Snöankare

Läste någonstans här att Hillebergs snöpinnar inte var nog stora..?
Är det någon som har "recept" på hur man tillverkar egna?

*Plexiglas i fyrkanter, storlek?
*Aluminiumvinkeljärn 3*3cm med en längd på 33cm(eller längre)kan det vara något?

Någon som har egna erfarenheter av något som är funkis för vintertältning på fjället?

//A

Varför inte läsa en bok?

Kan rekommendera "Vinterfärden" av Lars Fält, ISBN 91-46-18088-5. OK, han om någon borde väl ha erfarenhet. Till exempel finns i boken en illustration som visar vad man kan förankra tältet med förutom snötältpinnar. Exempel är en nedgrävd skida, som kan hålla 2 linor på en gång. En snöfylld plastpåse som grävs ner i snön eller en gren. En av spadarna? Ska själv ut idag och över natten och göra min första vintertältning (förutom Lumpen då), så frågan är i högsta grad aktuell. God tur!

Skidor och stavar första natten efter hand byter man mot tomma matpåsar fyllda med snö. Spade och isyxor funkar oxå bra.

Använde hemmagjorda för många år sedan och det funkade bra. såga till av ex granvirke ca 50cm långa, 3-4cm breda och 5-6 mm tjocka. Behövs inte till alla ställen, bara i hörnen+staglinor. Förläng öglor med korta linor så du kommer ut en bit.
Lars
ps. ta ohyvlade pinnar de fäster bättre. Visst kan man använda skidor och stavar, men då är de ju nedgrävda om man ex. vill ta en topptur, fast man spar ju packning ds.
[Ändrat av L.A. 2007-02-24 kl 14:30]

Nåt som funkade förut var att använda sådana där fyrkantiga bilfönsterskrapor,men det kanske är en ny sorts snö nuförtiden,
vad vet jag.Gratis/billiga på bensinmackar om man inte redan
har en drös hemma.

peter

andy69; sa:
Läste någonstans här att Hillebergs snöpinnar inte var nog stora..?
Är det någon som har "recept" på hur man tillverkar egna?

*Plexiglas i fyrkanter, storlek?
*Aluminiumvinkeljärn 3*3cm med en längd på 33cm(eller längre)kan det vara något?

Någon som har egna erfarenheter av något som är funkis för vintertältning på fjället?

//A

Har jag aldrig hört föräns nu, nåväl skulle det vara så extrem blåst att tältet inte står innan den packade snön runt ankaret frusit till så skulle jag rekomendera nått litet och lätt att kompletera med, som en armering i snön. Det första jag kommer att tänka på är grillspett, blir ifs engångs men det väger ju i princip inget och priset är minst sagt överkomligt.
Kör bara ner snötältpinnen som HB instruerar, packa lite i snön, sitter det fortfarande inte kör du ner 2-4 grillspett tvärs mot snötältpinnen som den kan vila mot. Om du inte klarar dig med det då vet jag inte om du inte ska försöka bygga upp ett högre vindskydd.

Man behöver inte vara rädd att lämna spetten efter sig så det går fort när man ska bryta upp om man bara har med sig nog många, inget problem dock då jag vill minnas att de är runt hundra i en förpckning.

Annars är ju igelkottarna som ingejörtrupperna använder för att förankra sina flytande broar ett tips, inte så UL dock.

I hobbyaffärerna finns modellplywood, två och tre mm tjock för de räddhågsna. På brädgården finns fyra mm plywood. Marinkvalitet tål fukt bättre, och är följaktligen dyrare.
Såga upp stripes 4-5cm breda och kapa den ca 35-40cm vilket som känns bäst. Borra ett centrumhål och lacka samt knyt en ögla av tältlina genom hålet och runt markankaret. Hur många du behöver, ditt tälts största antal pinnar med alla stormlinor monterade.

go tur

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg