Snittfart - hur stor betydelse har cykeln ?

för att återgå till frågan

så bytte jag från skeppshult med ballongdäck till racer+SPD samt 23mm breda däck och snittfarten ökade från 20 till 28-30 km/h. Har 18,5km till jobbet

/Janne

Man ska inte överdriva skillnaden. Några kilometer gör det tycker jag i normal pendlingsfart mellan en lämpligt utrustad "vanlig cykel" och en racer.
Lyckas du hitta en bra sittställning och köper riktigt bra däck räcker de flesta cyklar långt. Jag inbillar mig att däcken är viktigare en resten av cykeln vid pendling.
Antagligen ligger en stor del av farten i början i psyket. De flesta kan köra snabbare än de tror. Det tar ett tag iallafall för mig innan jag kan ta ut mig någotsånär vid en ny träningsform.
Det viktigaste än racer bidrar med är att de är förbaskat kul att cykla på. Detta tror jag på sikt är viktigare än de km/h som skiljer i medelhastighet.

Kadens är överskattat. Kolla TdF, en del spinner på med hög kadens medan andra maler på med låg. Trampa så fort det är bekvämt...
Såg ni Cancellaras framfart på cykel vm igår?..där kan man snacka om kadens.

Det är viktigt att man åtminstone provar sig fram och testar olika kadens. Högre pedalvarv känns ofta onaturligt och obekvämt i början.
Under ett par år så tränade jag en hel del cykel, och i början låg jag på runt 80-85 och i slutet 95-100.
Som nybörjare spänner man sig lätt när man ska ta i..och man har också ofta ett väldigt ineffektivt pedalvarv. Det gäller att ha drag/tryck genom hela varvet, så att trampandet blir som en enda rörelse.Man ska liksom flyta fram längs vägen.

Mina erfarenheter...:)

Jag tror väldigt många är vana från att cykla på standardcyklar där man ju ofta ställer sig upp och trampar när det går trögt (eftersom det inte gå att växla ner). Då blir man ju van att bara trampa på nervägen.

Som svar på ursprungsfrågan: Jag pendlar 7,5 km i varje riktning, varav 1/3 är i Stockholms innerstad och använder normalt en Crescent Kebne, en typisk pendlarcykel, med 28" släta däck, rakt styre, 24 växlar, pakethållare osv. Det tar ca 25 minuter enkel resa, dvs ca 18 km/h (det är bl.a. 9 rödlysen att ta sig igenom och cykelbanor är normalt inte gjorda för höga farter).

Ibland på sommaren tar jag racern och då tar det under 20 min - mitt rekord är 17,30 tidigt en sommarmorgon, kanske jag inte stannade vid alla rödlysen då.

Men viktigare är toppfarten för mig vid pendling är dels att cykeln är robust, det finns allehanda gropar och kanter i Stockholm, att den har bra bromsar (folk kliver ut i cykelbanor eller slår upp bildörrar, eller svänger höger utan att blinka), pakethållare (jag har med mig en väska med t.ex. dator de flesta dagar), ringklocka, lysen, stänkskärmar och upprätt sittställning.

Pendlade jag utanför stan skulle jag sätta stänkor på en racer och börja fundera på kadens och sånt (kanske).

Håller med om det mestsom skrivits! Det som främst talar för racer är känslan. Och när det gäller datorn så tycker jag att det blir oproportionerligt mycket segare med 3 kg dator på ryggen. Så mycket att jag alltid lämnar den på jobbet. Ytterligare ett plus för cykeln!

Däck

Min bästa tid på vätternrundan (12h)var med en Mtb med Continentals extremt lättrullade
1" slicksdäck, alltså 2,2cm breda. Året därpå körde jag med racern(13,5h) men då tog det alltså 1,5h längre tid. Kan tänka mig att snitthastigheten ökade eftersom man satt mer komfortabelt på de 30 milen på en mountainbike än på en racer och därför kunde hålla en högre snitthastighet. Sen spelar alltid väder och vind ganska stor roll.

JAg höjde mitt snitt med ~4 km/h när jag köpte en ny hybrid istället för med min gamla Crescent citybike. Visserligen ökade jag stäckorna lite så lite kan ha med annat att göra. Och inte minst, byte från clips till SPD har nog en signifikant inverkan.

Lyckas hålla 23 i snitt bromma-centralen och då är det i stort sett bara bockstyren som kör om mig.

Angående att att ha datorn på pakethållaren, håller dom för det??? med våra fina cykelvägar borde dator ta hyfsat mycket stryk. Själv kör jag med messenger-bag långt ner på ryggen så man har ryggen fri.

Vill man ta sig snabbt fram i städer är det inte medelhastigheten på cykeln som brukar vara avgörande. Då tycker jag istället man ska hitta en cykel som tål dåliga asfaltskarvar, kullersten, trappor och trottoarkanter. Mitt val blir en hybrid med framdämpare, spd-pedaler och bra däck som gör att man vågar köra snabbt och tillåter en snabb inbromsning. Med bra barends kan man göra mycket för sittställningen vid lite enklare partier.

Laptop

med hårddisk är inte direkt stöttålig. Ett alternativ är de med flash i stället men tyvärr är de ännu så länge rätt så dyra men bör gå ned i pris betydligt närmaste året.

Det finns dyra laptopdatorer med gummiklädsel etc. Hurvida deras hårddiskar tål mera vet jag inte.

Min förra laptop som är ca 6 år gammal har haft två hårddiskhaverier en efter knappt tre år den andra för ett par månader sedan och jag har inte handskas ovarsamt med den vad jag kan komma ihåg.

Thure

Skulle avråda från att ha elektronik på pakethållaren, oavsett om den har flashdisk eller vanlig mekansik (som parkeras när den är avstängd). Vibrationer och datorer är sällan en lyckad blandning.

Hårddiskar har för övrigt en tendens att antingen ge upp inom tre månader eller efter tre år. :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg