Oj vilken gammal tråd som kom på tapeten. Om jag varit aktiv på forumet när denna tråd startade kanske jag skulle ha kommit ihåg detaljer bättre. Men jag gjorde denna paddel ganska mycket på känn.
Jag ville ha en paddel gjord i ask, då jag gillar detta hårda och sega träslag. Jag insåg dock att jag inte ville göra skaftet i massiv ask, då paddeln då skulle bli för tung. Därför valde jag att ha en kärna av abachi (eller hur det nu stavas det man har till bastusitsar). Jag valde att ha en kvadratisk abachistav på 2 cm, och limmade askstavar utanpå. Jag valde att göra skaftet i två delar då jag inte kunde svarva mer än halva åt gången. För hopsättning sparades en abachitapp på ena sidan och en tomt "abachihål" på andra.
Till paddelbladen gjordes en form. Här kunde jag bara planhyvla ner asken till ca 2 mm, annars sprack denna. Därför är bladen formlimmade i bara 2 lager.
För infästning mot skaftet sågades denna bara i rätt form samt limmades. Svarvade droppringar gjordes när jag ändå var på gång. Jag valde att göra paddeln med 80-graders vinkling, då jag upplever detta som behagligt att paddla med.
Paddeln har använts flitigt och jag är nöjd med den. Det jag troligen kommer att göra är att minska ner bredden på paddelbladen, som är lite i bredaste laget.
Lasse.
Hela paddeln. Här ses den 80-gradiga vinklingen
Höger blad baksida. Infästning mot skaft.
Höger blad sida. Här ses formen på det formlimmade bladet, samt infästning mot skaft.
Höger blad framsida.
Vid mitt namn syns skaftets ”abachikärna”, med bredaste diagonalen (28 mm) vid mitten av mitt efternamn.
Hoplimning av de två svarvade skaften ”ringen” till vänster. Bred inbränd ”ring”= paddelns mitt. (Höger inbränd ”ring” kompensation mot limningen.)
Handfästen markerade med små inbrända märken. Här är skaftet avfasat till en smalare ovalare form, för att få så skönt grepp som möjligt.
Amazonaspaddel jag har paddlat lite med där, bland och med indianer. Kanske vore en variant att göra annars?
(Jag kan väl bara säga att det tog lika lång tid att göra paddeln som min grönlandskajak…)
[Ändrat av Gidde 2006-11-12 kl 04:26]