Baksidan öppnade till exempel bara för några veckor sedan. Men det finns gott om snö på vissa ställen, när t.ex. Branten öppnade var det tydligen helt fantastisk åkning. Så snö finns det nog, fast inte överallt.
 

Liknande trådar