Snälla, paddlingstips!?

Hej!
Jag letar efter paddlingsleder i smal/ smala åar (gärna som är lite strömt så det räcker med att paddla lite och resten styra kanoten, dock ej forsar). Lite sjöpaddling. Var ute för några år sedan vid Hok, en riktigt härlig led med mycket lite sjöpaddling, och den sjöpaddling som var aktuell var riktigt mysig. Har tittat på www.kanot.com men kanotguiden där har blivit så dålig och beskriver inte lederna.
Förra året blev det fel kanotled, breda floder och öppet vatten, vill ha mysig smal åpaddling. Skall vara iväg fre-sön med kanadensare, och är tacksam för alla tips!

Områden som är aktuella är Småland, Blekinge, Halland och Västergötland.

Tack på förhand alla Utsidanmedlemmar!
 
Senast ändrad:
Jo, jag VET. Du har begränsat dig geografiskt. Men om du bara tar dig lite längre norrut - Örebro län - så hittar du vatten som passar dig perfekt.
Ta en titt på denna sida. Här kan du hitta två riktigt långa turer eller flera kortare. De två bästa turerna är...

dels att kombinera Rastälven med Järleån och
dels att kombinera Norra och Södra Svartälven.

Ett annat år kanske? :)

HåkanF
 
Badebodaån

Badebodaån ovanför sjön Algunnen blir mitt förslag. Naturen är karg, vattnet är surt och du har en lång bärsträcka förbi dammen vid Aboda och ner till nästa sjö. Myggorna i Abodatrakten är mastodonter! Troligen beror detta på att området, till skillnad från kringliggande marker har en berggrund av grönsten. Myggskydd är därför viktigt här. Fiskekort för området går bl.a. att skaffa i Högsby. Det sura vattnet för dock fisket medelmåttigt. Det går att fortsätta turen nedströns Algunnen, men då får du mer sjö och bred å. Över den sträckan finns å andra sidan en ledbeskrivning (fanns?). Anna
 
Stångån och börja vid Rumskulla nu är det bra med vatten efter allt regnet!
Sedan följer det mer lugna sträckor efter Storebro och upp mot Linköping finns många vackra sjöar
Hälsningar
Lennart
 
Smala partier!

Tack för de fina tipsen! Skall kolla närmare på alla dessa platser. Är ute efter smala mysiga åar att glida fram på. Mycket beror så klart på vattenståndet om dessa är paddlingsbara eller ej, men garantier för allt kan man aldrig få!

/Petter
 
Bengsfors kanalen

Kanalen är underbart.Östra/Västra Silen,Foxen på väg till Norge.Överallt kann man hitta egna öar och ostörda vikar.Det är nog inte so mycket strömt vatten men tyst avkopplande och vackert.
Jag tror Lelången var något tråkig,men som transportsträcka akzeptabel.

Oliver
 
Återkoppling paddling

Har nu paddlat, men hittade en led i Lyckebyån. Utgick strax öster om Emmaboda och paddlade i två dagar. Mycket mysig smal liten å, med fint vattenflöde. Endast en enda liten sjö som vi snabbt paddlade över vid Kyrkby. Vissa partier var lite väl övervuxna och vi fick dra oss igenom snår, men detta har ju sin charm det också! Kanske lite sent på sommaren (runt 20:e aug) då vattennivåerna var lite väl låga. Kanoterna gick på sten och grund en hel del, dock inga lyft!. Rekommenderar starkt denna led om ni åker i juni eller början av juli, och gillar smal å-paddling!
 

Liknande trådar