Citat - för vem?
jonasolof; sa:
(Ur SvD idag) - Personalchefen till den platssökande efter grillning: Ert bristande själförtroende vittnar ju ändå om att ni har ett visst mått av omdöme.
Och så var det personalchefen som berättade för en bekant : "Vi söker en säljare som är förbaskat bra på att ljuga, det är bara så svårt att veta om vi verkligen har lyckats."
Men det skulle handla om citat i pressreleaser. Jag ser (alltför) många sådana i mitt arbete, som delvis går ut på att välja ut och redigera releaser om elektronik. Dock känns det rätt skönt att veta att man direkt kan stryka alla citat utan att läsa dem, för det står aldrig något intressant i dem.
Jag har ofta frågat mig vem man vänder sig till med dessa citat. Ett tag trodde jag att det kanske fanns någon form av "underförstått språk" i citaten, ungefär som i anställningsintyg där det viktigaste är vad som inte står (en bekant jobbade t.ex. som bartender, och i hans intyg står explicit att han varit nykter på arbetet). Eller som med kremlologi, där man försökte utläsa maktpositionen i Kreml genom att studera i vilken ordning herrarna stod uppe på podiet.
Men jag tror nu att citeten skrivs enbart som personlig marknadsföring av dem som blir citerade. När man ska söka nytt jobb är det värdefullt att vara citerad många gånger. Ungefär som inom den akademiska världen, där man måste vara publicerad i många vetenskapliga tidskrifter för att kunna komma i fråga för t ex en professur.
För att gå tillbaka till själva sakfrågan i detta fall: Det vore väl inte så konstigt om Garmin varit en vanlig kund till SiRF ett tag innan de beslutar sig för att inleda ett mer djupgående samarbete?
Intressant är detta samarbete i alla fall.
Jag läste f.ö. före sommaren att SiRF köpt upp Motorolas produktionslinjer för GPS-chipsatser, och även rätten till de chipsatser som Motorola håller på att utveckla. Prix: 20 miljoner dollar in cash.
AndersLj