Snödjups-rapporter i Riksgränsen???

Hallå!

FÖR DIG SOM INTE ORKAR LÄSA HELA INLÄGGET SÅ ÄR BUDSKAPET: -LITA ABSOLUT INTE PÅ RIKSGRÄNSENS SNÖRAPPORTER...DRA AV CA 180 cm SÅ LIGGER DET NÄRMRE SANNINGEN!!!

Det finns säkert många skidåkare som är inne på denna sajt och kikar då och då. Jag har en stilla fundering angående den rubrik som anges:

- Är det någon annan än undertecknad som noterat att anläggningen i Riksgränsen rapporterar om ett snödjup som ligger ganska långt ifrån verkligheten??

Jag har tidigare varit där vid ett flertal tillfällen och både toppturat och åkt i pisterna. Idag rapporteras det om ett snödjup på 207(!) cm på http://www.riksgränsen.nu. Även på text-tv och från SLAO rapporteras det om liknande förhållanden. Nu är det ju så att vi alla säkert har varit med om att det kan skilja sig lite beroende på var man mäter osv. Skillnaden är nu bara att jag kom hem därifrån idag och det är ingen överdrift att säga att ett mer verkligt scenario är 0-40cm snödjup. Denna gång gjorde inte så mycket...hade man däremot familj och lagt ut 15000 spänn hade man ju därempot fått SPEL!

Om inte detta är skitdåligt så vad är det då?? Jag har mejlat anläggningschefen om detta men inte fått något svar alls...vad tyder detta på??

I mina ögon kan denna dagliga uppdatering av snödjupet bara ses som billig, billig och mycket vildeledande info för att locka dit folk som annars inte skulle ta sig upp. Är kanske detta ett tecken på desperation som gått över styr??

Den som varit i "gränsen" vet ju att många seriösa skidåkare tar sig dit...Jag uppmanar dig som läser detta att gå in på hemsidan och mejla lite frågande...

Svara gärna på detta inlägg om Du har synpunkter.

Det är inte säkert att det är så jättefel. SMHI rapporterar 125 cm i Katterjåkk idag. Den siffran tror jag på (dvs jag tror på SMHI.) Det finns säkert en norm för hur snödjupet ska mätas, och vid Riksgränsen stod nog deras snödjupspinne i 2 meter snö, men det är ju en annan sak om måttet är relevant för skidåkaren. Vinden påverkar ju en hel del, till exempel. Inte så att de råkar mäta i värsta drivan, men fjället kan vara kalblåst.

Vill man vara säker på hur det är i början och slutet på säsongen måste man nog ringa och fråga.

Varför ska man behöva ringa?
En skidanläggning som Riksgränsen ska ange ett snödjup som är relevant för skidåkning.

Snödjup...

Ja du Jon...

Hoppas att allt är bra förresten. Tittar man över hela fjällkedjan så finns problemet på nästan alla anläggningar. Speciellt när det är en dålig säsong med lite snö, om inte annat väldigt varierande.

Folk vill åka till ställen där det finns snö, och alla anläggningsägare och chefer vill att folk kommer till deras anläggning.

Det är inte många ställen som har en och samma plats varje år där dom mäter snödjupet tyvärr. Dock borde ju anläggningar (speciellt som Gränsen) som har kompententa pistörer kunna göra en rättvis mätning nån gång.

Vi får göra som du gör. Sprids rykten om snödjup som inte stämmer så är det inte vidare kul för anläggningarna. Då kanske det till slut blir nån ändring?

//Gustav

Tycker SLAO borde ta tag i detta, eftersom det förmodligen inte finns nån anläggning som vill vara först med att ange ett "skidsnödjup" som är lägre än det officiella snöjupet.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg