Snäll-fjäll?

Nu när det snart är vinter (i den lilla affären ursäktade de för röran, de höll på att modellera om för julsakerna. Hoppfullt, inte sant?!) och vinter innebär skidor och en jävla massa vurpor. Med andra ord söker jag efter något bra område att gå på en veckotur i, gärna på turskidor och gärna utan för många nerförsbackar....området ska helst inte vara i för farliga fjäll heller...men ändå i fjällen...hm?

Nån som vet om ett sådant kravfyllt område? :-D

/Louise

avslutad210712

Gäst
Abisko-Nikkaluokta gärna via Vistasdalen. Gick den ifjol som min första vintertur i påskas och det är en vacker och mycket enkel tur. En ordentlig uppförsbacke efter Abiskojaurestugan och en vid samebyn i Alesjaure samt en lite tuff nerfart när man kommer in i Vistasdalen uppifrån men där kan man ta av sig skidorna och gå ner.

Alternativet är att gå Kungsleden ner till Singi och sedan vika av till Nikkaluokta därifrån. Då får du en nerförsbacke från Tjäktjapasset istället men som sagt - går alltid att ta av sig skidorna.

Jämtlandstriangeln eller Funäsdalen

En vacker tur som jag åkt med hundspann ett par gånger är start i Enafors (kraftstationen) för tur mot Rensjön. Via "slottet" längs norska gränsen upp mot Anjan och skäckerfjällen. Gå i en båge så att du kommer tillbaka mot Kall/Åreskutan (bakifrån). Annars finns ju alltid möjligheterna att åka i Härjedalsfjällen runt Funäsdalen/Bruksvallarna. Naturen där är fantastisk och du slipper störande skotertrafik med dito avgaser (skidleder är skiljda åt från skoterleder). Därifrån kan du dessutom gå mot Helags och upp mot Jämtlandstriangeln (men se upp med vädret runt Helags). Härjedalsfjällen kan jag varmt rekomendera för turåkning gärna en tur mot Skarsfjället (annars är hela området runt Funäsdalen lämpat för högklassig turåkning). Ut å njut bara...

Backar

Backar är bonus speciellt nedförsbackar enligt min uppfattning men visst kan det vara besvärligt med kombinationen lätta smala och långa skidor sladdriga pjäxor bristande skare samt tung ryggsäck.

Ofta så är det ganska mycket backar upp eller ned genom björkskogen innan man är uppe på kalfjället respektive tillbaka vid bilväg. På vissa ställen i Härjedalen kan man åka lift nedför om man skulle vara skräckslagen men det kan var bökigt att göra det med en veckoryggsäck.

Jag föreslår att du överväger Jämtlandsfjällen. T ex med målgång i Storulvån där slipper du i huvudsak brant nedförsåkning på slutet.

Eller Härjedalen och söderut Fjällnäs-Grövelsjön.

Lapplandsfjällen Kungsleden norrut med målgång i Abisko eller Saltoluokta har också rätt snälla backar med reservation för att jag inte gått Kungsleden mellan Kvickjokk och Saltoluokta.

Riktigt besvärligt utför är situationer med dålig sikt och inget spår att följa. Utmed Kungsleden kan det t ex vara knepigt på bägge sidor av Tjätkapasset.

Nere i skogen är det ofta brantare och partier med djup snö etc men följer man leder går det ofta att promenera ned till fots i ett skoterspår.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg