Snart djupdyk/vrakdyk

Jag går på gymmnasium där jag blir utbildad master scuba diver tror jag, och efter den här terminen e vi redan klara med advance, så nu i helgen blir det vrak och djupdyk. Det ska bli så fruktansvärt roligt...

1 vecka tidigare gjorde vi nattdyk/navigationdyk/sök/bärg dyk... Nattdyk var nog det coolaste jag vart med om. Och till saken, har läst igenom mycket här, och flera skriver att dom är OW, och sen har jag hört många OW klagat på att dom börjar tröttna, inte i forum speciellt, Så jag vill starkt rekomendera advance! Man tänker bara, "Det där kan jag ju redan" men manbåde lär sig och ser så mycket fler nya saker... Vissa tycker anntagligen "onödig tråd" men jag var bara tvungen att förmedla vidare... :D

Dyk försiktigt nu tjejer och grabbar!

nja och ja!
Jag är själv rescue, men kan inte påstå att jag tycker att det är tvunget. Ja naturligtvis är det bra att kunna livräddning och olika lyfttekniker för medvetslösa osv. Men det kan man lära sig genom privata övningar och andra kurser (ex.v röda korsets livräddning).
Padi lever på att folk köper deras kurser, de ivrar för kurser o.s.v. Hela grejen med "specialty courses" är exempelvis till stor del en bluff. De har blivit mycket fler över de senaste åren och innehållet i de vanliga kursen blivit tunnare till samma pris.

Valfrihet, neeeeeej, ekonomisk vinning.

Du har nu avslöjat PADI´s med fleras hemliga agenda att tjäna pengar... Det behöver inte vara dåligt med ekonomisk vinning tvärtom så kan det ställas högre krav på de komerciella utbildningarna än garageutbildningar utan standards och krav.. Är GUE oseriösa för att deras kurser är dyra?

PADI och marknaden...

:) Nu tangerar vi den där diskusisonen som "alltid" poppar upp inom "idrotter" etc där företag med vinstintresse skapar en position. PADI, skulle jag vilja sticka ut hakan och säga, är det enskilt viktigaste fenomenet till att rekreationsdykningen har utvecklats och vuxit. Visst är det härligt med eldsjälar osv, men om det inte finns finansiering, då kommer man inte särkilt långt i utvecklingen. Vi talar inte om att "bara" sälja olika specialkurser... När du genomgått en PADI-kurs garanterar faktiskt PADI därmed att du har den kunskap som krävs för att genomföra den aktiviteten säkert... sedan är det upp till den enskilde att följa föreskrifterna.

Eftersom det nu då finns en formalia runt det hela med certifiering innebär det också att det är lätt att bygga ut en marknad (med dykcenter tex). Om dykcentren inte hade varit certifierade, vem hade då kunnat avgöra deras kunskap utan att testa och utan egna specialkunskaper? Och vem hade "vågat" öppna dykcenter utan en potentiell kundkrets?

Nej, komersialisering är nyckeln till framgång (spridning) för dykningen. Om man förstås inte är lite "snobbig" och anser sig stå över andra... Komersialiseringen ger "gemene man" möjlighet att dyka, vilket inte skulle skett annars.

Och till "Rescue Diver"... Den utbildningsnivån är i princip den högsta plattformen för en rekreationsdykare (bortsett från specialkurser)... Och visst vore det bra om alla dykare var så välutbildade som möjligt! Dessutom ingår kunskapen om hur man assisterar andra dykare vid svårigheter och olyckor, alltså bra för allas vår säkerhet!

Mvh
Niklas
[Ändrat av lgniklas 2003-10-18 kl 13:36]

FJS90/91; sa:
Du har nu avslöjat PADI´s med fleras hemliga agenda att tjäna pengar...
.. Är GUE oseriösa för att deras kurser är dyra?
Javisst självklart!!! (ironi)
Nej, nu tror jag att det har hamnat snett. Jag är absolut inte en person som har problem med att bra företag tjänar pengar. Se bara på starbucks coffe ett företag jag älskar (även om de inte etablerat sig här ännu). Det är inte pengarna som är det stora problemet. Utan uppsjön av "onödiga" kurser.

När jag gick AO blev vi certifierade till 40 meter. Senare har man helt plötsligt skurit det till 30 och har instiftat en "deep diver specialty course". Detta är ett av många exempel på förändringar för att få folk att fortsätta ta kurser istället för att vara ute och dyka på egen hand. Något som är lika lärorikt det.
Man instutitionaliserar sålunda dykarna.

nils fisk; sa:
När jag gick AO blev vi certifierade till 40 meter. Senare har man helt plötsligt skurit det till 30 och har instiftat en "deep diver specialty course".

Man instutitionaliserar sålunda dykarna.

Utan att för den sakens skull hävda att allt PADI gör är rätt.. Men att ändra på djupdyket på AOW och att skapa en deep diver speciality-kurs tycker jag är helt rätt eftersom det i AOW bara gäller ett dyk med relativt lite teori, så i mina ögon så är det en säkerhetsåtgärd som PADI gjort. Naturligtvis så vill PADI att man fortsätter att dyka och att man fortsätter att gå kurser inom det område man finner intressant, det finns kurser innom alla intresseoråden och det ger dykaren VALMÖJLIGHETEN att gå en kurs till och lära sig mer eller att på egen hand utvecklas dit man vill. Det är ju inte så att man inte får UW-fota om man inte gått en kurs eller hur. Alla dykförbund vill tjäna pengar och sprida dykningen som hobby.

Jag gillar verkligen det Patrik skrev senast!
Jag tycker att valmöjligheter är suveränt och kanske fanns det ett säkerhetstänkande i anledningen till djupdyks förändringen.
Jag vill inte verka som en Padi-hatare, ibland blir jag bara lite... ja trött kanske. Jag vill ju bara blåsa bubblor och leka, inte behöva gå en kurs i att lära mig att uppskatta undervattensnaturen, när jag vet att jag redan uppskattar den mer än guiden som lär ut kursen.

Säkerheten först, men lekfullheten ännu förstare.
do you follow????

Starbucks och dykning!

Liknelsen med Starbucks... är kanske inte särkilt dålig faktiskt. PADI är precis som Starbucks en organisation med vinstintresse. Rätt enkelt... det är detta vinstintresse som gör att man faktiskt kan dra nytta av en Tall (liten;) ?) kaffe lite varstans... och veta vad man får! Precis som med PADI och dykningen... visst är det skojigast att bara kunna hoppa i och göra det jag vill, alltså uppskatta den värld vi har under ytan... Men jag kanske vill kunna göra det även i Thailand, Egypten etc... och samtidigt veta att jag hyr juste utrustning och har kontakt med personal som (skall) kunna sin sak. Annars kulle jag få ta med mig kaffet i termos, eller luftflaskan på planet... båda två lite opraktiska om man inte sätter umbärandet före utövandet.

Komersialiseringen har visst sina sidor, bra och dåliga. Men utan den blir det inget...

Mvh
Niklas

PS Nåväl, lite "biased" är jag dock som Divemaster i PADi :) DS

Vicket gymnasium..?

Har länge velat gå på ett dyk inriktat gymnasium (nu går ja i 7:an, men man kan ju börja tänka) och min kompis också, så var finns det ett sånt gymnasium?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Parkamrat sökes för vrakdyk utanför Göteborg Dykning 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg