Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Snabbtåg, iaf om tjugo år
- Trådstartare millimeter
- Start datum
Enligt den kartan skall alla tåg söderut gå på samma bana ner till Jönköping, då måste spåren byggas ut så att snabbspåren får dubbelspår för sig själva, förutom att det "gamla" spåret behålls för annan trafik.
Med tanke på hur trögt det varit för all annan investering i spårbunden trafik, så är det nog mest drömmar.
Med tanke på hur trögt det varit för all annan investering i spårbunden trafik, så är det nog mest drömmar.
Med tanke på hur trögt det varit för all annan investering i spårbunden trafik, så är det nog mest drömmar.
Eller snarare: med tanke på hur trögt det varit, så är det kanske äntligen dags.
Lite fånigt att det endast verkar vara en knapp tredjedel av Sverige som räknas. Att tjäna 1,5 h på sträckan Malmö-Sthlm må vissa tycka vara en revolution men är man van att sitta närmare ett dygn på ett skittåg till Norrbotten så skulle man önska något bättre satsningar även på de riktigt långa sträckorna i landet för som det är nu så håller de tågen riktigt usel standard i en internationell jämförelse.
Enligt den kartan skall alla tåg söderut gå på samma bana ner till Jönköping, då måste spåren byggas ut så att snabbspåren får dubbelspår för sig själva,
Ja, snabbtågen måste ju vara ensamma på sina spår, och de kan inte köra på vanlig järnväg. Men hela idén är väl att det ändå måste byggas helt nya spår, och då kan man lika gärna bygga snabbspår. Då får godstrafiken bättre plats på de gamla spåren.
... önska något bättre satsningar även på de riktigt långa sträckorna i landet för som det är nu så håller de tågen riktigt usel standard i en internationell jämförelse.
Antagligen anses det inte ekonomiskt försvarbart att bygga snabbspår genom hundra mil glesbygd. Vilka andra länder har det?
Antagligen anses det inte ekonomiskt försvarbart att bygga snabbspår genom hundra mil glesbygd. Vilka andra länder har det?
Nä det är väl så även om en sträckning längs kusten med stopp i Uppsala, Gävle, Sundsvall, Umeå och Luleå skulle täcka in rätt stora populationer och verkligen göra skillnad på resandet. Som det är nu så är det nog svårt att motivera de flesta att sitta nästan ett dygn på tåg för att ta sig upp från Skåne.
Nä det är väl så även om en sträckning längs kusten med stopp i Uppsala, Gävle, Sundsvall, Umeå och Luleå skulle täcka in rätt stora populationer och verkligen göra skillnad på resandet.
Som jag förstod det ingick väl Östersund och Sundsvall i planerna? Halvvägs upp i alla fall.
Men tyvärr kanske vi som sagt inte kan kräva samma tågkvalitet genom Sveriges nordligaste 100 mil som genom de välpackade områdena i Europas kärna.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg